Midnight Hawks on lentänyt vuodesta 1997 lähtien.

Midnight Hawks on lentänyt vuodesta 1997 lähtien.

Midnight Hawks kerää katseita

14.1.2021

Tomi Olli

Ilmavoiminen taitolentoryhmä Midnight Hawks on säväyttänyt osaamisellaan vuodesta 1997 lähtien, milloin se perustettiin Kauhavan Ilmasotakoulussa. Nimensä Hawk-suihkuharjoitushävittäjillä lentävä ryhmä sai juuri Kauhavalla juhannuksena järjestetyn yöttömän yön lentonäytöksen mukaan. Jo ennen Midnight Hawksia taivaalla nähtiin toinenkin Ilmavoiminen taitolentoryhmä, kun Neljä Jaskaa lensi Fouga-suihkuharjoituskoneilla sekä Hawkeilla.

Midnight Hawkseissa on vuodesta 1997 lähtien lentänyt 28 pilottia. Tällä hetkellä kokoonpanoon kuluvat, osaston johtaja, kapteeni Vesa Loukko, vasen siipi, kapteeni, Jussi Nokso, oikea siipi, kapteeni, Juho Tervahartiala sekä takamies, kapteeni Oskari Tähtinen. Ryhmään kuuluvat myös selostaja/rookie, kapteeni Joonas Sunnari sekä valvoja, majuri Teemu Mahlamäki. Miehistö työskentelee ryhmän lisäksi ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoulussa Jyväskylän Tikkakoskella. Osastoon kuuluu lisäksi kymmenkunta lentotekniikan ammattilaista, jotka vastaavat koneiden huollosta ja ylläpidosta. Tekniikan ryhmää johtaa osaston tekninen johtaja, kapteeni Marko Nieminen.

 

Kauhajoelta ilmoille

Kauhajoella syntyneen 35-vuotiaan Vesa Loukon tie vei Ilmavoimiin kutsuntaiässä puhjenneen kiinnostuksen ansioista.

- Aloin siinä vaiheessa tutkia mitä Ilmavoimissa olisi tarjolla. Samalla syttyi kiinnostus hävittäjälentämistä kohtaan, ja päätin hakea Kauhavan Ilmasotakouluun.

- Päästyäni sisälle, lisääntyi kiinnostukseni lentämiseen koko ajan. Voikin sanoa, että hävittäjälentäminen ja kaikki siihen liittyvät asiat veivät mukanaan. Sen sijaan siviili-ilmailu ei kiehtonut mitenkään isommin, Loukko kertoo.

Loukon ura Midnight Hawkseissa alkoi vuonna 2016 oikeana siipimiehenä, osaston johtajana hän aloitti vuonna 2019.

- Olen mukana vielä tämän vuoden, eli olen sen jälkeen lentänyt Midnight Hawkseissa kolme vuotta oikeana siipimiehenä ja saman verran osaston johtajana. Miehistössä vaihtuukin keskimäärin yksi lentäjä vuodessa.

- Lentäjät valitaan ryhmään halukkuuskyselyn perusteella. Sen jälkeen tutkitaan, ketkä ovat sopivimpia ja päätökset tehdään sen pohjalta. Ryhmässä lentäminen on kunnia-asia, ja se myös nostaa ammattitaitoa kokonaisuudessaan, eli kyseessä on siinäkin mielessä upea mahdollisuus, Loukko sanoo.

 

Komea show

Midnight Hawksien show tarjoaa useita hurjia temppuja, joissa 800 kilometriä tunnissa lentävät koneet ovat lähimmillään vain metrin päässä toisistaan. Loukko vakuuttaa kaiken olevan kuitenkin turvallista.

- Kaikki on tarkoin suunniteltua ja valmisteltua. Olemme toki lennon aikana valmiita siihen, että jos etäisyys menisi jostain syystä liian pieneksi, otamme heti lisäetäisyyttä. On myös syytä muistaa, että lennämme muodostelmassa nollanopeudella toisiimme nähden, koska vauhtimme on sama.

Koneiden liikkeet ilmassa tapahuvat Loukon radiokäskyistä, lentäjät tekevät niin liikkeiden, tehojen kuin nopeuden muutokset saatuaan käskyn. Ryhmän tunnetuin muoto on legendaarinen vinoneliö, missä koneet lentävät lähimmillään metrin etäisyydellä toisistaan. Ohjaajat ovat myös jatkuvien G-voimien alaisuudessa, suurimmillaan näytöksessä miehistöön kohdistuu seitsemän G:n voima. Tämä tapahtuu silloin kun osasto erkanee toisistaan eri suuntiin tekemään kohtaamisia, joista hurjin on silmämääräisesti kohti toisiaan lentävät Hawk-koneet.

- Kyseessä on kuitenkin illuusio, sillä koneiden etäisyys on viitisenkymmentä metriä. Illuusio syntyy katsojille, koska he ovat maassa katsoen yläviistoon, Loukko kertoo.

Midnight Hawksien tämän vuoden esiintymisaikataulu on vielä avoinna, sillä koronavirustilanne vaikuttaa asiaan.

- Saamme maaliskuussa tietoa tulevista näytöksistä, ja esitykset alkavat toukokuussa, jos tilanne sen sallii. Varsinainen harjoituskautemme taas on jo käynnissä, eli hiomme parhaillaan shown sisältöä lennonopettajien töidemme ohella, Loukko sanoo.

« Takaisin