”Koko ajan pitää vetää täysillä”, kuvailee Teemu Asunmaa rallin SM-sarjan SM1 -luokkaa.

”Koko ajan pitää vetää täysillä”, kuvailee Teemu Asunmaa rallin SM-sarjan SM1 -luokkaa.

Mestari Asunmaa puolustaa titteliään tulevalla kaudella

12.12.2019

Päättyneen kauden rallin SM-sarjan kuninkuusluokan, SM1 -luokan, mestaruuskamppailu ratkesi kauden viimeisen osakilpailun viimeisellä erikoiskokeella Alavuden Teemu Asunmaan ja Karkkilan Juha Salon välillä.

  Asunmaa kuittasi rallin voiton 7,2 sekunnin erolla Saloon ja varmisti sillä Suomen mestaruuden. Rallikauden 2020 alkuun on aikaa enää reilu kuukausi. Hallitseva mestari lähtee SM-sarjaan puolustamaan titteliään.

  Asunmaa ja kartturin pestin hoitanut Jani Salo ajoivat päättyneellä kaudella voitot kolmesta osakilpailusta, kun sarja sisälsi seitsemän rallia. Ensimmäinen voitto irtosi talvella Kouvolassa. Toinen voitto lähti kesäkuulla Pohjanmaa Rallista ja mestaruus varmistui Turussa.

  -Turun päätöskisassa hölmöilin heti alussa. Toisella pätkällä lipsautin pellolle ja siinä meni liki puoli minuuttia ennen kuin oli takaisin tiellä. Ei auttanut muu kuin lähteä takaa-ajoon. Tiukoille se meni, mutta saatiin kuitenkin ratkaistua voitto kotiin, kertasi Asunmaa finaalikisan notkot ja nousut.

  Reiluimmalla erolla Asunmaan voitto lähti Pohjanmaa Rallista, jossa ero toiseksi tulleeseen oli 27 sekuntia.

  -Kaudesta jäivät mieleen voitot ja muut hyvät sijoitukset, mutta eivät ne tulleet helpolla. Yhdessäkään rallissa ei ollut varaa varmistella missään kohdassa. Koko ajan piti vetää täysillä.

 

Tuntureilta matkaan

  Rallivuosi 2020 käynnistyy tuttuun tapaan Rovaniemen Tunturirallilla, mutta tällä kertaa jo tammikuun kolmantena viikonloppuna 16.-18. päivinä. Asunmaa jatkaa edelleen mestaruuteen siivittäneellä Skoda Fabia R5- ralliautolla, mutta laite uudistuu viimeisimpään evo-versioon.

  -Toivottavasti pääsemme ajamaan testejä jo tämän vuoden puolella. Tunturirallin olosuhteet huomioiden testit ajetaan jossakin pohjoisen Suomen alueella.

  Tunturirallin tärkeyttä korostavat sieltä jaettavat 1,25-kertaiset pisteet. Minuutin lähtövälin sijaan Tunturissa kaikki kilpailijat starttaavat erikoiskokeille kahden minuutin välein.

  -Tämä on tervetullut uudistus. Jos ajetaan kovassa pakkaskelissä, minuutti on liian lyhyt aika lumipölyn laskeutumiselle, muistaa Asunmaa viime talven olosuhteet.

  Tulevalla kaudella SM-sarja vierailee kuudella eri paikkakunnalla. Se on yksi vähemmän kuin mitä viime vuosina on ajettu.

  -Mielelläni olisin ajanut seitsemän rallin sarjan, mutta nyt mennään näillä kuudella. Sarjassa on mukana Oulun osakilpailu.  Siellä ei yleisen luokan SM-ralleja ole ajettu pitkiin aikoihin. Sitä kisaa odotan mielenkiinnolla, Asunmaa tiivistää.

  SM-sarja huipentuu syyskuun 25.-26. päivinä kurvailtavaan Pohjanmaa Ralliin. Siellä kun on kisan jälkeen jaettu 1,5-kertaiset pisteet, tiedetään onko Asunmaan mestaruuden puolustaminen mennyt alavutelaisen toivomalla tavalla.  

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin