Kisa-auton, Skoda Fabian, moottoritila alkaa olla starttikunnossa, kun Tunturirallin kisapäivät lähestyvät, Teemu Asunmaa sanoo.

Kisa-auton, Skoda Fabian, moottoritila alkaa olla starttikunnossa, kun Tunturirallin kisapäivät lähestyvät, Teemu Asunmaa sanoo.

Teemu Asunmaan haaveena on ollut rallin ammattilaisuus

30.12.2021

Pikkupojan haave toteutui sitkeän yrittämisen kautta

Taisto Järvinen

Alavutelainen Teemu Asunmaa tunnetaan kuusinkertaisena rallin Suomenmestarina. Kolme viimeistä mestaruutta on tullut SM1 -luokassa, vuosina 2017, 2019 ja 2020. Aikaisemmin Teemu vei SM-voitot junioreissa vuonna 2011 sekä SM2-luokassa 2015 ja 2016.

Teemu Asunmaan tie rallin Suomenmestaruuksiin ja rallin ammattilaiseksi ei kuitenkaan ole tullut kuin ”manulle illallinen”. Kirkkaimmat podiumpaikat ovat joka tapauksessa pikkupojan haaveiden toteutumia. Mestaruudet ovat kuitenkin vaatineet monien vuosien määrätietoisen työn.

- Pikkupoikana oli kova juttu, kun sai katsoa Jyväskylän Suurajojen videotallenteita. Hieman myöhemmin pääsin ajamaan Sapsalammen jääradalle, kun isäkin tykkäsi olla mukana jäällä. Olin silloin hieman yli 10 vuotta.

- Vaati paljon panostuksia, että pääsi oikeasti ajamaan rallia. Ensin tilattiin Saksasta auto, josta rakennetiin itse kisa-auto. Ajettiin muutamia kisoja, tuli taukoja ja jälleen ajettiin. Rallikärpänen oli kuitenkin puraissut aika vahvasti, Teemu Asunmaa taustoittaa.

Junioriluokan SM-voiton jälkeen, reilu kymmenen vuotta sitten, Teemu Asunmaa teki selkeät suunnitelmat ja kalenterit. Aluksi ralli oli harrastus tosimielellä, mutta Asunmaalle alkoi tulla asiakkaiden kisa-autoja ja harrastuksesta alkoi muodostua rallin ammattilaisen ura, jossa oma kilpaileminen on säilynyt ja säilyy edelleen isossa roolissa.

 

Oma kisaaminen tukee yrittäjyyttä

 Teemu Asunmaalla (33 v.) on vielä monia vuosia ajaa Suomen huipulla ja kilpailla ulkomaisilla erikoiskokeilla. Siltikin merkittävää on Teemun yrityksen, TSA-Servicen, työ oman ajokaluston parissa ja asiakkaiden kisa-autojen hyväksi. TSA-Servicen toimenkuvaan kuuluvat lisäksi mm. asiakastilaisuudet, polttari- ja synttärikyyditykset sekä kilpa-auton vuokraustoiminta.

- Reilu kolmannes ralliautoihin liittyvistä töistä tulee asiakkailta pääasiassa Suomesta, mutta myös Baltiasta ja viime aikoina Puolasta. Autoja ei tänne juurikaan tuoda. Työt ovat lähinnä vaihdelaatikkojen ja iskunvaimentajien kunnostuksia ja muuta osien vaihtoa.

- Merkittävässä roolissa ovat päävastuutehtävät liettualaisen tiimin Skoda Fabia -ralliauton rakentelussa. Auto on lähes samanlainen kuin oma kisa-autoni. Autolla tullaan ajamaan EM- ja Liettuan sarjaa. Toinen hyvä juttu on toimiminen Pirelli -rallirenkaiden testikuljettajana. Kannan päävastuun renkaiden testi-ajoista, Teemu sanoo.

Kun tässä kohdassa tuli puhe työstä ja taloudesta, niin menopuoli on rallikuljettajan budjetissa melko kohtuullinen. Niinpä Teemu kehottaa kirjoittamaan isot kiitokset kaikille tukijoilleen, joiden merkitys hänen autourheilussaan on hyvin suuri.

Kohti uutta kisakautta

Aika soljuu eteenpäin ja vuosi vaihtuu. Vuoden 2022 alku tietää myös sitä, että rallimaailmassa alkaa tapahtumaan. Suomalaisittain iso juttu on tammikuun 15. ja 16. päivinä Lapin maisemissa ajettava MM-osakilpailu, Tunturiralli. Teemu Asunmaan kohdalla tapahtuma tietää rallin SM1 -luokan ensimmäistä osakilpailua.

- Tulossa on jälleen kovatasoinen SM1 -luokka. Kaikki kärkikuskit jatkavat ja mukaan tulee kovantason virolainen kuljettaja. Lähdemme kartanlukija Ville Mannisenmäen kanssa tavoittelemaan mestaruutta. Se, mikä on sijoitus seitsemän osakilpailun jälkeen, selviää syksyllä, mutta turha on vähempää tavoitella.

- Karavaani kohti Rovaniemeä starttaa 9.1. Mukaan lähtee Neljä mekaanikkoa, insinööri, ja tankkausmies. Tunturiralli on sikäli poikkeus, että siellä saa ajaa nuotituksia useampana päivänä ilman rajoitusta, Teemu valottaa.

Rallin SM1-luokan tasosta ja tasaisuudesta kertoo mm. se, että 2020 Kouvolan osakilpailussa oli 120 ajetun erikoiskoekilometrin jälkeen Lindholmin voittomarginaali noin neljä sekuntia. Tosina olivat Asunmaa ja Heikkilä sekunninosilleen samalla ajalla.

- Kun lähtömerkki annetaan, niin kaikki pitää olla viimeisen päälle kohdallaan, mikäli meinataan olla kärkijoukoissa. Auton lisäksi pitää kuljettajan ja kartanlukijan yhteistyön sujua. Molemmilla pitää olla hyvä itseluottamus ja fiilis kohdallaan. Pitää olla kunnossa fyysisesti ja tasapainossa ajatusmaailman puolesta, kiteyttää Teemu.

« Takaisin