Vertaisryhmän – esimerkiksi auton täynnä kavereita – merkitys nuorten liikennekäyttäytymiseen on usein iso niin hyvässä kuin pahassakin. Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva.

Vertaisryhmän – esimerkiksi auton täynnä kavereita – merkitys nuorten liikennekäyttäytymiseen on usein iso niin hyvässä kuin pahassakin. Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva.

Nuorten liikenneturvallisuus huolettaa valtaosaa suomalaisista

25.3.2021

Yli kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta on huolissaan nuorten liikenneturvallisuudesta. Nuoret ovatkin yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa, ja nykytilanne on kestämätön. Ikäpoikkeusluvalla ajokortin saavia nuoria voisi tukea yhä paremmin ja poikkeusluvan ehtoja kiristää. Poikkeusluvan voisi esimerkiksi jättää myöntämättä, jos hakijalla on aiempi ajokielto.

Nuorten liikenneturvallisuus on teema, joka puhuttaa usein. Liikenneturvan kyselyn* mukaan yli kolme neljästä (77 %) suomalaisesta onkin täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että nuorten liikenneturvallisuus huolettaa. Nuoret ovat viime vuosien myönteisestä kehityksestä huolimatta yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15–24-vuotias, ja ikäryhmän liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason.

”Nykytilannetta ei voi hyväksyä. Nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi tarvitaan kunnianhimoisia tavoitteita ja tutkittuun tietoon perustuvia toimenpiteitä. On esimerkiksi todella tärkeää edistää suunnitelmallisen liikennekasvatuksen toteutumista kaikilla kouluasteilla”, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Neljä liikenneturvallisuuden parantamiseen käytettyä pääkeinoa ovat infrastruktuuriratkaisut, ajoneuvojen kehittäminen, sääntely lakien ja valvonnan kautta sekä kuljettajan käyttäytymiseen vaikuttaminen. Paras lopputulos saadaan, kun käytetään kaikkia keinoja yhtä aikaa.

”Liikenneturvallisuuden ydin, johon kaikilla keinoilla pyritään vaikuttamaan, on käyttäytyminen. Se lopulta ratkaisee, onko järjestelmä turvallinen. Etenkin nuorten käyttäytymiseen vaikuttavat voimakkaasti sosiaaliset normit, sillä vertaisryhmään kuuluminen on tärkeää. Kun huomioimme käyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden väliset suhteet, voimme monella tasolla toimimalla vahvistaa nuorten liikenneturvallisuutta ja luoda turvallisuutta tukevia normeja. Riskinoton liikenteessä ei tarvitse automaattisesti kuulua nuoruuteen, vaan nuorilla on oikeus suojeluun", muistuttaa Anteroinen.

Ikäpoikkeuslupa ei saa laajaa kannatusta

Nykyisen ajokorttilain myötä henkilöauton ajokortin voi saada poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, jos siihen on erityisiä syitä. Liikenneturvan kyselyssä vain joka neljäs suomalainen (26 %) oli täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että mahdollisuus saada henkilöauton ajo-oikeus 17-vuotiaana on ollut hyvä muutos. Ikäpoikkeuslupa puhutti myös Traficomin webinaarissa, jossa käsiteltiin nuorten käyttäytymistä ja turvallisuustilannetta liikenteessä.

”Uuden kuljettajan riski liikenteessä on tutkimusten mukaan sitä suurempi, mitä vähemmän hänellä on ikää. Poikkeuslupa on monelle 17-vuotiaalle erittäin tärkeä ja toimiva ratkaisu, mutta prosessia voisi täsmentää helpoilla keinoilla. Poikkeuslupiin liittyviä ehtoja voisi punnita entistä tarkemmin ja samanaikaisesti miettiä sitä, miten nuorta kuljettajaa voisi tukea yhä paremmin. Lisäksi voisi pohtia erilaisten rajoitusten hyödyntämistä”, Anteroinen avaa.

« Takaisin