Leif Tuomela (vas) ja Stig Rosendahl sekä tuunatut Giuliansa. Tuomelan sinisenpuhuva on vuosimallia 1968 ja Rosendahlin punainen puolestaan valmistettu vuonna 1973. Herrojen mukaan museokatsastuksessa annetaan nykyisin hiukan siimaa muun muassa turvallisuusnäkökohtiin viitaten. Kuva: ksk

Leif Tuomela (vas) ja Stig Rosendahl sekä tuunatut Giuliansa. Tuomelan sinisenpuhuva on vuosimallia 1968 ja Rosendahlin punainen puolestaan valmistettu vuonna 1973. Herrojen mukaan museokatsastuksessa annetaan nykyisin hiukan siimaa muun muassa turvallisuusnäkökohtiin viitaten. Kuva: ksk

Teuvalaisen konkarikuskin kesään kuuluu aina rock, ralli ja rallisprint

8.8.2019

Leif Tuomela ja Alfa Romeo Giulia ovat erottamattomat.

Karisamuli Korpela

Maamme tunnetuin rallisprinttiä harrastava kilpailija, teuvalainen Leif Tuomela on myös rokkimies. Esimerkiksi jokaisessa Kauhajoen Nummirockissa juhannuksensa viettänyt ei Elina- vaimonsa kanssa tehnyt siinä poikkeusta tänäkään vuonna. Ja pian sen jälkeen kesäloman alettua Tuomela teki ensimmäisen lomakilpailumatkan Vaalaan. Eli lavetti taas Mersun koukkuun ja lavetille Suomen kuuluisin Alfa Romeo Giulia, jonka taannoin eräs rouva luokitteli eräällä varikolla vähemmän kauniiksi.  

- Eihän tuo mikään kaunotar ole, mutta kukka kuitenkin, myöntää hämeenkyröläisen Jari Lamminsivun kanssa eniten sprinttejä Suomessa kiertänyt Tuomela.

- Kun itse rakentelen ja huollan kaiken tekniikan tuossa autossa, tuppaa takki olla tyhjä jo siitä, Tuomela puolustelee.

- Mutta enpä sitten heti muistakaan, koska mainittu tekniikka olisi pettänyt kilpailutilanteissa, hän vääntää ja toisaalta ymmärtää myös sen, että auto voisi olla yhtä silmiä hivelevä kuin sen antama vauhti.

- Katsotaan nyt, josko syksymmällä saisi tehtyä asialle jotakin, hän tuumii, mutta ottaa samaan hengenvetoon hiukan takaisin. 

- Onhan sitä tosin ”katsotaan nyt” monta kertaa ennenkin.

Pyttyjä vaikka muille jakaa

No joo, kyllähän kampauksia voisi kohennella kiiltävän auton peltipinnasta, mutta kuljettajalle pääasia lienee ajosta saatu nautinto, jonka ohessa Tuomelankin pyttymäärä on kasvanut jo yli kuudensadan. Eli niitä on sitten seinät täynnä ja kymmenkunta jo korkean jääkaapinkin päällä seinäneliöiden loppuessa. Normaalien pokaalien joukossa on myös uuden ajan upeita taiteellisia palkintoja ja seiniä koristavat myös lukuisat, erilaiset Alfa Romeo julisteet kattoon nastattua isoa lippua myöden. Tunnelma on kuin auton valmistajan pääkonttorin myyntiosastolla lienee sen olevan.

Oli miten oli, tänä kesänä hurjia kellotuksia tehnyt jatkoi sitä myös Japan Motors Cup-asfalttisarjaan kuuluvassa Vaalan Happy Beach -kilpailussa, jossa kuljettajia oli lähes 120. Luokassa 8 (2-veto, alle 2200cc) Tuomela kävi tiukkaa skabaa voitosta Opel Corsaa ohjastaneen vilppulalaisen EMSC -kerhon Vesa Huupposen kanssa. Lopulta lappeenrantalainen Huupponen sai juhlia ykkösenä 0,52 sekunnin marginaalilla. Vaalan jälkeen Tuomela putosi cup-pisteissä kakkoseksi, mutta on SM-sarjan senioreissa piikissä.

- Ihmeen kauan sain tuota johtoa pitääkin, tosin vieläkin jäi pienet mahdollisuudet voittoon, Tuomela toteaa, vaikka ei itse oikein jaksa siihen ehkä uskoa.

Mieleen tietysti tulee, että tulisiko hänestä cupin voiton myötä ykköspalkintona saatavan uuden Skodan omistajana entinen Alfa Romeo friikki. Saman tien välähtää myös vastaus, että ei todellakaan. Ei Leifistä. 

Kesälomat täynnä tapahtumia

Kesälomalla matkattiin myös perinteitä vaalien Ahvenanmaalle Eckerö Line rallisprinttiin, jonne Tuomela on vuosien mittaan saanut houkuteltua runsaasti muitakin mannersuomalaisia kilpailijoita. Omasta mielestään Oolanti antoi sopivan tuloksen.

- Yleiskilpailun kymmenes ja luokan kuudes ovat aika passeleita, hän tuumi ja piti pääasiana, että yhtään paikallista ei ehtinyt edelle, vaikka heille reitti oli varmasti tuttu.

Kilpaileminen Alfa Romeolla ei ole ainoaa toimintaa, mitä Leif tekee merkin kanssa. Tallissa on myös kaksilyhtyinen siviiliversio vuodelta 1968, ja myös se kääntää katseet.

- Alfa Romeon omistajilla on Suomessa pari klubia ja muutenkin ruohonjuuritasolla kanssakäymistä on valtavasti. Alfan omistajat myös kokoontuvat milloin missäkin ja esimerkiksi varaosien hankkimisessa yhteispeliä löytyy, Leif mainitsee.

Sattumalta muitakin vieraita

Ja kuin käskystä pihaan saapuu punainen, upean näköinen Giulia, josta ulos tullut pariskunta olivat Lefalle ja Elllulle aivan vieraita. Pian selviää, että närpiöläisiksi osoittautuneiden viisi vuotta kestänyt projekti on finaalissa hiljakkoin museo-ajoneuvoksi leimattuna ja he lähtivät esittelemään sitä Teuvalle. Näiden Alfa Romeon omistajien turinaa kuunnellessa vilahteli nimiä ja paikkakuntia, vinkkejä ja osoitteita niin, että korvat höröllä kuunnellut toimittajakin ainakin luuli oppineensa siitä maailmasta jotakin.

JK. Jälkikirjoituksena on pakko raottaa lisää Leif Tuomelan ja vaimonsa Elinan jokavuotisista rutiineista. Niihin kuuluu aina mm. juhannus Nummirockissa, kesälomalla reitin varrella Nesterallissa ja joulu Kanarialla. Leifin kohdalla on vielä mainittava, että kun hänet pestattiin aikoinaan Ammattikoulun jälkeen töihin Rivakka-tuotemerkistä tutuksi tulleelle, mm. maatilatalouksien laitteita valmistavalle Niperelle, niin sieltä hän mitä ilmeisemmin siirtyy myös eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua.  

« Takaisin