Emil Westman on aloittanut väkevästi V8 Thunder -luokassa. Neljä kisaa – neljä voittoa.
Westman hallitsee voimavaunut
12.7.2023
Rata-ajon SM-sarjaa on takana kaksi kisaviikonloppua. Sarjan massiivisimmat laitteet V8 Thunder -luokassa ovat rykäisseet yhteensä neljä kilpailua ja ne kaikki ovat menneet Chevrolet Camaroa käskevän kokkolalaisen Emil Westmanin (26) nimiin.
Westman varmisti viime maaliskuulla kolmannen jääratojen Suomen mestaruutensa V1600 -luokasta. Vielä tuolloin kokkolainen ei tiennyt ajavansa kuluvan kauden asfalttiradoilla paljon suuremmalla V-autolla. Vasta juuri ennen ratakauden alkua Westman hankki käyttöönsä yli 500-hevosvoimasen V8 Thunder -luokan ratapirssin.
-Luokan moninkertainen mestari Toni Lähteenmäki siirtyi viime kauden päätteeksi muihin rataluokkiin. Hankin häneltä auton pari viikkoa ennen ratakauden alkua. Ensimmäisen kerran vein Camaron radalle kauden ensimmäisen osakilpailun harjoituksiin.
-Yllättävän hyvin pääsin heti hyvään vauhtiin ja voitin molemmat ensimmäisen osakilpailun lähdöt. Ei ne voitot helpolla tulleet, mutta varsinkin ensimmäisessä startissa pystyin koko ajan parantamaan kierrosaikoja, Westman kuvaili.
SM-sarja jatkui viime viikonloppuna Kemoran moottoriradalla Vetelissä. Kokkolalainen määräsi Kemoralla marssin tahdit molemmissa V8-luokan starteissa, vaikka ensimmäisen kilpailun lähtöhässäkkä pudotti Westmanin avauskierroksella viidenneksi.
-V8 Thunder -luokan ensifiilikset ovat mukavan positiiviset. Luokassa on hyviä taistelupareja, eikä mitään sijoitusta saa helpolla. Tavoitteeni on mestaruus. Koitan jatkaa samalla linjalla ja ajaa maaliin kärkijoukoissa lopuissakin osakilpailuissa, Westman niputti.
Loikka suurempiin
Ensimmäisen mestaruutensa rata-ajosta Westman ajoi V1600 -luokasta kaudella 2015. Heti seuraavalla kesänä kokkolalainen kiinnitettiin kauhajokelaisen Relaa Racingin juniorikuljettajaksi. Kausi huipentui Porsche GT3 Cup-mestaruuteen.
-Se oli ensimmäinen kauteni nopeammilla autoilla. Kausi oli hankala voimakkaalla autolla, mutta keräsin heti alussa paljon pisteitä ja pystyin loppukaudestakin hyviin sijoituksiin ja voitin mestaruuden.
GT-luokan mestaruudet Westman on kuitannut Porschella kolmesti vuosina 2019 – 2021. Kaudella 2012 SM-radoille kartingista ja Endurance-kisoista siirtynyt toisen polven autourheilija otti ensimmäisen SM-mitalinsa 2014. Se oli V1600 -luokan pronssia.
V1600 -luokan jääratamitalien lisäksi Westman on ajanut jääratojen SM-mitaleja Super Saloon luokasta Toyota MR2:lla, sekä vakio, että erikoisliukuesterenkailla.
-Yhteensä asfaltilta ja jääradoilta on kertynyt 12 SM-mitalia useilla eri autoilla. Jääratojen mestaruus SS-luokasta puuttuu. Siellä on ollut muutenkin kova vastus ja muuan Joni-Pekka Rajala, Westman muotoilee.
Tämän kauden tavoite on V8 Thunder -luokassa, mutta rataspesialisti katselee muihinkin suuntiin.
-Rallicross ja ralli kiinnostavat. Rallitutkinto on suoritettu, mutta vielä ei ole päästy viivalle.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela