Ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa ja tunnistaa vaaratekijät ajoissa. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli auttavat huonoissakin olosuhteissa. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen

Ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa ja tunnistaa vaaratekijät ajoissa. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli auttavat huonoissakin olosuhteissa. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen

Lähes puolet suomalaisista pelkää takapuskurissa kiinni ajavia autoilijoita

20.12.2023

Liian lähellä perässä ajavat autoilijat aiheuttavat pelkoa jopa 48 prosentille suomalaisia. Liikenneturva muistuttaa autoilijoita, että tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. 

Liikenneturvan kyselyn mukaan 48 % suomalaisista kokee liian lähellä ajavat autoilijat pelottavina. Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä tunnistaa aiheen hyvin ja kertoo ihmisten ottavan asian usein puheeksi tilaisuuksissa ja keskusteluissa.

”Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa”, Kivilä kertoo.

Pelot liikenteessä: Liian lähellä perässä ajavat 

Turvavälin puuttuminen ei ole vain tunneasia, vaan se on selkeä liikenneturvallisuusongelma. Onnettomuustietoinstituutti OTIn mukaan vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä oli noin 30 prosenttia kaikista vahingoista. Peräänajossa riittämättömällä turvavälillä on aina iso merkitys onnettomuuden syntyyn.

Mikä on riittävä turvaväli?

Tieliikennelain mukaan ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Mistä tietää, mikä on riittävä turvaväli missäkin tilanteessa?

Kivilä nostaa esiin kaksi asiaa, jotka vaikuttavat turvaväliin: nopeus ja olosuhteet.

”Kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Eli jos ajaa 80 km/h, turvavälin on oltava 80 m tai vähintään neljä sekuntia. Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä. Talvikelillä turvavälin pitää olla puolet pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän.”

Jos olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta. Riittävä turvaväli takaa sujuvuuden liikenteeseen, jolloin perässä ajava kuljettaja ei joudu ajamaan edellä ajavan tahtiin. Turvaväli turvaa myös autoa, kun tiestä kimpoilevat kivet tai nastat eivät heti kolahda auton pintoihin.

« Takaisin