Rallin hallitsevat Suomen mestarit, Jere Pensas ja kartturi Jouni Saarijärvi aloittavat kilpailukautensa SM3 -luokassa Ford Fiesta Rally4 -kisapirssillä.

Rallin hallitsevat Suomen mestarit, Jere Pensas ja kartturi Jouni Saarijärvi aloittavat kilpailukautensa SM3 -luokassa Ford Fiesta Rally4 -kisapirssillä.

Suomenmestari nostaa panoksia - siirtyi rallin SM3 -luokkaan

1.2.2023

Rallin SM-sarjan SM5 -luokasta viime vuonna mestaruuden pokannut Jere Pensas nosti alkaneen kauden panokset uudelle tasolle.

  Laihialaista ei nähty kauden avanneessa Tunturirallissa, mutta tulevana lauantaina Pensas ja kartturi Jouni Saarijärvi korkkaavat SM-sarjan Ford Fiesta Rally4 -autolla. Pensas Racingin miehistö lähtee mittaamaan SM3 -luokan kärjen tason Kuopion SM-ralliin.

  Pensaan rallin SM-sarjasta saavuttamat mestaruus ja pronssitila ovat tulleet vakioautojen V1600 -luokan ralliautoilla. Viime kauden mestaruus lähti Ford Fiestalla. Auton merkki pysyy samana, mutta Fiestan Rally4 -versio on aito tehtaan rakentama etuvetoinen ralliauto. Rally4 -auton 1-litrainen, kolmipyttyinen, turboahdettu moottori tuottaa 215 hevosvoiman tehon. Se on tuplasti enemmän kuin V1600 -luokan autoissa.

  -Rally4 -ralliauto on aivan eri maailmasta kuin V1600 -luokan autot. Voimaa ja kiihtyvyyttä on reilusti enemmän, mutta vastaavasti myös jarrut ovat tehokkaammat ja sekventaali-vaihteisto on nopea käyttää. Auton alustaa pystyy säätämään eri olosuhteiden mukaan.

  -Kone vääntää 300 newtonia. Vääntö helpottaa ajamista. Ennen tarvittiin paljon ykkös- ja kakkosvaihteita. Nyt testiajoissa kolmosta pienempää pykälää ei pätkillä tarvittu, luetteli Pensas uuden kilpa-auton ominaisuuksia.

  Pensas Racingin käyttöönsä hankkiman Rally4 -auton matkamittari näyttää neitseellistä, vähän yli tuhannen ajokilometrin määrää.

Valmiina otteluun

  Pensas ja Saarijärvi ehtivät kotiuttaa itseään uuteen kalustoon viime sunnuntaiksi varatuilla kahdella eri testipätkällä. Lumi- ja jääpintaista pikataivalta taittui 70 kilometrin verran.

  -Perusvauhti löytyi aika äkkiä. Testipätkillä olosuhteet muuttuivat nopeasti, eikä alustan muutosten jälkeen päästy vertaamaan aikoja samanlaisissa olosuhteissa. Varmasti ollaan alustan kanssa melko lähellä oikeaa, mutta tekemistäkin siltä puolelta löytyy vielä. Täydellinen luotto autoon tulee vasta kun saadaan lisää kilometrejä alle.

  Tunturirallista kautensa aloittaneilla kilpakumppaneilla on etulyöntiasema, kun viisitoista SM3 -luokan paria lähtee Kuopion SM-rallin kahdeksalle erikoiskokeelle tulevan lauantain aamun hämärissä. Pensas laittaa tavoitteeksi luokan kärkikolmikon vauhdin.

  -Mielenkiintoista nähdä mihin vauhti riittää. Vanhalla V1600 -luokan autolla pystyi tarpeen vaatiessa nostamaan vauhdin ihan tappiin saakka. Uusi auto on niin paljon nopeampi, että sen rajat eivät vielä ole täysin hallussa. Kovin odotuksin lähdemme kuitenkin ajamaan palkintopallin paikasta. Jämäsijoista ei ajeta, Pensas niittaa.

  Rallin SM-sarjassa ajetaan kauden aikana seitsemän osakilpailua. Kuopion jälkeen Pensaan ja Saarijärven seuraava rasti on talvikauden hyvästelevä Jyväskylän osakilpailu maaliskuun alussa. Soraralleihin SM-sarja siirtyy Seinäjokea keskuspaikkanaan pitävässä Pohjanmaa Rallissa toukokuun 19.-20. päivinä.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin