Lennonopettajat Joakim Waismaa ja Ilmo Leino valmistautumassa lennolle kerhon omalla 2-paikkaisella Twin III Acro purjelentokoneella. Koulutustilaisuuksien opetuslennoilla oppilas on etuohjaimissa.

Lennonopettajat Joakim Waismaa ja Ilmo Leino valmistautumassa lennolle kerhon omalla 2-paikkaisella Twin III Acro purjelentokoneella. Koulutustilaisuuksien opetuslennoilla oppilas on etuohjaimissa.

Purjelento on yhteistyötä luonnonvoimien kanssa

19.8.2021

Taisto Järvinen

Pilvipoutainen sää on ihanne, ja silloin on luvassa upeita elämyksiä

Purjelento on tuntematon ilmailulaji monille asiaan vihkiytymättömälle. Ajatusmaailmaa saattaa hiertää jo pelkästään se, miten lentokone pystyy lentämään ja nostamaan lentokorkeutta ilman moottoria jopa tuhanteen metriin saakka. Itsestään selvää puolestaan on se, että lentämään nouseminen ei onnistu ilman vetoapua. Kävimme ottamassa selvää pohdintaa aiheuttavista, purjelentoon liittyvistä asioista Vaasan Lentokerho ry:n järjestämän Purjelentopäivän aikana Menkijärven pienlentokentällä.

Lennonopettaja Ilmo Leino painottaa purjelennon olevan puhtainta ja aidointa lentämistä, ja se tuottaa lentäjälle upeita elämyksiä.

  • Purjelentokone hinataan ilmaan moottorilentokoneella tai vintturilla. Myös hinaus autolla ja muulla konevoimalla on mahdollista. Joissakin koneissa on jopa apumoottori lentoonlähtöä varten.
  • Purjelentokone pysyy ilmassa lentäjän omien taitojen avulla. Löytämällä nostavan ilmavirtauksen, termiikin, voi kokenut lentäjä jatkaa lentämistä melko pitkiä matkoja. Lentämällä puhtaasti ja hyödyntämällä aurinkoenergiaa voidaan saavuttaa useiden tuntien lentoaikoja keskinopeuden noustessa jopa reilusti yli 100 km/h.
  • Tällä alueella tapahtuva purjelento on pääasiassa termiikkilentoa. Optimaalinen purjelentosää on pilvipouta, jossa on pieniä kumpupilviä vieri vieressä, Ilmo Leino kiteyttää.

Termiikki on ilman lämpötilan arvoihin perustuva pystysuora virtaus. Termiikki syntyy, kun tietty ilmamäärä lämpenee ympäristöään enemmän ja alkaa nousta.

Purjelentäjä etsii termiikin pilvien ja maaston viitteiden mukaan. Kun nouseva alue löytyy, pyritään keskittämään siihen ja pysymään siinä kaartamalla ympyrää. Kun haluttu korkeus on saavutettu tai noste loppuu, jatketaan lentoa seuraavaan termiikkiin tai tehdyn suunnitelman mukaan, Vaasan Lentokerhosta kerrotaan.

Turvallisuus edellä

Maallikon käsitystä reaaliaikaiseksi saattelee tieto purjelennon turvallisuudesta. On itsestään selvää, että turvallisuusnäkökohdat ovat ykkösjuttu liikutaan sitten ilmojenteillä tai maanteillä. Ensinnäkin lentolupakirja pitää olla ajan tasalla. Toiseksi lentäjän kunto, koneen kunto ja säätila täytyy olla lentämistä edellyttävässä järjestyksessä.

  • 16 vuoden ikäinen henkilö voi saada lentolupakirjan, edellyttäen lupakirjakurssin suorittamista ja ao. lääkärin toteamaa hyvää terveydentilaa. Purjelentämisestä kiinnostuneille on tarjolla tutustumiskursseja, jolloin lajiin voi perehtyä paremmin.
  • Purjelento on turvallinen harrastus. Lentäjällä on pelastusvarjo, joka viimeisten kahden vuoden aikana ei toki ole ollut pakollinen kuin koulutuksessa ja koelentovaiheessa. Varjon käyttö on silti aina hyvä valinta.
  • Vaasan Lentokerho on perustettu vuonna 1934, ja on yksi Suomen vanhimpia lentokerhoja. Kuluneiden lähes yhdeksänkymmenen vuoden aikana kerhon jäsenten ei ole tarvinnut käyttää pelastusvarjoa yhtään kertaa, Ilmo Leino sanoo.

Vaasan Lentokerhon hallilla Alajärven Menkijärvellä on useita purjelentokoneita sekä lentosimulaattori. Purjelentokoneista osa on kerhon omia ja osa on yksityishenkilöiden koneita. Purjelennon esittelylennoille on mahdollisuus päästä ottamalla yhteyttä (Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen)

« Takaisin