Jokamiesluokassa, rallicrossissa ja jääradalla suomenmestaruuksia tahkonut Joni-Pekka Rajala oli herra ja hidalgo myös tämän vuoden jääratasarjassa. Suomenmestaruudet tulivat Super Saloonien molempien nastoitusten luokissa ja voittokoneena oli sama tuttu, jo kuvissakin hymyilemään oppinut Escort.

Jokamiesluokassa, rallicrossissa ja jääradalla suomenmestaruuksia tahkonut Joni-Pekka Rajala oli herra ja hidalgo myös tämän vuoden jääratasarjassa. Suomenmestaruudet tulivat Super Saloonien molempien nastoitusten luokissa ja voittokoneena oli sama tuttu, jo kuvissakin hymyilemään oppinut Escort.

Niemi, Sillanpää ja Westman jääradan SM-mitalisteja

28.3.2018

Jokamiesluokassa, rallicrossissa ja jääradalla suomenmestaruuksia tahkonut Joni-Pekka Rajala oli herra ja hidalgo myös tämän vuoden jääratasarjassa. Suomenmestaruudet tulivat Super Saloonien molempien nastoitusten luokissa ja voittokoneena oli sama tuttu, jo kuvissakin hymyilemään oppinut Escort.

Karisamuli Korpela teksti

Koppiautojen jääradan suomenmestaruudet ratkottiin Puolangan, Paltamon ja Kuusamon osakilpailuissa, sillä sarja-avaukseksi tarkoitettu Jalasjärven kilpailu piti peruuttaa silloisten jääolosuhteiden vuoksi. Osakilpailuissa Noormarkun Joni-Pekka Rajala erottui dominoivaksi sekä Super Saloonien vakioliukuesteillä varustettujen että erikoisliukuesteillä varustettujen luokissa. Kaikkiaan kuudessa finaalissa hän joutui antamaan hyvää vain yhden kerran Puolangalla, jossa Kauhajoen SM-pronssia puolustanut Joni Lehtola ehti 133 Fiatilla ensin ruutulipulle vakioliukuesteisten finaalissa. Rajalan pistesaldo Escortillaan oli em. luokassa siis 33+33+30=96. SM-hopealle luokassa nousi Porsche 911-mallia käskyttänyt Konneveden Mika Liimatainen (72) ja SM-pronssi luovutettiin Puolangan Juha Väisäselle (Starlet/ 71p). Luokka oli hyvin lukija-aluevoittoinen, sillä kympin kärjessä sijoille 4 > 8 sijoittuivat AL-Härmän Juha Sillanpää (BMW M3 / 71p), Jalasjärven Iivari Niemi (MR2 / 60p), Lehtola (57), Kurikan Esko Harju (Volvo S40 / 46p) ja Evijärven Jesse Ylitalo M3/42p). Kaikkiaan pisteitä haali 18 kuljettajaa, jolla määrällä luokka oli suurin.

Super Saloonit erikoisliukuestein kirjattiin myös Rajalalle maksimipistein 99. Kokkolan nuori Emil Westman nousi MR kakkosella hopealle 87-pistellä ja Sillanpää on pronssimitalisti 78 pisteellä. Harju on sarjan neljäs (44p) ja Ylitalo viides (42p), siinä lukija-alueen muut sijoitukset kaikkiaan 12 SM-pisteille yltäneen joukossa.

Sitten 4-vetoiset, turbotetut ja normaalinastat, jossa voittajaksi löytyi Scúderia Pallaksen Impreza-kuljettaja Panu Mertala maksimipistein 99. Paltamon Niko Korhonen oli Lancerilla toinen (82p) ja Jalasjärven Ari-Pekka Niemi Skodalla kolmas (78p). Puolustava mestari, AL-Härmän Jere Kalliokoski ajoi Puolangassa laatikkovikaiseksi muuttuneelle Mitsulla oikeastaan vaan maaliin. Paltamossa miestä ei huomisin nähty, sillä eteenpäin antavista vaihteista ainoastaan ykkönen ja kakkonen pelasivat. Puolangan 16-SM-pistettä toi näin luokan lopputuloksissa vasta kymmenennen sijan kaikkiaan 11 pisteille ehtineen joukossa, sillä Kuusamoonkaan mies ei lopulta ehtinyt.

Nelivetoiset turbot erikoisnastoilla varustettuna luokkana kiinnosti niitä, joilla oli haluja hankkia luokan kallis rengaskierros alle. Heistä Kuopion konkari Matti Santti oli Lancerilla kerätyillä maksimeilla eli 99 pisteellä esu ennen Niko Korhosta (84p) ja Korian UA:n Veli Nisulaa (Lancer /30p).

Emil Westman sai nousta myös luokan V1600 kolmessa kisassa palkintopallille sijoitusten noustessa kolmosesta ykköseen ja näin 90 pisteellä luokan suomenmestaruus oli saletti. Akaan Moottorimiesten Toni Lähteenmäki on luokan toinen (84p) ja Lapinlahden Miko Kiminki kolmas 79 pistellä. Luokan kymmenestä pisteille ajaneesta yhdeksällä oli kärkikolmikon tapaan ajokkina Honda Civic. Jämsän Äijien Rasmus Tuominen oli tuo poikkeus Opel Astralla, jolla oli kokonaiskilpailun neljäs. Parkanon Karoliina Leppihalme nousi tasaisella ajolla kokonaiskilpailussa sijalle kuusi ja John K Westman, joka jätti Kuusamon väliin, oli luokan kymmenes.

« Takaisin