Petri Koskinen ja Martti Männistö hyökkäävät kesän soraralleihin F-rallisarjan A-junnujen kakkospaikalta. (Kuva: JiiVee Korpela)

Petri Koskinen ja Martti Männistö hyökkäävät kesän soraralleihin F-rallisarjan A-junnujen kakkospaikalta. (Kuva: JiiVee Korpela)

Sitkeys palkitsee – Petri Koskinen mukana F-Rallisarjan mitaliotteluissa

13.4.2017

Sitkeys palkitsee – Petri Koskinen mukana F-Rallisarjan mitaliotteluissa

 

Laihialainen Petri Koskinen (22) on väläytellyt vauhtiaan ralliteillä usean vuoden ajan. Kilpailukaudet ovat kuitenkin jääneet torsoiksi teknisten ongelmien vuoksi. Tämä vuosi on kulkenut suotuisissa merkeissä. Laihialainen on talvikauden jälkeen F-Rallisarjan A-junnujen toisena. Koskinen ja kartturi Martti Männistö (54) kurvailevat sarjassa VW Golffilla.

  Neljäs vuosi ralleja Volkkarilla ja miehet kilpailevat edelleen A-junnuissa? Hidas nousu lisenssitasolla selittyy sillä, että vaikka vauhti riitti heti B-junnuissa ja myöhemmin A-junnujen puolella luokan kärkipaikoille, jäivät kannut usein pokkaamatta. Tekniikka teki tepposet kisojen aikana. Ne rallit missä miehistö selvitti viimeisenkin erikoiskokeen, Koskinen ja Männistö nähtiin yleensä pytynjaossa.

  -Kaudella 2014 yritettiin F-Cupin B-junnuissa ja seuraavana vuotena samassa sarjassa A-junnujen puolella. Viime vuonna kokeiltiin junnujen SM-sarjaa. Ensimmäisessä kisassa olimme kolmansia. Seuraavien kahden keskeytyksen jälkeen luovuimme sarjasta, Koskinen kiteytti.

  -Kisakilometrejä minulla on vielä sen verran vähän, että katsoimme viisaammaksi jatkaa vielä tänä vuonna A-junnujen puolella F-Rallisarjassa.

 

Palkintopalli tutuksi

  Koskisen ja Männistön päättynyt talvikausi nytkähti liikkeelle vähän tahmeasti, mutta kuitenkin mukavalla sijoituksella.

  -F-Rallisarja käynnistyi Limingalla. Autossa oli käyntiongelmia heti alusta alkaen. Veto loppui aika ajoin, mutta vikaa ei kyetty paikantamaan. Mentiin kisa läpi niillä vedoilla mitä koneesta lähti. Oltiin A-junnujen yleiskilpailussa viidensiä ja luokan kolmansia.

  -Sarjan toisessakin rallissa koneen tehot olivat alakantissa. Vika löytyi myöhemmin sopimattomista tulpista. Pystyttiin kuitenkin parantamaan sijoitusta ensimmäisestä kisasta. Olimme yleiskilpailun neljänsiä. Sarjasijoituksen kannalta luokkavoitto toi tärkeitä pisteitä, Koskinen laski.

  Talvikauden päätöksessä Kiteellä Golffin kone puhui puhtaasti ja vauhti riitti yleiskilpailun voittokamppailuun saakka.

  -Rallin voitto ratkesi viimeisellä pätkällä Alavuden Riku Raiskin eduksi. Hävisimme yleiskilpailun Raiskille 2,8 sekunnilla. Voitimme kuitenkin luokkamme, sillä Raiski ajaa isomman luokan Bemarilla.

  -Ajon kannalta kisat menivät riskittömillä vedoilla puhtaasti ilman haavereita. Vaikeiden vuosien jälkeen sarjan kakkostila tuntuu hyvältä.

 

Piikkipaikka mielessä

  F-Rallisarja ei vielä ole yltänyt aivan edeltäjänsä F-Cupin kaltaiseen suosioon. Sarjaan on kuitenkin ilmoittautunut yli sata autokuntaa ja lisäksi osakilpailuissa on sarjan ulkopuolisia kilpailijoita.

  -Vaikka kuskeja ei ihan entisiä määriä ole, taso kärkipäässä on silti kova. Kyllä F-Rallisarjan jokaisessa kisassa pitää vetää tosissaan, jos meinaa palkintopallille nousta, Koskinen muistuttaa.

  Kesäkaudella sarjassa ajetaan vielä kolme osakilpailua. Laihialaisilla on kirkas ajatus soraralleihin.

  -Tykkään enemmän kesäralleista. Golf on sellainen laite, että lumella sen perä tahtoo karkailla alta. Soralla takapään saa paremmin tiehen ja ajamisesta tulee rauhallisempaa. Pystymme soralla nostamaan vauhtia ilman riskejä. Tavoite kesälle on ajaa luokkavoittoja ja taistella A-junnujen mestaruudesta, Koskinen pyöräyttää.

  Männistölle nuoren kuljettajan tavoitteet sopivat erinomaisesti. Jos kausi päättyisi mestaruusjuhliin, olisi se Männistölle samalla F-Cupin / -Rallisarjan neljännesvuosisadan kemujen paikka. Männistö juhli F-Cupin alkumetreillä vuonna 1992 B-junnujen mestaruutta kartturina. Kuljettaja oli silloin ralliuraansa aloitellut laihialainen Janne Kamila.

  

Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin