Erikoishammasteknikko Jarmo Korpela myöntää, että ala on murroksessa, koska perinteistä käsityötä siirtyy koneilla alihankintana tehtäväksi erilaisten mallinnustekniikoiden ja koneellisen työstön myötä, mutta liikkuvalla hammasautolla on paikkansa yrityselämässä. Asiakkaat ovat Korpelan mukaan iältään 30 vuodesta ylöspäin ja useimmiten eläkeikäisiä. Iäkkäin on ollut 103 -vuotias.

Erikoishammasteknikko Jarmo Korpela myöntää, että ala on murroksessa, koska perinteistä käsityötä siirtyy koneilla alihankintana tehtäväksi erilaisten mallinnustekniikoiden ja koneellisen työstön myötä, mutta liikkuvalla hammasautolla on paikkansa yrityselämässä. Asiakkaat ovat Korpelan mukaan iältään 30 vuodesta ylöspäin ja useimmiten eläkeikäisiä. Iäkkäin on ollut 103 -vuotias.

Kiertävä hammasteknikko palvelee asiakkaan pihapiirissä

16.9.2025

Vivi Hallapuro

Suurin osa ihmisistä toivoo, ettei koskaan tarvitsisi hammasteknikon palveluita, mutta iän karttuessa myös hampaiden kunto voi heiketä hammasluusta riippuen niin paljon, että hampaita joudutaan poistamaan. Silloin tarvitaan hammasteknikkoa.

  • Hammasteknikot valmistavat kiinteitä proteeseja, kuten kruunut ja sillat sekä irrotettavia proteeseja ja koko-tai osaproteeseja, oikomislaitteita ja hammassuojia. Erikoishammasteknikot valmistavat kokoproteeseja, pohjauksia ja proteesin korjauksia suoraan asiakkaille käsityönä. Materiaalit ovat yleensä akryylit, muovit, metallit ja keraamiset materiaalit. Joissakin hammaslaboratorioissa valmistetaan myös kuulokojeiden soviteosia tai erilaisia kasvoproteeseja, avaa alaa erikoishammasteknikko Jarmo Korpela Alajärveltä.

Jarmo Korpela kävi aikanaan Valtion Hammasteknikko- opiston Helsingissä ja suoritti myös erikoishammasteknikon tutkinnon 5 vuoden työskentelyn jälkeen.

  • Vaasassa minulla oli yhtiö toisen hammasteknikon kanssa 13 vuotta, kunnes muutin Poriin. Porissa minulla oli yritys yli 20 vuotta. Kävin vuosia myös Kristiinankaupungissa proteeseja rakentelemassa ja Parkanossa minulla oli vastaanotto joitakin vuosia. Nykyisin toimin vain hammasautosta, kertoo Korpela.

Korpela päätyi hammasteknikoksi, koska ala kiinnosti.

  • Tietoa siitä, millainen ammatti tämä on, ei silloin vielä ollut. Hammasteknikko- opistoon haettiin erillishaulla ja karsinnan jälkeen osa kutsuttiin päivän kestäviin testeihin. Pääsin koulutukseen ja se kesti 4 vuotta, muistelee Korpela uransa alkutaivalta.

Liikkuva yritys syntyi sattuman kautta

Kuinka sitten Korpelan liikkuva yritys sai alkunsa?

  • Syy liikkuvan vastaanoton syntyyn oli taloyhtiössä tehty putkiremontti. Sen takia jouduttiin pois käytössä olevasta huoneistosta kuukausien ajaksi. Olin yhteydessä valvoviin viranomaisiin ja aloin selvittää, voiko liikkuvan vastaanoton perustaa, mitkä ovat sen vaatimukset ja kuinka asiassa kuului toimia. Tämähän on luvanvaraista toimintaa. Sitten aloin rakentamaan hammaslaboratoriota matkailuautoon, ja ilmoittelin lehdissä. Siitä sitten liikkuva laboratorio lähti matkaan, kertoo Korpela.

Tätä nykyä Korpela liikkuu noin tunnin, puolentoista tunnin ajomatkan päässä Alajärveltä.

  • Välillä käyntejä tulee kauemmaksikin, myöntää erikoishammasteknikko.

Joskus asiakkaat ovat silti suhtautuneet liikkuvaan palveluun hieman epäillen.

  • Epäluuloja palvelun toimivuuteen on joskus, sillä eihän tällaista ole toista. Tämä systeemi kääntää asetelman kuitenkin toisin päin, kun asiakas ei tule vastaanotolle, vaan vastaanotto tulee asiakkaan luo, selittää yrittäjä.

Hän toteaa kuitenkin samaan hengenvetoon, että palvelua kiitellään usein, sillä ihmiset huomaavat, että tämäpä oli helppoa.  Myös asiakkaiden lähipiiristä annetaan kiitosta, kun ei tarvinnutkaan olla töistä pois kuljettamassa lähiomaista ja hammasasiat hoituivat helposti.

Mukana yrittäjällä kulkee akryyliproteesien valmistukseen tarvittavat välineet ja tarveaineet.

  • Myös potilastuoli on autossa. Toisin sanoen auto on itsenäinen yksikkö, missä uudet proteesit ja proteesien korjaukset tehdään alusta loppuun. Tarveaineita ovat erilaiset jäljennösaineet, kipsit, vahat, kaaviomateriaalit, proteesihampaat ja proteesiakryylit ja niin edelleen.

Kaikki lähtee siitä, että asiakkaan kanssa sovitaan aika ja paikka.

  • Ensin tehdään suun tarkastus ja sitten otetaan suusta jäljennökset, valetaan kipsimallit ja edetään työstä riippuen. Pohjaukset ja korjaukset teen tavallisesti saman päivän aikana valmiiksi. Kokoproteesit tehdään päivän aikana ja tarvitaan muutama sovitus, niin proteesit saadaan valmistusta vaille tai joskus jopa valmiiksi asti. Tavallisesti valmistus vie pari päivää, Korpela selittää.

Erikoishammasteknikko Jarmo Korpela toimii nykyään yksin. Hän myöntää. että ikääntyvät ovat suurin asiakaskunta.

  • Hoitolaitoksissa käynnit ovat lisääntyneet. Paikan päälle tuleva hammasauto tuo helpotusta eikä asiakkaan tarvitse itse lähteä kotoaan tai hoitolaitoksesta. Tyypillinen asiakas ei joko halua tai ei voi liikkua tai kyydin järjestäminen vastaanotolle voi olla hankalaa. On myös kotihoitopotilaita ja laitospotilaita. Monet myös vain haluavat palvelun paikalle sen vaivattomuuden takia. Monesti lähipiiristä soitellaan ja kysytään, onko mahdollista käydä paikanpäällä, sillä välimatkaa lasten ja vanhempien välillä voi olla paljon, avaa Korpela.

Tänä vuonna kiertävällä erikoishammasteknikolla tulee täyteen 8 vuotta autopalvelua.

  • Toimin nykyisin pääasiassa Alajärveltä käsin. Käyn jonkin verran Satakunnassa ja Pirkanmaalla vanhoilla asiakkailla, myöntää Korpela ja kehottaa palvelua tarvitsevia rohkeasti ottamaan yhteyttä.

« Takaisin