Elias valmiina lähtöön kohti Keurusselän eteläpäätä.

Elias valmiina lähtöön kohti Keurusselän eteläpäätä.

Mauri Koskela ja Tuomo Kivinen tietävät, että Elias Lönnrotin kyyti Keurusselällä antaa uudenlaisia näköaloja suomalaiseen järvimaisemaan.

Mauri Koskela ja Tuomo Kivinen tietävät, että Elias Lönnrotin kyyti Keurusselällä antaa uudenlaisia näköaloja suomalaiseen järvimaisemaan.

Siipirataslaiva Elias Lönnrot ajanut Keurusselällä 30 vuotta

9.6.2016

Elias valmiina lähtöön kohti Keurusselän eteläpäätä.

Taisto Järvinen

Nykyinen siipirataslaiva Elias Lönnrot on tehnyt ensimmäisen risteilyn Keurusselällä vuoden 1986 kesäkuussa, eli kolmekymmentä vuotta sitten. Kurkistus historiaan kertoo, että nykyisen siipirataslaivan edeltäjänä on Keurusselällä ajanut höyrykäyttöinen Elias Lönnrot -laiva jo vuosina 1865 – 1926. Nyt liikennöivä laiva on alkuperäisen kopio.

Siipirataslaiva Elias Lönnrot on harvinaisuus lajissaan. Vastaavan tyyppisiä isompia rataslaivoja Suomessa on kolme. Keuruulaislaiva on kuitenkin ainoa isompi, joka kulkee sivurattaiden avulla. Muissa on perärattaat.

Keuruun kaupungin omistaman Elias Lönnrotin, tuttujen kesken ”Ellun”, liikennöinnistä vastaa viime syksynä perustettu Ellu Line Oy, jonka toimitusjohtaja ja laivan kapteeni on Merivoimissa päivätyön tehnyt Mauri Koskela.

  • Elias Lönnrotissa on 150 matkustajapaikkaa. Laiva on 31,5 metrin pituinen ja keskeltä 9 metriä leveä. Ellun matkavauhti on 6,5 – 7,5 solmua tunnissa eli noin 12-14 km/h. Käyttövoimana on dieselöljy.

  • Elias Lönnrot liikennöi pääasiassa Keuruun Ahtolan sataman ja Lomahotellin välillä. Keskiviikkoisin ja lauantaisin ajetaan Mänttään ja takaisin. Lisäksi on lyhempiä risteilyjä Keuruun ja Mäntän lähivesillä sekä risteilyjä tilauksesta. Kevään ensimmäinen risteily tehtiin vappuna, ja näillä näkymin liikennöinti jatkuu syyskuun alkupuolelle.

  • Ellu Line Oy ja siipirataslaivan liikennöinti ovat omalta osaltaan kehittämässä Keurusseudun matkailua ja sen palveluja. Olemme halukkaita tekemään yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Esimerkiksi Lomahotellin faniristeilyt huippuartistien kanssa heinäkuussa ovat siitä hyvä esimerkki, Mauri Koskela kiteyttää.

Tasaista kyytiä

Ellu Linen markkinointipäällikkö Tuomo Kivinen nostaa esille siipirataslaivan vakaan kyydin.

  • Sivuilla olevat rattaat ja suhteellisen leveä laiva ilman köliä mahdollistavat hyvin tasaisen matkanteon.

  • Elias Lönnrotin palveluista matkan aikana voidaan mainita kahviopalvelut, virvoitusjuomat, höyrymakkarat, lihapiirakat ja pitsat. Ruokailu onnistuu laivalla tilauksesta. B-oikeudet laivalle on haussa. Kahvio-ravintolaa hoitaa Mauri Koskelan Silja-vaimo.

Reittiajojen hinnoittelu Ellulla on hyvin maltillista. Tehtyjen vertailujen perusteella hinnat ovat Suomen halvimmat. Ahtolan satama – Lomahotelli matka on yhteen suuntaan kymmenen euroa ja meno-paluu 15 euroa. Mänttään pääsee kahdella kympillä ja edestakaisin kolmella kympillä. Juhannuksena on useita risteilyjä, ja silloin hintoja hieman korotetaan. Tilausristeilyt hinnoitellaan tapauskohtaisesti.

Elias Lönnrot -laivan varakapteeni on jämsäläinen Martti Manninen.

Juhlaristeily heinäkuussa

Siipiratasalus Elias Lönnrotin kolmekymmentä vuotta kestäneen vesiliikennöinnin merkeissä järjestetään juhlaristeily heinäkuun 1. päivänä. Kyseessä kutsuristeily, joka on yhteinen Keuruun kaupungin kanssa. Keuruun kaupunki nimittäin täyttää myös tänä vuonna 30 vuotta.

Yhteystiedot:

Ellu Line Oy

0400 560 238

www.elluline.fi

(Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen)

« Takaisin