Laihialla kurvailtu rallin seurakilpailu keräsi runsaasti väkeä reitin varrelle. Ja miksikä ei, sillä nopeatempoinen tapahtuma oli yleisölle ilmaista huvia. (Kuva: JiiVee Korpela)

Laihialla kurvailtu rallin seurakilpailu keräsi runsaasti väkeä reitin varrelle. Ja miksikä ei, sillä nopeatempoinen tapahtuma oli yleisölle ilmaista huvia. (Kuva: JiiVee Korpela)

Laihialla avattiin latua - rallien seurakilpailut tulivat jäädäkseen

24.8.2017

Laihialla kurvailtu rallin seurakilpailu keräsi runsaasti väkeä reitin varrelle. Ja miksikä ei, sillä nopeatempoinen tapahtuma oli yleisölle ilmaista huvia. (Kuva: JiiVee Korpela)

Vaikka joku irvileuka on joskus väittänyt että ralleja varten harjoittelevat vai lahjattomat, totuus on silti toinen. Vain ne jotka harjoittelevat ja ajavat paljon kilpailuja, voivat nousta lajin huipulle. Esimerkkejä löytyy Esapekka Lapista, Kalle Rovanperästä ja nyt myös riittävästi ajokilometrejä alle saaneesta Juho Hännisestä.

  Ongelma on ollut ja on edelleen riittävän hyvät harjoittelumahdollisuudet oikeissa olosuhteissa. Harjoituspätkinä käytetään yleensä vuodesta toiseen samaa tuttua tienpätkää, jolle on hankittu sulkuluvat tietyille päiville ja kellonajoille.

  Sorateiden kilvanajoa voi kuitenkin nykyään harjoitella myös seurakilpailun nimissä. Se on normaalin rallin tapaan järjestetty AKK:n kilpailukalenteriin merkitty yhden erikoiskokeen harjoituspätkä tietyillä erikoisehdoilla. Laihian Urheiluautoilijat avasivat latua harrastajille järjestäessään maakunnan ensimmäisen seurakilpailun elokuun toisena lauantaina.

Useita vetoja

  -Seurakilpailun nimi on ehkä vähän harhaanjohtava. Laihian seurakilpailuun otettiin tietenkin ensisijaisesti oman seuran kuljettajia. Joukkoon mahtui kuitenkin 40 autokuntaa, joka määrä ei tietenkään tullut täyteen seuran omista kuljettajista. Mukana oli autoja eri puolilta maakuntaa, kilpailut johtanut Mika Piispanen valotti.

  Yhden erikoiskokeen seurakilpailussa pätkän pituus saa olla maksimissaan 10 kilometriä. Kilpailuun osallistuja voi ajaa erikoiskokeen päivän mittaan niin monta kertaa kuin haluaa ja ehtii. Laihialla kilpailuaika oli kuusi tuntia. Tuon ajan puitteissa ahkerimmat treenaajat tempaisivat lenkin läpi 9-10 kertaa. Välillä tietenkin tankattiin miehistöt ja kisapirssit.

  -Seurakilpailuista ei julkaista tuloksia, eikä yleisölle myydä lippuja erikoiskokeelle. Palvelimme kuitenkin kilpailijoita ja otimme heille omaan käyttöön ajat jokaiselta ajokerralta ihan normaalin rallin tapaan. Ensimmäinen kierros mentiin numerojärjestyksessä. Seuraavilla kierroksilla numerojärjestys saattoi vaihtua, kun osa kuljettajista kävi välillä huoltopaikalla tai vaihtoi kartanlukijaa, avasi Piispanen treenikisan erityispiirteitä.

  -Kun siirtymä uudelle kierrokselle tapahtuu yleisellä tiellä, niin seurakilpailussa on voimassa kaikki normaalit rallin säännöt ja turvamääräykset. Kuljettajan lisenssivaatimukset ovat rallisäännön mukaan, mutta kartturi voi olla vaikka ensikertalainen hänen lunastettuaan 25 euron hintaisen tutustumislisenssin.

Tilaus jatkolle

  Seurakilpailussa reittiin voi tutustua ennakolta ja halutessaan sen voi myös nuotittaa, joka sekin palvelee nuottiralleja ajavia kilpailijoita. Ahkerasti reittiä kiertävä ehtii päivän aikana kurvailla mittariin yhden rallin verran erikoiskoekilometrejä. Laihialla kilpailun ilmoittautumismaksu oli vain noin neljännes kansallisen rallin maksusta.

  -Päivän mittaan kuulin monesta suusta, että tällaisia harjoittelumahdollisuuksia tarvitaan lisää. Kuljettajat pitivät kyseisestä reitistä, joka oli aivan erityyppistä tietä mitä Laihian UA:n vakituinen harjoituspätkä ”Ränni” pitää sisällään. Kilpailukeskuksena olleen Laihian Mallaksen läheltä alkanut erikoiskoe on vauhdikas ja kovapintainen tie, joka kesti hienosti koko päivän rasitukset. Vaikka seurakilpailun tekeminen vaatii saman paperityön kuin normaalin rallin tekeminen, niin uskon, että vastaavia treenikisoja tehdään myös jatkossa. Ja luvat voidaan hakea aina eri teille, Piispanen mietti jatkoa.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin