Itä-Suomesta vuonna 2011 hankitun Scanian nokalla Jari Kauppila (vas), Rauno Mäkelä-Lammi ja Jukka Kauppila. Auton moottori on 14-litrainen V8, vaihteisto manuaali, kokonaispaino 25000 kiloa ja omapaino 9120 kiloa. Lisäksi auto on varustettu vetopöydällä.

Itä-Suomesta vuonna 2011 hankitun Scanian nokalla Jari Kauppila (vas), Rauno Mäkelä-Lammi ja Jukka Kauppila. Auton moottori on 14-litrainen V8, vaihteisto manuaali, kokonaispaino 25000 kiloa ja omapaino 9120 kiloa. Lisäksi auto on varustettu vetopöydällä.

Kauppilan Scania on nyt upea museopeli

10.1.2019

Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat

Jalasjärven Ilvesjoella sijaitsevan Kauppilan Autohajottamon (kah-trucks.fi) tiloissa on yrityksen

alkuperäisen liikeidean ohella myös rakennettu. Maailmalle on lähtenyt kuorma-autoja nupeista 

täysperävaunullisiin ja kaikkea muuta alaan kuuluvaa.

Viimeisimmistä rakentelukohteista yksi on kuitenkin sellainen, joka jää taloon ja se on Scania

mallimerkiltään T-142 6X2 4200 vuosimallia 1982.

Auto kirjattiin hiljakkoin Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton (SAHK) museoautorekisteriin.

- Tämä oli ihme kyllä vasta ensimmäinen entisöimämme kuorma-auto, mutta toisaalta se tehtiinkin sitten

erityisen tarkasti, kertoo Jari Kauppila.

- Scania oli luonnollinen valinta, sillä aikoinaan taloon hankittiin samanlainen uutena itse asiassa samana

vuonna, toteaa puolestaan Jukka Kauppila.

Hyväkuntoinen kohde

Veljesten mukaan Scania käytiin läpi sentti sentiltä, mutta pääosin toimenpiteet jäivät siihen, mitä tulee isompiin remontteihin.

- Aihiona tämä oli mitä parhain. Kun hytti ja runko olivat terveitä, pienet pintaruosteet ja kolhut olivat helppo haaste. Mutta siitä huolimatta ainahan nämä aikansa vie. Ei näitä tehdä kuukaudessa parissa, tuumivat veljekset.

Entisöintityöt käytännössä tehneellä Kimmo Innalalla riitti pitkämielisyyttä ja kriittisyyttä, joten lopputulos on kieltämättä upea. Sen toivat julki myös katsastuksen tehneet Rauno Mäkelä-Lammi ja Jouni Kallio.

- Tämä yksilö sijoittuu ehdottomasti kategorian yläpäähän, vuonna 1971 perustetun, keskusliiton alaisen Seinäjoen Seudun Mobilistit ry:n jäsenistöön kuuluva kaksikko kehaisee.

- Museokatsastuksessa eri kohteet arvioidaan asteikolla yhdestä viiteen jälkimmäisen ollessa se paras, kertoo Mäkelä-Lammi, muistuttaen, että katsastettavan ajoneuvon valmistusvuodesta pitää olla vähintään 30 vuotta.

Kauppilan Scaniassa kohteita oli 52, joista 48 arvostettiin viitosluokkaan ja neljä neloseen!

Toimintaa vuodesta 1953

Kauppilan Autohajottamon historia alkaa vuodesta 1953, jolloin jo edesmenneet Toivo ja Kerttu Kauppila aloittivat autohajottamotoiminnan Ilvesjoen kylässä vaneritehtaan naapurina. Ajan mittaan hajottamotoiminta keskittyi raskaaseen kalustoon ja pala palalta reviiri laajeni käytettyjen varaosien kaupan lisäksi niin, että nykyiseen toimenkuvaan kuuluvat varaosakaupan lisäksi mm. käytetyt kuorma-autot, maansiirtokoneet ja perävaunut, uudet KAH -perävaunut, lisäksi maatalouskoneet ja aihiot, jne.

Hajottamon kierrätysaste on huikeat 95% ja yhtenä ekotekona on myös oma vesivoimala sähköntuotantoon jo vuodesta 1992 alkaen. Yrityksen henkilöstömäärä on 15 ja toiminnassa on mukana jo myös Kauppilan kolmatta sukupolvea.

« Takaisin