) Töysän Jari-Matti Latvalalla on mahdollisuus nousta Jyväskylän MM-rallin voittojen määrässä Juha Kankkusen rinnalle, mikäli hän tykittää ykköseksi Neste Oil Rallissa tulevana viikonloppuna.

) Töysän Jari-Matti Latvalalla on mahdollisuus nousta Jyväskylän MM-rallin voittojen määrässä Juha Kankkusen rinnalle, mikäli hän tykittää ykköseksi Neste Oil Rallissa tulevana viikonloppuna.

Maailman nopein sorateiden Grand Prix kurvaillaan viikonloppuna

30.7.2015

Maailmalla aikanaan 1000 Lakes Rally -nimellä tunnettu Jyväskylän Suurajot on kulkenut rallin MM-sarjassa Neste Oil Rallina viimeiset 19. Myös sorateiden Gran Prix -lempinimeä kantanut rallin MM-sarjan vakiokalustoon kuuluva sorasirkus käynnistyy Jyväskylästä nyt torstaina ajettavalla legendaarisella Harjun kaupunkierikoiskokeella.

  Kauden kahdeksannessa MM-rallissa päästellään neljän päivän aikana 20 erikoiskoetta, joille kertyy mittaa yhteensä 320 kilometriä. Rallin päätöspäivänä sunnuntaina Power Stage -erikoiskokeen pisteet jaetaan kahteen kertaan ajettavalla Myhinpään lennokkaalla kiirustaipaleella.

  Rallin rankin päivä on perjantai. Silloin ajetaan 160 erikoiskoekilometriä ilman päivähuoltoa, vain renkaat saa vaihtaa. Perjantain kuten rallin kaikkien muidenkin päivien erikoiskokeet ajetaan kahteen kertaan.

  Jos joku erikoiskokeista pitää nostaa perjantain ratkaisujen paikaksi, se on Ouninpohjan raaka ja raastava, yksi koko MM-sarjan hurjimmaksi luokiteltu pikataival. Ouninpohja on palannut rallin reittiin täydessä mitassaan, 34,39 kilometriä.

  Lauantaina kurvaillaan Jyväskylän länsipuolella. Ohjelmassa ovat perinteisten Mökkiperän ja Surkeen erikoiskokeiden lisäksi myös uusi pätkä nimeltä Horkka. Siellä ei kuljettajien pidä potea erikoiskokeen nimeen viittaavaa vapinaa, sillä reitti koostuu entisten Leustun ja Painaan -erikoiskokeiden tieosuuksista.

 

Vetääkö Latvala hatusta?

  Vuodesta 1973 lähtien Suomen MM-rallin voittoon on ajanut 34 sinivakoisissa väreissä kilpaillutta autokuntaa. Viimeisin suomalaisvoitto on Jari-Matti Latvalan ykköstila viime vuodelta. Edellinen ja Latvalan ensimmäinen Jyväskylän voitto on vuodelta 2010. Nyt Latvala janoaa hattutemppua kolmannen Neste Rallin voitolla, joka nostaisi hänet tasoihin Juha Kankkusen kanssa Jyväskylän MM-rallin voitoissa – kolmeen voittoon.

  MM-osakilpailujen voittojen lisäksi suomalaiset ovat virittäytyneet ajamaan kärkisijoista myös oheissarjoissa. Nouseva tähti Esapekka Lappi on WRC2 -luokan kuuma voittajasuosikki. Jari Ketomaan jouduttua vetäytymään kilpailusta loukkaantumisen vuoksi Saarijärven Jarkko Nikaralle avautui kuljettajan vaihdoksen myötä paikka Jyväskylään. Nikaran kartturina toimii Ketomaan vakiokartturi, kokenut mikkeliläinen Kaj Lindström.

  Rallin SM-sarjassa SM2 -luokan kolmantena majaileva Seinäjoen Kristian Kiviniemi lähtee kartturinsa Matti Kankaan kanssa hakemaan kokemusta MM-rallin vaativalta reitiltä. Kiviniemi kilpailee varta vasten Jyväskylää ajatellen rakennetulla Mitsubishi Lancer Evo ysillä. Kiviniemi kilpailee WRC2 -luokassa, mutta ei aja MM-pisteistä.

  SM2 -luokassa SM-sarjaa johtava Alavuden Teemu Asunmaa osallistuu MM-rallin yhteydessä ajettavaan Vetomies kilpailun nelivetoisten laitteiden luokassa.

« Takaisin