Kauhajoen Hermanni Traktoriurheilijat ry.n (Kahtu) hankki Belgiasta kovat näytön antaneen Deutzin, jonka korkkasi Suomen oloissa Haapajärvellä. Kisa meni siellä kuitenkin pieleen sillä, että kytkin luisteli ja laite pomppi sen takia. Honkajoelle asia lienee korjattuna ja Green Challenger saa näyttää tehonsa kunnolla.  Kuva: htphoto

Kauhajoen Hermanni Traktoriurheilijat ry.n (Kahtu) hankki Belgiasta kovat näytön antaneen Deutzin, jonka korkkasi Suomen oloissa Haapajärvellä. Kisa meni siellä kuitenkin pieleen sillä, että kytkin luisteli ja laite pomppi sen takia. Honkajoelle asia lienee korjattuna ja Green Challenger saa näyttää tehonsa kunnolla. Kuva: htphoto

Tractor Pullingin SM-kiertue matkaa seuraavaksi Honkajoelle.

4.7.2019

Karisamuli Korpela, teksti

Tractor Pulling SM-sarjassa kolmen osakilpailun jälkeen karavaani matkaa Honkajoen Pesämäkeen, jossa on aiemmin kiskottu jarruvaunua kahdessa kansallisessa ja kahdessa SM-arvoisessa kilpailussa. Nämä ja tämä viideskin järjestetään Kauhajoen Traktoriurheilijat ry:n ja Honkajoen Moottorikerho/Urheiluautoilijat ry:n toimesta lauantaina 13. heinäkuuta kello 11.00 alkaen.

Honkajoen 130 metrin pullingsuoran kanssa on tehty paljon töitä kuluneen viiden vuoden aikana.

- Pohja on perustuksiltaan hyvä, mutta aivan kilpailun alla tehdään normaalit viime silaukset ja jos vettä ripsii yhtäkään rajummin, Pesämäessä on pressut valmiina radan suojaksi, viestittää Marko Ylinen ratayhtiöstä.

Ensimmäisestä virallisesta traktorien taakanvetokilpailusta Ohion Vaughnvillessä tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Tuo määritelmä tulee siitä, että kyseisestä kilpailusta on jäljellä ensimmäiset viralliset tulokset. Eurooppaan laji rantautui vuonna 1977 ja Suomeen vuonna 1985. Koko historian ajan on maaradan pituus ollut turva-alueineen 130 metriä. Nykykilpailuissa 100 metriä jarruvaunua vetänyt tekee ns. Full Pullin ja kaikki samassa luokassa sen tehneet jatkavat Pull Off`issa, jolloin täysi veto on 110 metriä, jos radalla on tarpeeksi pituutta.  Pesämäen radalla sitä on.     

Ylisen mukaan Honkajoen osakilpailussa on lisämausteena murkkuikäisille tarkoitettu Mikael Rajalan järjestämä radio-ohjattavien RC-autojen kilpailu asfalttipintaisella varikolla ja myös Motohaussin toisen kerroksen avonainen VIP-terassi aukeaa suurelle yleisölle.

Ole oma VIP-vieraasi!

- VIP-parveke on aiemmin tavattu vuokrata yrityksille, jotka ovat sitten kutsuneet tiloihin omia yhteistyötahojaan nauttimaan tarjoiluista. Nyt kokeillaan sellaista reseptiä, että liput VIP-parvekkeelle ovat myynnissä kaikille sinne haluaville ja tarjoilu niin ruoan kuin juomien suhteen on aivan ravintolatasoa, Ylinen kehaisee.

SM-pistetilanteissa kolmen osakilpailun jälkeen on kaikissa voiton napanneita kaikkiaan 12 luokassa kuusi. Pro Stock 3500 kg-luokassa Kälviän Matti Herlevi, Modified Mini 950kg -luokassa Myrskylän Matti Nisonen, Race Trucks 6500kg-luokassa Lievestuoreen Hanna Puikkonen, Modified ja Heavy Modified -luokassa Porvoon Tero Äyräväinen sekä Farm Sport 10000kg -luokassa Loimaan Leo Peräaho.

Lukija-alueelta kärjessä tai kärjen tuntumassa ovat Kauhajoen Ossi Mannila (Modied ja Heavy Modified 3.), Honkajoen Mikko Levä (Farm Sport 6000kg 2.), Härmän Iivo Pitkämäki (Super Sport 4500kg 1.), Lappajärven/ Alajärven Heikki Takala/Aleksi Peltoniemi (Z-Power SS 2.), Kauhajoen Harri Laitamäki (Koljatti III  SS 3.). Edelleen luokassa Super Sport 3600kg johdossa on Virtain Mari Pirttiniemi / Jouni Pirttiniemi, samassa luokassa sijoilla 2-4 ovat Härmän Tommi Kumpula, Oriveden Antti Vertanen ja Kauhajoen Mikko Poikselkä.  Compact Diesel -luokassa piikkiä pitää Kalajoen Pyry Takkunen ja toisena on Nurmon Sami Finnilä.

 

« Takaisin