Luka Nurmi nousi monen muun AKK Akademyn stipendiaatin lailla nuorena kuljettajana aikuisten joukkoon, vaikka ei vielä ikänsä puolesta täytä niitä raameja. Relaa Racingin muovaama ja liiton hyväksymä koulutusidea toimii edelleen näkyvää tulosta antaen.                  Kuva: Antti Takala

Luka Nurmi nousi monen muun AKK Akademyn stipendiaatin lailla nuorena kuljettajana aikuisten joukkoon, vaikka ei vielä ikänsä puolesta täytä niitä raameja. Relaa Racingin muovaama ja liiton hyväksymä koulutusidea toimii edelleen näkyvää tulosta antaen. Kuva: Antti Takala

Relaa Racingin Luka Nurmelle Porsche Cupin mestaruus 2020

29.10.2020

Teksti: Karisamuli Korpela

Koronan määräysvallan alla Porsche Sprint Challenge 2020 NEZ kuului niihin autourheilun harvoihin luokkiin, jotka pystyttiin erikoisjärjestelyin toteuttamaan. Kauden mittaan kokoonnuttiin neljä kertaa ja tuo rundi alkoi heinäkuulla Alastarossa ja jatkuen heti perään Pärnussa. Elokuulla jatkettiin Iitin Kymiringillä ja sarja päättyi taas Alastaroon. Kolme ensimmäistä kilpailua oli ratalajeille tyypillisesti kaksipäiväisiä, mutta Porsche Cup Festival Finland Alastaro oli kolmipäiväinen kauden päättävänä ratajuhlana. Luokan mestaruuspisteitä haalittiin yhteensä 11 NEZ-osakilpailulähdöstä ja kauden lopuksi nähtiin vielä ekstrana 50 minuutin tiimimittelö endurancea sisältäen yhden 3 minuutin varikkopysähdyksen.

Konkari Niemi ja juniori Nurmi

Challenge 2019 NEZ-mestaruutta puolusti helsinkiläinen Tommi Haru, jolta odotettiin sen uusimista. Mutta osin uumoiltiin myös, että Raimo Niemen luotsaaman Relaa Racingin tiimissä kisaava AKK Akademy stipendikuljettaja Luka Nurmi olisi myös kova kanto kaskessa. Kausi ajettaisiin uudella formaatilla, joka sisälsi kolme 15 minuutin + yhden kierroksen lähtöä per kisa. Kisaviikonvaihteessa olisi siis aiempaan verraten vähemmän tehokasta ajoaikaa, mutta toisaalta enemmän lähtöjä. Se oli siis kaikille uutta, mutta kauden avauksessa todettiin, että se toimi.         Alastarosta kotimatkalle lähteneistä kilpailijoista levein hymy oli Jim Rautiaisella. Hänen vanavedessään sarjan kolmen ensimmäisen lähdön jälkeen viiden kärkeen nousivat Haru, Nurmi, Pekka Myllykangas ja Niemi.                                                                                                                             Peli oli avattu.  

Visit Estonia

Pärnun Auto24ring oli kilpailuareena sarjan kolmelle seuraavalle (4-5-6) osakilpailulähdölle. Niistä nelosen voitti isäntien Raivo Tamm, ennen Nurmea, Harua, Niemeä ja Rautaista. Viitosen jälkeen saatiin todeta Rautiaisen voitto ennen vesipumppuvaivaasella kisannutta Nurmea, Harua ja muita. Pärnussa sarjan kuudes osakilpailu oli Rautiaisen heiniä ennen isäntämaan Oliver Tiirmaata ja Harua.  Viron keikan jälkeen tasapisteillä 183 sarjaa johtivat Nurmi ja Haru ennen Rautiaista (180), Niemeä (115) ja Tammia (93).                                                                                                                                                               Seuraavaksi uudelle Kymiringille matkasi joitakin siitä jo maistiaisia ottaneita, toisaalta joitakin vailla metrinkään harjoittelua. Kauden seitsemäs osakilpailu oli Nurmella myös järjen voitto. Tämä aika-ajot nopeimmin kellottanut johti finaalin alussa, mutta myöhemmin kaksikko Rautiainen & Haru ajoivat ohi ja yrittivät karkuun.

Sitten penkka kutsui

Mutta jonkin ajan kuluttua näillä herroilla meni hiukan luisteluksi. Haru jäi ensin penkalle ja niin jäi Rautiainenkin viimeisen kierroksen viimeisessä kurvassa. Niinpä viisaasti kisannut ja renkaitaan säästellyt Nurmi kiitti ja kumarsi. Myllykangas oli toinen, Jari Ollila kolmas, Niemi neljäs, etc. Seuraavan lähdön viiden parhaan järjestys oli samalla kuittaus edellisestä eli Rautiainen, Haru, Nurmi, Myllykangas ja Niemi. Kymin kolmas eli sarjan yhdeksäs lähtö oli lopussa tiukka. Kun kuin käsi kädessä kisataan ensin 15 kierrosta ja lopuksi maaliviivalla voittaja Nurmen sekä kakkonen Rautiaisen välillä aikaeroa oli vain vaivaiset 0,031 sekuntia eli 31 sekunnin sadasosaa, voidaan puhua tiukasta ottelusta. Haru oli lähdön kolmas, seuraavina Ollila, Myllykangas, Niemi, etc.         Pistetilanne ennen päätöskisa Alastaro kakkosta oli Nurmi 282, Rautiainen 267, Haru 244, Niemi 184, Myllykangas 154, jne.

Tulihan se sieltä!

Alastarossa mestaruus olisi ennakolta kolmen kauppa, eli Nurmi, Rautiainen ja Haru. Mutta aika-ajoissa tuli jobinpostina Rautiaisen pirssin voimansiirron hajoaminen ja hän oli kisasta ulkona yön yli kestäneestä remonttiyrityksestä huolimatta. Cupin 10. osakilpailun finaalissa Haru paahtoi paalulta voittoon, Nurmi oli toinen ja Niemi kolmas.                                                                            Ennen kauden viimeistä starttia Nurmen suurin huoli oli mahdollinen tekninen vika tai muu keskeytys, sillä lähes mikä tahansa pistesija antaisi kuitenkin vielä mestaruuden. Ja kyllä, finaalin alussa kärkeen noussut trio Haru, Nurmi ja Niemi oli tuossa järjestyksessä myös maalissa. Myllykangas tosin yritti vielä kiusata Niemeä matkan varrella, mutta tallipäällikkö piti pintansa.                                                                                        -Tämä mestaruus on erittäin tärkeä minulle ja tiimille. Se on myös hyvä ponnahduslauta eteenpäin kohti uusia tavoitteita, katseet jo kohti manner-Euroopan ratoja kohdistanut Luka Nurmi summaa.                     Lopullinen viiden kärki tältä vuodelta on Nurmi 320, Haru 314, Rautiainen 267, Niemi 242, Myllykangas 205.  

Jutun alussa mainitun Endurance -joukkuekilpailun voitti ex-tempore kasattu mestarikaksikko Haru & Nurmi ensimainitun autolla. Seuraavina Relaa Racingin autot, joista toisen miehistönä oli Niemi ja Juha Nisula, sekä toisen Philip Niemois ja Mikko Autio.   

« Takaisin