O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta, joten vastuu sen teknisestä kunnosta on yksin ajoneuvon kuljettajalla. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva

O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta, joten vastuu sen teknisestä kunnosta on yksin ajoneuvon kuljettajalla. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva

Milloin viimeksi varmistit peräkärrysi kunnon?

30.7.2020

Perävaunun kuntoon on kiinnitettävä huomiota säännöllisesti. Liikenneturva muistuttaa, että erityisesti peräkärryn renkaiden kunto on hyvä tarkistaa – etenkin silloin, jos aikoo hyödyntää uuden tieliikennelain sallimaa 100 km/h -rajoitusta kevytperävaunuille. 

Kesäkuun alussa voimaan tullut tieliikennelaki sallii kevytperävaunun vetämisen maksimissaan 100 km/h entisen kahdeksankympin sijaan. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan ole sama asia kuin suositusnopeus. Nopeuden valinnassa on otettava huomioon esimerkiksi olosuhteet, kuormaus ja ajoneuvon kunto, siis myös perävaunun. 

”Peräkärryn kunto on hyvä tarkistaa vielä loppukesän kuljetustarpeita ajatellen, erityisesti jos aikoo hyödyntää suurempaa nopeusrajoitusta. Nopeuden nosto aiheuttaa lisää rasitusta ja vaatii erinomaista teknistä kuntoa perävaunulta, erityisesti väistö- ja jarrutustilanteissa”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen

O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta, joten vastuu sen teknisestä kunnosta on yksin ajoneuvon kuljettajalla. Myös kärryt vaativat huoltoa, mutta mitä kaikkea on syytä tarkistaa, kun niiden kuntoa tutkii? 

”Renkaat ovat olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin urasyvyys, jonka suositellaan olevan vähintään kolme millimetriä. Pitää myös tarkistaa rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia renkaan kyljessä. Renkaat on lisäksi hyvä nostaa ylös tunkilla ja varmistaa, ettei laakeri pidä ylimääräistä ääntä ja että siinä on sopiva välys. Laakerit kannattaa toki myös voidella kerran vuodessa", Heiskanen luettelee.

”Lisäksi kärryn valojen toimivuutta on pidettävä silmällä, niissä näkee usein vikoja tien päällä. Huoltotoimenpiteiden yhteydessä on hyvä myös voidella vetolaite ja lukituksen mekanismit sekä tarkistaa lukkolaitteen kielen kunto ja lukituksen toimivuus silmämääräisesti. Kiinnityksen turvallisuudesta on luonnollisesti huolehdittava jokaisen kytkennän yhteydessä. Vetokoukunkin on tietysti oltava hyvässä kunnossa”, Heiskanen jatkaa. 

« Takaisin