Lauri Oinosen lisäksi suurin osa Keski-Suomen länsiosan sekä Etelä-Pohjanmaan ja Ylä-Pirkanmaan ihmisistä haluaa kunnossa olevat rautatiet kovaan käyttöön.

Lauri Oinosen lisäksi suurin osa Keski-Suomen länsiosan sekä Etelä-Pohjanmaan ja Ylä-Pirkanmaan ihmisistä haluaa kunnossa olevat rautatiet kovaan käyttöön.

Raideliikenteen tilanteesta

2.6.2016

Lauri Oinosen lisäksi suurin osa Keski-Suomen länsiosan sekä Etelä-Pohjanmaan ja Ylä-Pirkanmaan ihmisistä haluaa kunnossa olevat rautatiet kovaan käyttöön.

Taisto Järvinen

Raideliikenne Keski-Suomen ja Pohjanmaan sekä Keski-Suomen ja Pirkanmaan seutukuntien välillä on puhuttanut periaatteessa jo vuosikymmenien ajan. Varsin voimakkaasti asia nousi esille, kun valtiovallan taholta tuli kylmää kyytiä Jyväskylä – Seinäjoki sekä Haapamäki – Tampere rataosuuksien henkilöjunaliikenteelle.

Kyseisten rataosuuksien varrella sijaitsevien kaupunkien ja taajamien taholla kannetaan huolta maaseudun näivettämisestä, jota jo nykyinen junavuorojen määrä on. Seutukunnalla halutaan nähdä perinteen pohjalta tulevaisuuteen.

Haapamäen Höyryveturipuistossa järjestetään lauantaina 4.6. kello 12.00 – 15.00 avoin seminaari otsikolla ”Haapamäen raideliikennealueen junaliikenteen kehittäminen”.

  • Seminaarissa tulevat käyttämään puheenvuoroja useat seutukunnan kaupunginjohtajat, Pro Rautatien, Liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n edustajat. 10-15 minuuttia kestävien puheenvuorojen jälkeen on varattu aikaa keskusteluille, sanoo Suomenselän rautatieliikenneryhmän puheenjohtaja Lauri Oinonen.

Lähtökohta tämän päivän tilanteessa on se, että maakuntien matkustajajunaliikenteen ostaminen ei kuulu kuntien tehtäviin, kuten Kuntaliiton, maakunnallisten liittojen ja kuntien valtioneuvostolle osoitetussa kirjelmässä todetaan.

  • Velvoiteliikenne mainituilla radoilla on nyt noin puolet aiemmasta ostoliikenteestä, jota jo sinällään on pidetty toiminnallisena miniminä. Ratojen matkustajaliikenne on koettu riittämättömäksi, ja yhteydet valtakunnan muuhun junaliikenteeseen ovat katkenneet tai vaikeutuneet.

  • Nyt toiminnassa olevat radat pitää saada kovaan käyttöön. Haapamäki – Parkano – Pori -rautatien avaaminen tarjoaisi logistisen yhteyden jäättömään syväsatamaan ja biokaasun käyttö vetureissa on varteenotettava vaihtoehto, Oinonen listaa seminaarin puheenaiheita.

« Takaisin