Tõnu Piibur oli kysytty mies kolmipäiväisessä, suurelle yleisölle ilmaisessa näyttelyssä, jossa oli esillä linja-autoliikennettä harjoittavan Mootor Gruppin omistamia vanhoja linja-autoja. Taustalla Ikarus-kaksikko.

Tõnu Piibur oli kysytty mies kolmipäiväisessä, suurelle yleisölle ilmaisessa näyttelyssä, jossa oli esillä linja-autoliikennettä harjoittavan Mootor Gruppin omistamia vanhoja linja-autoja. Taustalla Ikarus-kaksikko.

Myös Autokori Oy – Turku esillä Tallinnan wanhojen linjabiilien näyttelyssä

10.11.2016

Myös Autokori Oy – Turku esillä Tallinnan wanhojen linjabiilien näyttelyssä

Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat

 

Kun tallinnalainen ryhtyi Tõnu Piibur ystävineen kymmenisen vuotta sitten entisöimään vanhoja moottoripyöriä ja henkilöautoja, eivät he arvanneet, että harrastus suuntautuisi linja-autoihin.

-Ensimmäinen kohde oli mukavan pieni aloittaa, Piibur kertoo esitellen Tallinnan vanhan kalasataman lähistöllä Peetrissä pidetyn näyttelyn latvialaista, vuosimallin -86 mikrobussia RAF 2203 Latvija.

Sen vierellä on hiukan suurempi versio, Eesti Buss -sarjan ensimmäinen malli, joka

on valmistettu käsityönä vuonna 1957 Volgan rungon päälle Tartossa.

-Se on harvinainen, sillä niitä on valmistettu vain muutama yksilö, huikkaa Piibur vielä kiirehtien

tv-kuvausryhmän kanssa rivissä seuraavana olevan Volvon uumeniin.

Kyseinen Volvo B12 Carrus Star 602 on entisen Autokori Oy - Turku, sittemmin Oy Delta Plan Ab (1973) ja nykyisen Carrus Oy Delta (1989) valmistama, muotoilultaankin jo nykyaikaa lähellä oleva komistus vuodelta 1994. Kyseisessä Star -sarjassa oli turvamääräyksissä huomioitu jo mm. ympäripyörähdystilanteet ja uusi innovaatio oli myös turistiautotasoiset matkustajaistuimet.

Tallinnan ja Pietarin (Leningradin) 60 vuotta kestäneen linjan kunniaksi kootun näyttelyn muita herkkuja olivat mm. unkarilaiset, Budapestissä valmistetut Ikarus linja-autot, Volvon B 63508 SKV malli kattoikkunoilla vuodelta 1962, saksalaiset Setra bussit (mm. S6-malli / -62) ja em. Tallinna - Pietari linjan ensimmäinen automalli, neuvostovallan aikainen ZIS 127. Paljon huomiota keräsi myös Tallinnan ja Pärnun välillä liikennöinyt Volvo B14 (-38), joka oli kyseisen näyttelyn vanhin ja tuttu mm. ensimmäisestä Tuntematon Sotilas -elokuvasta. Autokori OY:ssä kasattu 28-paikkainen omaa 91hevosvoimaisen bensamoottorin ja sen huippunopeus oli 70 km/h.

Edelleen työelämässä olleita ja jo eläkkeelle siirtyneitä bussinkuljettajia oli luonnollisesti kutsuttu myös näyttelyyn.  Viron Linja-autonkuljettajien Liiton hallituksen puheenjohtaja Evald Lass olikin todella ylpeä ja iloinen Hugo Usulan johtaman, alan eestiläisen lippulaivan, Mootor Grupp AS yhtiön omistamien keräilylinja-autojen näyttelystä. (mootorgrupp.ee, timeless.ee)

-Koko näyttelyn ajan on vierailijoita käynyt todella runsaasti  varsinkin sen jälkeen, kun tv-asemat kävivät uutisoimassa siitä, Lass mainitsee seuraten mielihyvällä myös vanhempia, jotka ovat tuoneet myös jälkipolven mukaan pienelle seikkailulle menneeseen.

- On mukavaa turista näistä busseista vieraille, jatkaa edelleen ratin taaksekin  ehtivä kuljettajien etumies.  

« Takaisin