Tomi Pihlajamäki. Kuva:Vesa Rauhala

Tomi Pihlajamäki. Kuva:Vesa Rauhala

Lapualla tehdään Suomen mestareita

7.6.2018

Tomi Pihlajamäki. Kuva:Vesa Rauhala

Ala-Talkkari Areenalla tulossa vauhdikas viikonvaihde

Lapuan Urheiluautoilijat on kokenut kilpailun järjestäjä niin SM, kuin kansallisen kilpailujen tekemisissä. Tulevana viikonvaihteena on kuitenkin edessä erilainen haaste, kun seuran omalla radalla ratkotaan jokamiehenluokan SM-mitalit kolmessa luokassa. Lauantaina kesäkuun 9. päivä on vuorossa EVK eli etuveto-kardaaniluokka. Sunnuntaina kisaavat naiset ja nuoret. Lapuan Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jukka Viljanen on ollut eturivissä Ala-Talkkari JM SM-kilpailun järjestelyissä.

-Kyllä on paljon aikaa vietetty rata-alueella. Paljon on ollut tekemistä, mutta on ollut myös hyvin tekijöitä, Viljanen toteaa. Viljanen odottaa viikonvaihteelle hyvää säätä ja paljon yleisöä kilpailijoiden lisäksi.

-Yleisö tavoite on 2000-3000. Odotukset viikonvaihteelle ovat korkealla.

Ala-Talkkari Areenan historia alkoi vuonna 1980

Kivimäen ratana aikaisemmin tunnettu alue sai alkunsa 1980, kun karting rata valmistui. Vuonna 1988 jokamiehenluokan rata oli totta sorapintaisena. Neljä vuotta sitten Lapuan UA teki suuren päätöksen ja "raparadan" maine oli historiaa. Vuonna 2014 Hirvijärventien varressa olevalle radalle tapahtui alueen suurin muutos.

-JM-rata sai asfalttipinnan. Myös karting rata päällystettiin uudestaan. Olihan se pohjatöineen suuri satsaus. Sen jälkeen on on tehty uusi tuomaritorni ja toimistorakennus saunoineen, Viljanen luettelee. Kesäisin seura pitää säännöllistä harjoittelu mahdollisuutta radalla.

Jokamiehenluokan alkuperäinen ajatus on säilynyt. Kilpailijalla on myyntivelvoite kilpailussa olevalle autolle 1400 eurolla. Eli kilpailun jälkeen tarjousten jälkeen on paikalla arpajaiset. Kenen nimi nousee, saa ostaa auton.

SM-kilpailussa yleisön tuleminen rata-alueelle tapahtuu Patruunatehtaantien kautta. Kilpailijat kulkevat perinteistä reittiä Hirvijärventien kautta. Yleisölle on hyvät opasteet 19-tieltä. Kilpailut alkavat molempina päivinä klo 11.00. Yleisölle myytävien lippujen hinta on päivälle 20 euroa tai molemmille päiville 30 euroa. Alle 12-vuotiaat autourheilu fanit toivotetaan kilpailuun ilman sisäänpääsymaksua. Ala-Talkkari Areena on hyvä yleisö Teille katettu. Tervetuloa.

 

Pihlajamäki erikoisella autolla kotikisaan

”Näillä kisavuosilla tavoitteena on aina voittaa”

Lapualainen Tomi Pihlajamäki tunnetaan taitavana kilpa-autojen moottoreiden tekijänä ja säätäjänä. Tuttua on myös miehen menestys jokamiehenluokassa. Lapuan Urheiluautoilijoita edustava ”Tomppa” on perehtynyt lähinnä kardaanivetoisiin autoihin, mutta kokemusta myös perinteisistä Fiat-autoista. Mutta millä autolla Pihlajamäki ajaa kotikisassa EVK eli etuveto-kardaani luokassa onkin oma tarina.

-Auton kori on saksalainen Glas Isar 700 Combi. Eihän siinä toki ole kuin pellit alkuperäistä. Tekniikka on Volvoa, Tomppa aloittaa.

-Tämä on näitä velipojan ”kirkastuksia”. Hän löysi auton hyljättynä Saarijärveltä. Haettaessa auton pohja tuli mukaan, mutta moottori tippui, Pihlajamäki nauraa. Hänen tietojen mukaan Glas Isaria on valmistettu vuosina 1959-1965, joista noin 2500 kpl on tuotu Suomeen.

-Aika varma tieto on, että yhtään ei aikaisemmin tehty kilpa-autoksi, Pihlajamäki toteaa. Auto oli pari viikkoa ennen kilpailua pieniä viimeistelyjä vaille valmis.

-Moottorin koko on 2,2-litraa ja kokonaisuus on minimipainossa, Tomppa luettelee. Pihlajamäki kertoo suoraan, kun kysytään SM-kilpailun tavoitetta.

-Näillä kisavuosilla tavoitteena on aina voittaa, Pihlajamäki,40, ilmoittaa. Ja mikäpä olisi hienointa kun juhlia kesäkuun lauantai ehtoona Suomen mestaruutta kotiradalla.

Teksti: ja kuva Vesa Rauhala

 

 

« Takaisin