Cross countryssa kilpailijat starttaavat maastoon luokittain yhdestä rivistä. Parhaimmillaan rivillä on leveyttä yli sadan kuljettajan verran. Kuva: Päivi Lahti-Kuusisto

Cross countryssa kilpailijat starttaavat maastoon luokittain yhdestä rivistä. Parhaimmillaan rivillä on leveyttä yli sadan kuljettajan verran. Kuva: Päivi Lahti-Kuusisto

Yleisölle ilmaiseen Loukko.com Cross Countryyn odotellaan pariasataa kuljettajaa

6.10.2016

Yleisölle ilmaiseen Loukko.com Cross Countryyn odotellaan pariasataa kuljettajaa

Karisamuli Korpela, teksti

Lauantai lokakuun 8. päivä ikivireä Kauhajoen Moottorikerho isännöi Sotkan Urheilukeskuksessa Kauhajoella ison Cross Country kilpailun, joka on kokoluokkansa suhteen ensimmäinen Pohjanmaalla ja johon odotetaan lajin hurjan suosionnousun mukaisesti motocrosskuljettajia jopa kahdensadan paikkeille.

- Kauden SM-avauksissa on viime vuosina ollut noin kuusisataa osallistujaa,vinkkaa kerhoaktiivi Mauri Kuusisto lajin suosiota.

- Kauhajoen kilpailu ajetaan kuitenkin ensin kansallisena, sillä Suomen Moottoriliiton alaisella kerholla uuden lajin ensimmäinen kilpailu ei voi olla heti SM-osakilpailu. Tosin Sotkassa

naiset, nuoret ja veteraanit ajavat Suomen Cup -pisteistä.

Kilpailun ratatapahtumat koostuvat 50 km/h keskinopeudella reitillä, joka on Sotkassa 10 kilometriä pitkänä tosi vaihteleva. Upeilla, jopa yli sadan kuljettajan yhteislähdöillä siirrytään tahkomaan reittiä, jossa on sekä tasaista että jyrkkää, sekä nousua ja laskua ainakin laskettelurinteessä. Välillä ajetaan speedway-, maarata- ja rallicross-radoilla, välillä katsomopenkereillä, metsäpoluilla, ampumahiihtoradan taulutasanteella, jne.  

- Sotkassa ennakolta arvioitu kierros vie aikaa noin vartin eli kahdessa tunnissa täyttynee ainakin kärjen osalta jopa kahdeksan kierrosta. Koska kaikissa pyörissä on bonderi, kisa päättyy jokaisen kohdalla sekunnilleen kahden tunnin kuluttua. Bonderit ilmoittavat sitten kunkin kuljettajan sijainnin ja sitähän ei pysty muokkaamaan muuksi, Kuusisto teroittaa.

- Tuossa vaiheessa pisimmälle ehtinyt on kisan voittaja ja sitä mukaa lyhemmiltä matkapituuksilta saadaan sitten muut tulokset.

 

Peninkulman kierros typistetty tosi pienelle pinta-alalle.

 

- Edellä mainitut radat, ampumahiihtostadion, laskettelurinne, Kauhajoen Ampujien Erähovi ampumaratoineen ja penkereineen, metsäpolut ja muut ovat kaikki muutaman hehtaarin alueella. Käytännössä katsojat voivat halutessaan bongata lähes jokaisen metrin, kun vaihtavat kohteita järjestysmiesten ja retinohjaajien neuvoja noudattaen esimerkiksi turvalliseen polunylitykseen, muistuttaa itsekin speedwayta ja maarataa kisannut konkari Kuusisto. 

- Jo alkuvaiheessa ennen eri luokkien yhteislähtöjä koetaan jotain erilaista motohuumaa, hän jatkaa selostaen, että kilpailun varikko sijaitsee ampumahiihtostadionilla, jossa ensin asennetaan bonderit ja sieltä kuljettajat järjestäytyvät tunnelin kautta yksitellen Urheiluautoilijoiden varikolle riviin ja sammuttavat moottorit. Lähtölaukauksen jälkeen ne poljetaan uudelleen käyntiin ja matkanteko alkaa.

- Onhan siinä hetken aikaa melkoinen meteli, mutta silti sulosointua katsojankin korville, Kuusisto muotoilee ja mainitsee letkan perään lähtevän roolista ja yleensäkin kilpailijoiden turvallisuudesta lisää.

- Viimeisenä viivalta lähtee niin sanottu 0-pyörä hiihdon latuvahtien tapaan. Toisaalta, jos kisaan osallistuva itsekin huomaa matkalla haverin, hänen kuuluu ilmoittaa siitä säännöllisin välein olevalle toimihenkilölle, jolla on tarpeelliset viestintävarusteet mukana.

Pohjanmaan ensimmäisessä isossa Cross Country kilpailussa Kauhajoen Moottorikerhon lisäksi järjestelyjen taustalta löytyvät mm. Autoliitto, Kauhajoen ja ympäristökuntien moottoripyörä- ja koiraharrastajat sekä ensiapuryhmät. Kilpailuun on yleisöllä vapaa pääsy ja jos parhaita paikkoja etsii, Kuusiston mielestä laskettelurinteen alapää ja ylempänä olevat em. kerhojen rata-alueet ovat parhaita.

- Niiden lähettyvillä löytyy myös parhaimmat muonituspisteet. Alatasanteella Kunto Sotkan kota ja ylhäällä mm. Urheiluautoilijoiden ja Moottorikerhon kioskit, Kuusisto hehkuttaa.

Kilpailu alkaa 9.00 ensimmäisellä lähdöllä ja 16.00 laitetaan matkaan viimeinen. Yleisen luokan huippulähdöt ajoittuvat puolen päivän tietämiin. Ja kuten jo otsikossa mainittiin, Loukko.com Cross Country on tukijansa myötämielisyydellä yleisölle ilmainen.

« Takaisin