1)	Maria-Teresa Vuotari palasi kilpailutauon jälkeen rallisprintteihin ensimmäisellä omalla autollaan, Honda Civicillä.

1) Maria-Teresa Vuotari palasi kilpailutauon jälkeen rallisprintteihin ensimmäisellä omalla autollaan, Honda Civicillä.

Maria-Teresa Vuotari on takaisin rallisprint-areenoilla

8.3.2018

1) Maria-Teresa Vuotari palasi kilpailutauon jälkeen rallisprintteihin ensimmäisellä omalla autollaan, Honda Civicillä.

Rallisprintin asfalttisrajasta Future Cupista kaudella 2016 naisten puolelta luokkansa nopeimman tittelin saalistaneen Maria-Teresa Vuotarin nimeä ei mestaruusvuoden jälkeen ole lähtölistoilla näkynyt. Mutta nyt näkyy.

  Asfalttikisojen ”kimppa-auto” Toyota Starlet on vaihtunut Honda Civiciin. Parkanon Urheiluautoilijoita edustava, Seinäjoella asuva neito uskoo jatkossa menestyvänsä myös edestä raapivalla kisapirssillä.

  Vuotari oli parikymppinen, kun hän otti ensimmäiset maistit Toyota Starletista talvella 2015, jonka jälkeen takavetoinen auto tuli tutuksi noin 25 asfalttisprintti-kilpailussa. Samalla autolla yleisen luokan puolella kilpaili Vuotarin koutsi ja poikakaveri Jari-Matti Tiilikka.

  -Liiketalouden opinnot Tsekeissä ja kaksoistutkinnon suorittamien keskeyttivät ajoharrastukset. Lisäksi olin viisi kuukautta töissä Skodan autotehtaalla. Tämän ensimmäisen oman autoni Hondan hankin viime helmikuulla. Auto oli valmiiksi rakennettu, mutta ei kilpailtu.  Se vaan oli pakko saada, Vuotari avaa.

  Honda on rakennettu lumi- ja sorakilpailuihin, eikä sillä ole tarkoitus kurvailla asfalttikilpailuissa. Etuvetoinen laite on myös vaatinut uuden opettelua.

  -Onneksi on hyvä opettaja lähellä. Jari-Matilta olen saanut hyviä neuvoja. Eikä meillä ole mennyt edes sanat ristiin, vaikka etuvetoisella ajaminen on edelleenkin täyttä opettelua. Myös lumi- ja sorapinnat ovat minulle uutta.

 

Hyppyreiltä matkaan

  Ensimmäisen kilpailunsa Hondalla Vuotari päästeli viime kuulla varmasti yhdellä vaativimmalla rallisprit-reitillä mitä Suomesta löytyy, Jyväskylän MM-rallista tutuksi tulleella Ruuhimäen pikataipaleella.

  -Olin ennen kisa lukenut kun Tommi Mäkinen kertoi Ruuhimäestä mitenkä siellä hyppyreistä auto lähtee valtaviin ilmalentoihin. Ennen kisaa minulla oli kova jännitys päällä. Ajattelin vain mitenkä selviän maaliin saakka.

  -Selvisin kuitenkin reitin ilman pahempia virheitä. Se vain jäi harmittamaan, kun en päässyt ajamaan toista kierrosta. Kisa keskeytettiin ennen aikojaan pimeyden vuoksi.

  Viime sunnuntaina Vuotari pääsi kiinni uuteen kisaan Lapuan rallisprintissä. Kisan jälkeen kuljettaja ruoti suoritustaan.

  -Ensimmäisellä kierroksella tuli siisti suoritus. Toisella vedolla kun tiessä oli selkeät urat, en pystynyt parantamaan aikaani. Urassa ajaminen oli taas uuden opettelua. Tämä on sitä, että pitää vain ajaa paljon. Vain ajamisen kautta näitä asioita oppii, Vuotari järkeilee.

  Lapualla naisten kilpailun voitti myös yleiskilpailussa kahdeksanneksi sijoittunut Sanna-Kaisa Tiilikka. Koska Vuotari nähdään haastamassa Tiilikkaa rallisprint-radoilla?

  -Tavoitteeni on pärjätä naisten luokassa. Uskon itse siihen, että ahkerasti treenaamalla ja kilpailemalla pystyn ajamaan voitoista.

 

                                                                              Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

« Takaisin