Pohjanmaa Rallissa nähtiin kaikenlaista rallikalustoa. Harri Hartojoen Opel Kadett C Rallye oli yksi näyttävimmistä.

Pohjanmaa Rallissa nähtiin kaikenlaista rallikalustoa. Harri Hartojoen Opel Kadett C Rallye oli yksi näyttävimmistä.

Pohjanmaa ralli vieraili toista kertaa Alavuden suunnalla

25.2.2016

Pohjanmaa Rallissa nähtiin kaikenlaista rallikalustoa. Harri Hartojoen Opel Kadett C Rallye oli yksi näyttävimmistä.

Kotimaisen ralliautoillun yksi legendoista, Pohjanmaa ralli ajettiin viime vuoden tapaan Alavuden ja Töysän alueella. Vuonna 2015 kaasuteltiin SM-osakilpailun merkeissä. Tänä vuonna oli vuorossa Historic Trophy Rally-sarjan osakilpailu.

Vuonna 2011 perustettu kuuden seuran ry, Pohjanmaa Ralli ry vei toistamiseen rallin Alavuden suuntaan, vaikka kilpailun pääpaikka on Seinäjoella. Pohjanmaa Ralli ry:hyn kuuluvat Alavuden, Etelä-Pohjanmaan, Lapuan, Pohjankyrön, Laihian Urheiluautoilijta sekä Team Botnia-seura. Alavuden UA:n viettäessä 60-vuotista juhlavuottaa, oli oikeutettua, että siellä päin rallataan. Ja miksi ei. Tiestö on ralliin sopivaa ja Kyläkauppa Keskisen parkkipaikka toimii hyvin kilpailun huoltoparkkina.

Ralli on reteetä

Jos on ralli reteetä kilpailijoille, niin se on sitä myös kilpailun tekijöille. Vapaaehtoistyössä olisi pyrittävä harrastuksen olevan mielekästä ja mukavaa. Sitä se usein onkin, mutta kilpailun ja erityisesti rallin tekeminen on yllättävän työläs operaatio. Hyvin tehtynä urakka on reilun puolen vuoden ponnistus järjestelyorganisaatiolta. Itse kilpailupäivä tekijöiden määrä kertaantuu useisiin satoihin ihmisiin, jotka mahdollistavat, että kilpailijat pääsevät ajamaan ja katselijat katsomaan. Tarvitaan monenlaista osaajaa.

Tämän vuotisen Pohjanmaa rallin kilpailunjohtaja Juha Hautala toteaa, että maanomistajien ja viranomaisten rooli on valtavan tärkeä, kun reitti hahmottuu.

-Ensin päätetään mistä lupia haetaan. Tien ja maanomistajia lähestytään ja lopuksi viranomaiset päättävät onnistuuko. Se on yllättävän vaativa ja aikaa vievä jumppa. Jos kaikki ei onnistu, niin vaihtoehtoja pitää olla, EPUAn Puheenjohtajana toimiva Hautala valaisee. Hän näkee reitin suuntaamisen Alavus-Töysä akselille oikeana ratkaisuna nyt, kun viime vuodet sääolot talvella ovat olleet ”lottoa”.

Myös markkinointi on yksi tärkeä rooli kilpailussa. Jouni Saarijärvi on tehnyt Pohjanmaa rallin merkeissä työtä yhteistyökumppaneiden kanssa, joihin myös Ykköset-lehti on kuulunut.

-Olemme pyrkineet useamman vuoden sopimuksiin. Se on onnistunut tässä kolmen vuoden aikana, kiitos hyvien yhteistyökumppaneiden. Yhteistyö on ollut hedelmällistä, vaikka se tosin onkin välillä työlästä, Saarijärvi pohti nyt päättynyttä ajanjaksoa.

-Aika näyttää kuka tekee ja mitä tehdään, hän toteaa.

Maakunta odottaa rallia

Vaikka kaikki ihmiset ymmärettvästi ei mieti autourheilua positiiviseen sävyyn, niin ralli tuo moneen kylään eloa ja vilskettä. Pääsääntöisesti asukkaat ja maanomistajat näkevät kilpailun positiivisena asiana. Myös tekijät uhraavat omistaan. Esimerkkinä tämän vuotisessa rallissa kilpalun toisella erikoiskokeella toimitsijat matkasivat pisimmillään 90 km päästä. Kotiikin on mentävä, joten noin kahden sadan kilometrin lisäksi tehtävään tuhraantuu koko päivä. Mutta mikäli asia kiinnostaa, ei tehtävä ole rasite. Erään lajin hulluutta tämäkin. Erikoiskokeen päällikkö Heikki Hirsimäki totesi kolme tuntia ennen erikoiskokeen alkua, että kaikki lupautuneet ovat paikalla ja opastus erikoiskokeelle omille paikoille voi alkaa.

-Erikoiskoe on sikäli helppo järjestää, kun ei ole paljon tienliittymiä. Meillä on nyt hommissa noin 30 henkilöä 13,5 km pitkällä pätkällä, Hirsimäki ynnäsi.

Tämän vuotisessa Pohjanmaa rallissa nähtiin alueen oman ammattilaisen menoa, kun Jari-Matti Latvala sivalsi VIP-autona ennen kilpailijoita.

« Takaisin