Jari-Matti Tiilikka ja Maria-Teresa Vuotari kurvailevat kesän aikana rallisprintin Future Cup -sarjassa. Muitakin asfalttisprinttejä parin kisakalenterista löytyy.
Maria-Teresa Vuotari ja Jari-Matti Tiilikka jakavat asunnon ja kilpa-auton
8.7.2015
Isokyröläinen nykyään Seinäjoella majaa pitävä Jari-Matti Tiilikka (25) on ralleissa ja rallisprinteissä menestystä niittänyt rattimies. Maria-Teresa Vuotari (20) taas on vasta aloittelemassa kuskin roolia rallisprinteissä. Varikoilla neito on kuitenkin haistellut bensan katkua vuosikaudet liikkuessaan rallisprinteissä menestyneen veljensä Mikael Vuotarin matkassa.
Parkanosta Seinäjoelle kotiutunut Maria-Teresa ja Jari-Matti vaihtavat nykyään vaatteitaan samassa osoitteessa ja viikonloppuisin he kilpailevat rallisprinteissä Toyota Starletilla. Maria-Teresa hämmentää naisten luokassa ja Jari-Matti yleisen luokan puolella.
Viime talvena Jari-Matti istui vierellä kun Maria-Teresa otti tyypit nyt käytössä olevasta Toyota Starletista.
-Silloin ajattelin, että ei herran jestas, mitähän tästä tulee. Tuntui, että intoa on enemmän kuin taitoa. Vaihteetkin menivät päälle niin että huh, huh, Jari-Matti kuvaili kokemuksia kartturin penkiltä.
-Mutta niinhän minulle sanottiin, että vaihteet pitää mennä heti kerralla kunnolla päälle, tarkensi Maria-Teresa.
Jari-Matille tilanne taisi olla kuitenkin vain alkuhämmästystä. Kevään edetessä, testeissä ja kilpailuissa Maria-Teresan ajoon on tullut iso annos varmuutta ja turha säpinä on jäämässä pois.
-Aina kun pistää kulhon päähän niin kyllä sitä ihan tosissaan kuitenkin vetää. Haluaisin harjoitella vaikka kuinka paljon, että oppisin ajamaan varmasti ja kovaa, sanoo Maria-Teresa.
Asfalttisprinteillä jatketaan
Jari-Matille alkanut kausi on ensimmäinen kun ohjelmassa on pelkästään asfaltilla ajettavia rallisprinttejä. Maria-Teresa kokeili rallisprinttejä viime vuonna kahden kisan verran veljensä Toyota MR2:lla. Tänä vuonna kokemusta on karttunut kolmesta Future Cupin asfalttisprintistä ja Juhannuksena ajetusta Iso-Syötteen mäkikisasta.
-Future Cupin avauskisassa oli auton kanssa ongelmia, eikä tulos tyydyttänyt. Sarjan toinen kisa meni jo paremmin. Iso-Syötteellä oltiin matkassa ensimmäistä kertaa uusilla renkailla. Siellä ajoin liian varovasti. En pystynyt hyödyntämään uusien renkaiden etuja, selvitti Jari-Matti luokan kolmatta sijaa.
-Takaraivossa on vielä liian paljon sitä ajotyyliä mitä tuli käytettyä nuotittamattomissa ralleissa sorapinnalla. Koska rallisprintin reittiin voi tutustua ennen kilpailua sprinttirata pitää pystyä ajamaan jouhevasti. Sitä tässä vielä opetellaan. Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Meidän molempien vauhti on kasvanut kauden aikana kun verrataan muiden kuljettajien aikoihin.
Jari-Matin luokkasijoitukset Future Cupin kuudessa kisassa ovat mahtuneet haarukkaan 2-5. Maria-Teresan vauhti naisten luokassa on ollut myös sijojen 2-5 välillä. Kakkostila tuli viimeisimmän kisaviikonlopun ensimmäisestä kilpailusta.
-Kilpailuissa on vielä paljon opittavaa. Pienet asiat voivat pilata koko kisan. Huono lähtö vaikuttaa koko kisan suorittamiseen. Kun itse kilpailu on lyhyt suoritus, kaiken pitää mennä joustavasti alusta loppuun saakka. Auton käsittelyä minun pitää vielä harjoitella paljon. Sitä varten käymme aina ennen jokaista kilpailua harjoittelemassa asfalttiradalla, esimerkiksi Lapualla.
-Automme on hieman alitehoinen. Keskitymme kuitenkin tällä kaudella kaikkeen muuhun ajamiseen liittyvään kuten alustaan ja renkaisiin. Kun ne asiat saadaan hyvälle mallille, voidaan sen jälkeen pyytää koneesta lisää tehoa, Maria-Teresa järkeilee.
Seuraavan kerran Maria-Teresa ja Jari-Matti rypistelevät asfalttia Future Cupin merkeissä Laihialla elokuun 8.-9. päivinä.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela