Sitkeät sissit, Sami Korvola, Asko Kujala ja Ford Fiesta matkalla rallin SM-sarjan SM4 -luokan hopeajuhliin. (Kuva: Taneli Niinimäki)

Sitkeät sissit, Sami Korvola, Asko Kujala ja Ford Fiesta matkalla rallin SM-sarjan SM4 -luokan hopeajuhliin. (Kuva: Taneli Niinimäki)

Sami Korvola kurvaili SM-hopeaa löysillä kierroksilla

20.11.2019

Isokyröläinen Sami Korvola on väijynyt mitalia rallin SM-sarjasta usean vuoden ajan. Auton vaihdelaatikkoviat estivät menestyksen aiemmilla kausilla. Tälle kaudelle säännöt vapauttivat paremman vaihteiston käytön. Nyt eivät keskeytykset vaivanneet, mutta kaksivetoisten autojen SM4 -luokan hopeamitali ei silti irronnut helpolla. Ford Fiestan kone ylikuumeni ja se pakotti Korvolan säätelemään vauhtia rallien aikana.

  Isokyröläisten Korvolan ja konttoripäällikön hommat hoitaneen Asko Kujalan rallivuosi käynnistyi tammikuulla SM-sarjan rankimman kilpailun, Tunturirallin, voitolla. Talven toinen kisa jäi väliin, mutta kolmannesta talvirallista hankittu luokan kakkostila piti kyröläiset luokan kakkospaikalla ennen kesän soraralleja.

  Kesäkauden avauksessa Riihimäellä Korvolan Fiestan kone kävi ajoittain liian kuumana ja se pakotti kuljettajan keventämään kaasujalkaa. Silti Riihimäeltä lähti mukaan kauden toinen luokkavoitto.

 

Kone suli

  Sorakauden toinen osakilpailu kurvailtiin kaksipäiväisessä Pohjanmaa Rallissa. Se kisa jäi kesken heti toisen kisapäivän alkumetreillä.

  -Avauspäivän pätkillä koneen lämmöt nousivat muutaman kilometrin ajon jälkeen reilusti yli sadan asteen. Kun pudotti kierroksia, lämmöt laskivat, mutta kello ei tykännyt. Heti toisen päivän aamuna tuli lisää ongelmia. Kone ei jaksanut käynnistyä startilla, vaan auto piti lykätä käyntiin.

  -Aamun ensimmäisellä erikoiskokeella jouduimme taas temppuilemaan vauhdin kanssa ja niinhän siinä lopulta kävi, että kone suli pätkän maalipäähän, kertasi Korvola keskeytystä.

 

Kevyellä kaasujalalla

  Remontin jälkeen koneen ylikuumeneminen ei täysin poistunut. Viimeiset kaksi SM-osakilpailua Korvola päästeli tutulla kaavalla, välillä konetta jäähdytellen. Molemmista ralleista lohkesi luokan kakkostilat, jotka varmistivat kyröläisille SM-hopeat.

 - Kaksi voittoa ja kolme kakkostilaa oli sitä mihin pystyimme kauden aikana. Tunturirallin voiton korotetut pisteet nousivat arvoonsa kauden aikana. Mestariksi ajanut Jesse Turunen oli meille liian kova vastus silloin kun hän ajoi ehjiä kisoja, tunnusti Korvola Hondaa kuskanneesta kilpakumppanista.

  Vuosituhannen alusta alkaen kilvanajoa harrastaneen Korvolan edellinen mitali on vuodelta 2006. Silloin kyröläinen vei kultaa rallin SM-sarjan 1400-Trophy luokasta n-ryhmän VW Pololla. Korvolan tavaramerkkinä ovat olleet takuuvarmat suoritukset. Ulosajot eivät ole vauhtia hidastaneet.

 - Peltiyöt ovat inhottavia. Niissä palaa aikaa ja rahaa. Vauhtia on varaa vielä kiristää, koska läheltä piti tilanteita ei ole pahemmin ollut, sanoo 11 kautta samalla Fiestalla kilpaillut tuore hopeamitalisti.

 

                                                                              Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin