Rallisprintistä naisten SM-pronssia viime kaudella ajanut Maria-Teresa Vuotari hakee uusia haasteita rallin SM-sarjasta.

Rallisprintistä naisten SM-pronssia viime kaudella ajanut Maria-Teresa Vuotari hakee uusia haasteita rallin SM-sarjasta.

Rallisprintin mitalivauhdilla junioreiden SM-rallisarjaan

20.2.2020

Parkanon Urheiluautoilijoita edustava Maria-Teresa Vuotari ajoi viime kaudella ensimmäisen täyden sarjan kaksi vuotta aiemmin hankkimallaan Honda Civicillä. Panostus kantoi rallisprintin SM-sarjassa naisten luokan pronssille samalla pistemäärällä hopeaa ajaneen oululaisen Meiju Viitasen kanssa.

  Vuotarin mitalijahti oli hyvässä vauhdissa jo talvikaudella, kun sarjan toisesta osakilpailusta Mikkelistä napsahti voitto. Kuuden osakilpailun sarjassa kesän ensimmäinen asfalttikilpailu oli se kauden heikoin, jonka pisteet sai vähentää kun viisi osakilpailua laskettiin lopputuloksiin. Mitalikamppailut käytiin syksyn kahdessa sorateiden rallisprintissä.

  -Pronssi ratkesi kauden viimeisessä osakilpailussa tiukimmalla mahdollisella tavalla. Tein siellä voitavani kun ajoin luokkavoiton, jopa melko hyvällä erolla ennen mestariksi ajanutta Marjo-Riitta Mansikkamäkeä. Päädyin samaan pistemäärään Viitasen kanssa, mutta osakilpailun osallistujamäärän perusteella jäin pronssille, Vuotari tarkensi.

  Kilvanajot Vuotari aloitti kaudella 2014 ajamalla kaksi rallisprinttiä veljensä autolla. Kaksi vuotta myöhemmin neito vei luokkansa nopeimman tittelin Toyota Starletilla pelkästään asfaltilla ajetusta rallisprint-sarjasta. Nykyiseen kaluston myötä Vuotari lähti myös rallin maailmaan.

 

Rallissa on imua

  Tälle kaudella Vuotari on asettanut tavoitteet rallin Suomen juniorimestaruussarjaan ja ohessa kulkee myös rallisprintin SM-sarja. Ralleissa kartturin pestistä vastaa nokialainen Olli Lahti. Epävakaista talvikeleistä johtuen kausi on käynnistynyt yskähdellen.

  -Kauden ykköstavoite asetettiin rallissa junnujen SM-sarjaan ja myös rallisprintin puolella on tarkoitus jatkaa. Olen ennen tätä vuotta ajanut vain yhden talvirallin. Siitä syystä oli tarkoitus ajaa alkutalvesta paljon testejä. Ne kuitenkin kutistuivat vähiin kun kunnon talvikelejä ei ole ollut, noitui Vuotari loskaista talvea.

  -En ehtinyt päästä kunnolla jyvälle uuden leveämmän talvirenkaan ominaisuuksista ennen ensimmäistä SM-rallia. Lyhyeksi jääneissä testeissä tuntui, että renkaan pito oli irtolumella tosi heikko. Se tuli ikävällä tavalla esille Mikkelissä heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Auto nousi ajourasta irtolumelle ja kaatui ojaan hitaasta vauhdista.

  Paikallinen nostoväki kiskoi Vuotarin Hondan nopeasti takaisin tielle. Pienet pintakolhut eivät olisi estäneet rallin jatkumista, mutta vaihdelaatikon ongelmat pakottivat keskeyttämään. Kilometrit lumelta jäivät Mikkelissäkin muutamaan kilometriin. Seuraava osakilpailu Joensuussa on jo reilun viikon päästä.

  -Toivottavasti vaihdelaatikko saadaan kuntoon ja pääsemme mukaan ralliin. Muuten rallit jäävät väkisin kesäkaudelle. Meillä on entisten lisäksi mukana myös uusia yhteistyökumppaneita. Siitäkin syystä haluan olla mahdollisimman pian takaisin viivalla.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin