Keskisen Kellolla on kauppakeskuksessa edustava myymälä, mutta sen myynnin osuus kokonaisliikevaihdosta jää nykyään alle 10 prosentin. Jari ja Marko Keskinen kertovat, että yrityksen verkkokaupasta lähtee tilaajille päivittäin noin 400 tuotetta.

Keskisen Kellolla on kauppakeskuksessa edustava myymälä, mutta sen myynnin osuus kokonaisliikevaihdosta jää nykyään alle 10 prosentin. Jari ja Marko Keskinen kertovat, että yrityksen verkkokaupasta lähtee tilaajille päivittäin noin 400 tuotetta.

Keskisen Kellon ja A-lehtien kauppa tähtää lisäkasvuun

20.5.2020

Toukokuun ensimmäisellä viikolla julkistettu kauppa monialayritys A-lehtien ja Keskisen Kellon kesken nousi valtakunnalliseksi uutiseksi. Siinä A-lehdet osti enemmistöosuuden, 60 prosenttia, Keskisen Kello Oy:n verkkokaupasta ja Tuurin myymälästä. Samassa yhteydessä toimitusjohtajaksi nimetty Jari Keskinen kertoo, että aloite kauppaan tuli heiltä, Keskisen Kellolta, jota hän on vetänyt yhdessä veljensä Marko Keskisen kanssa kymmenen vuotta. Myymäläpäällikkönä jatkaa Jari Rajalampi.

Keskisen Kello on tällä hetkellä selkeästi Suomen suurin kellojen ja korujen verkkokauppa. Verkkokaupan osuus on nykyään jo yli 90 prosenttia yrityksen toiminnasta. Veljesten yrittäjävuosien aikana yrityksen liikevaihto on kymmenkertaistunut.

Vahvat panostukset markkinointiin

Keskiset myöntävät, että yhtiön liikevaihdon kasvu on ollut huomattavaa varsinkin tilikausien 2018 ja 2019 aikana - kuudesta miljoonasta kuuteentoista. Heidän mukaansa sen taustalla ovat vahvat panostukset markkinointiin sekä ammattitaitoinen henkilökunta, jota on tällä hetkellä kaikkineen 36 henkilöä.

Tähtäimessä on kasvattaa kuluvan vuoden liikevaihtoa entuudestaan 20 miljoonan paremmalle puolelle.  Jo kaupan julkistamistiedotteessa Jari Keskisen ilmaisi näkemyksensä siitä, että Keskinen Kello tulee varmistamaan A-lehtien avulla yrityksen kasvun ja laajentumisen useammalle markkinalle.

- Ehkä tässä taustalla oli paljolti se, että kun olemme nähneet aika paljon vaivaa tämän kaiken rakentamisessa, niin nyt on mukavaa hieman jakaa riskiä ennen kuin lähdemme vielä lujemmin kasvamaan. Uskon, että siitä tulee A-lehtien kanssa helpompaa, Jari Keskinen totesi Ykköset-lehdelle.

Synergiaetuja toiminnan osaajalta

Keskisen Kello saa veljesten arvion mukaan isoimmat synergiaedut siitä, että A-lehdet omistaa enemmistön kansainvälisesti verkossa myyvästä Finnish Design Shopista. Tällä hetkellä se on maailman suurin pohjoismaisen designin verkkokauppa.

-Sen liikevaihto on vielä paljon isompi kuin meillä ja he ovat ehdoton osaaja kansanvälisessä verkkoliiketoiminnassa. Kun heidän toimitusjohtajansa on myös meidän hallituksemme jäsen, uskon että saamme paljon hyvää oppia miten Eurooppaan myydään. He omistavat myös kasvumarkkinointiyhtiö Generon, jonka kanssa neuvottelemme parhaillaan yhteistyöstä markkinointiprosessien parantamiseksi Euroopan ja Ruotsin osalta, Jari Keskinen kertoo

Ruotsin verkkokauppa teki hyvän liikevaihdon

Osansa Keskisen Kellon menneen vuosikymmenen kasvuun oli  Ruotsin verkkokaupalla. Sen ensimmäisen täyden toimintavuoden liikevaihto oli jo 2,8 miljoonaa euroa. EU-alueen verkkokaupan yritys saa avattua mahdollisesti jo toukokuun aikana.

Enemmistöosuuden myynnin jälkeen Jarille ja Markolle kummallekin jäi Keskisen Kellosta 20 prosentin omistusosuus. Hallituksen puheenjohtajana on aloittanut A-lehtien toimitusjohtaja Kaisa Ala-Laurila.

Päätösvallan suhteen Jari Keskinen ei näe ongelmaa, sillä liiketoimintasuunnitelma on tehty yhdessä ja näkemys tulevasta tekemisestä on hyvin pitkälle yhteinen.

Veljekset ovat kolmannen polven kellokauppiaita, sillä jo heidän pappansa Toivo Keskinen teki pienimuotoista kellokauppaa. Keskisen Kellon liiketoiminnan veljekset ostivat isältään Matti Keskiseltä vuonna 2009.

« Takaisin