Juha Ahoketo (vas.), Lauri Ahoketo ja Jaakko Ollikkala nostivat Team Pohjankyrön UA:n F-cupin tiimimestaruuden kärkipaikalle talvikauden päätteeksi. (Kuva: JiiVee Korpela)

Juha Ahoketo (vas.), Lauri Ahoketo ja Jaakko Ollikkala nostivat Team Pohjankyrön UA:n F-cupin tiimimestaruuden kärkipaikalle talvikauden päätteeksi. (Kuva: JiiVee Korpela)

Pohjankyrön UA:n kuljettajat tiimikilpailun vahvoja lenkkejä

15.4.2025

Rallin F-cupissa kilpaillaan henkilökohtaisen menestyksen lisäksi myös tiimimestaruudesta. Siinä kategoriassa Pohjankyrön Urheiluautoilijoiden kuljettajat näyttivät kyntensä talvikauden osakilpailuissa. F-cupiin paluun tehnyt ylistarolainen Jaakko Ollikkala ja toista kautta sarjassa kisaava isokyröläinen Lauri Ahoketo nostivat kotiseuransa talvikauden päätteeksi tiimikilpailun piikkipaikalle.

  Tiimin nestorin tittelin voi hyvällä syyllä sysätä Ollikkalan harteille, ei ikänsä, vaan F-cupin kokemuksensa puolesta. Viime vuonna ylistarolainen ei kilpailut sarjassa, mutta takavuosilta miehellä on F-cupista mitalin makua.  

  -Viime vuonna en kilpaillut lainkaan lumiralleja. Kesälläkin vain kolme rallia. Siltä pohjalta odotukset talvikauteen olivat varovaiset. Tuntuma piikkipyöristä puuttui. Ensimmäinen F-cupin ralli Imatralla meni kuitenkin mukavasti. Vauhti kasvoi päivän mittaan ja olimme lopulta luokkamme kolmansia, muistaa Ollikkala kauden avauksen.

  Ollikkalan kartturin pestiä jatkaa seinäjokelainen Kari Luoma. Miesten mutkaton yhteistyö BMW:n maisemakonttorissa jatkui F-cupin talvikauden finaalissa Jyväskylän talvirallissa.

  -Ralli lähti heti oikeille raiteille. Ajoimme ennen Jyväskylää testirallin ja siellä alkoi tuntua, mitenkä piikkipyörillä ajetaan. Pystyimme Jyväskylässä nostamaan vauhtia päivän aikana ja lopussa vähän varmisteltiin luokkavoittoa, sanoi täydet tiimi- ja henkilökohtaiset luokkapisteet kuitannut ylistarolainen.

 

Autonvaihdosta lisävauhtia

  Isokyröläiset Ahokedon veljekset, ykköskuskina toimiva Lauri ja konttoripäällikön hommat hoitava Juha, kilpailevat F-cupin V1600 -luokassa toista kautta. Kauden avauksessa Imatralla miesten kalustona oli 29 rallia kyröläisten palveluksessa ollut Nissan Almera.

  Lauri piti lusikan pohjassa heti ensimmäisestä kiirustaipaleesta alkaen ja kyröläisveljekset olivat kiinni voitossa aina viimeiseen pätkään saakka. Lopulta voittokamppailu vaihtui 1,5 sekunnin tappioon ja kakkostilaan.

  -Kisa oli penkassa käyntiä lukuun ottamatta parasta mihin tuolla autolla olemme pystyneet. Parempaan emme pysty reilut 20 heppaa alitehoisella autolla, murisi Lauri taistelun tauottua.

  Ahokedon tiimissä ei pitkään murehdittu Imatran kisan karvasta tappiota. Muutaman päivän kuluttua Nissan oli vaihtunut saman luokan Renault Meganeen. Jyväskylän talvifinaaliin lähti Isostakyröstä ärsytetty autokunta. Keski-Suomen lumirännit toivat Ahokedoille lopulta uran ensimmäisen voiton.

  -Pitihän se ajaa kolmaskymmenes ralli ennen kuin voitto heltisi. Täytyy sanoa, että nyt tuntuu hyvältä, vaikka uuden ja tehokkaamman auton kanssa on vielä paljon oppimista. Päällimmäisenä talvikaudesta jää mieleen tietenkin voitto Jyväskylästä. Muutenkin vähäistä treeneistä huolimatta talven rallit olivat parasta mitä meillä tähän saakka on ollut, Lauri kuittasi.

  Ollikkalan ja Ahoketojen luokkavoitot nostivat Team Pohjankyrön UA:n tiimikilpailun kärkeen ennen kesän soraralleja. Ahokedot nappasivat lisäksi V600 -luokan ykköstilan.

Henkilökohtaisten menestysten lisäksi Pohjankyrön UA:n kuljettajat mielivät kauden päätteeksi menestystä myös tiimikilpailusta.

  -Ajetaan jotakin kisaa numerot kyljessä ennen ensimmäistä F-cupin kesärallia. Ollaan sitten valmiimpia, kun sarja jatkuu kesäkuulla, pyöräytti Ollikkala molempien autokuntien puolesta.

 

                                                                                                       Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin