Maailma nopeimman puimurin pankolla sen rakentaneet kurikkalaiset Petri Plosila (vas) ja Raine Savioja (oik) mainitsivat Kalle Rovanperälle, että viisikymppinen (1967) Fahr on varustettu 8,2 litran kaksiturboisella Cadillac-moottorilla ja huiput liima-asfaltilla on noin 250km/h.

Maailma nopeimman puimurin pankolla sen rakentaneet kurikkalaiset Petri Plosila (vas) ja Raine Savioja (oik) mainitsivat Kalle Rovanperälle, että viisikymppinen (1967) Fahr on varustettu 8,2 litran kaksiturboisella Cadillac-moottorilla ja huiput liima-asfaltilla on noin 250km/h.

Kalle Rovanperän kloppivuodet loppusuoralla

27.9.2018

Maailma nopeimman puimurin pankolla sen rakentaneet kurikkalaiset Petri Plosila (vas) ja Raine Savioja (oik) mainitsivat Kalle Rovanperälle, että viisikymppinen (1967) Fahr on varustettu 8,2 litran kaksiturboisella Cadillac-moottorilla ja huiput liima-asfaltilla on noin 250km/h.

Karisamuli Korpela, teksti ja kuva

Walesin MM-ralliin valmistautuva Kalle Rovanperä (17) menee sinne viimevuotisesta oppia saaneena, sillä hän ajoi silloin avauspäivänä WRC2-luokan Skodalla ulos ja joutui keskeyttämään. Huomisin hän jatkoi tekniikkaongelmineen superrallisääntöjen turvin ja oli lopulta 35. Se oli hänen ensimmäinen MM-rallinsa, mutta taustalla oli toki jo kokemusta vuodesta 2015 alkaen Latviasta, jonka mestaruuden hän voitti Citroen C2R2 max-autolla 2-vetoisten avoimessa R2-luokassa.

Sama kaveri kabiinissa

Latviassa sai ja saa ajaa myös kortittomat, mutta repsikat hoitavat siirtymät yleisillä teillä. Rovanperä juniorilla tuo kartanlukija oli Risto Pietiläinen eli sama kaveri, joka luki aikoinaan nuotit myös Harri Rovanperälle, Kallen isälle.

Harrin jalanjäljillä Kalle ajaa tänä vuonna MM-sarjaa WRC2-luokassa Skodan tehdastallin kuljettajana. Ennen kuin siihen päästiin, hän jatkoi Latvian mestaruusrallia myös 2016 ajokkina Skoda Fabia S2000, jossa oli kahden litran turboton moottori ja kaksisataa heppaa. Saldo oli neljä voittoa, kolme kakkosta ja yksi pistesijoitus ja loppukaudella Skoda Fabia R5-turbomallin rattiin siirtynyt voitti yleisen ryhmän Latvian mestaruuden kautta aikain nuorimpana, hän kun  ehti täyttää 16-vuotta ennen viimeistä osakilpailua.

Oikein luvan kanssa kotimaassa

Viime vuonna AKK:ssakin herättiin ja Rovanperä junior sai erikoisluvan osallistua Suomen kansallisissa ja SM-sarjan ralleissa yleinen -luokkaan. Puuhaa piisasi edelleen Latvian ja myös Italian mestaruussarjoissa. Ensi mainituissa Toni Gerdemeisterin TGS Worldwide -tallissa Skodalla ja saapasmaassa Peugeotin maahantuojan tallissa 208 T16-mallilla.

Mutta kauden alkuun helmikuussa tuli SM-osakilpailu voitto Mikkelissä, sama Kouvolassa kesäkuussa ja Latviassa, mutta Italiassa hiukan takkuili.

Kauden virstanpylväitä olivat sponsorisopimus Red Bull`in kanssa, Walesin lisäksi myös Australian MM-ralli (12.), ajokortti erikoisluvalla ja kruununa joulukuussa kuljettajakiinnitys MM-sarjassa ajavaan Skodan tehdastalliin.

Ammattikoulu piti keskeyttää

Jo 50 toimintavuottaan juhlivan Isojoen Konehallin (IKH) pääkonttoriin Kauhajoelle synttärivierailulle kutsuttu Kalle kertoi, että heidän yhteistyö alkoi jo vuonna 2012.

- Näitäkin tiloja on käytetty ahkerasti, esimerkkinä viimeisin telkkarin IKH-mainos, jossa esiinnymme.

Kysymykseen, ehditkö käydä koulun loppuun, vastaus on kielteinen.

- Pääsin kyllä amikseen, mutta kun nämä rallitouhut vain laajeni, jouduin keskeyttämään opiskelun.

Kysytään nyt, millä linjalla, vaikka vastaus on selvä.

- Autoasentajalinja.

Entäs kaverit?

- Eivät voi sanoa, että tässä olisi jotain päähän noussut. Käydään ajamassa diftringiä, kelkkaillaan saloilla ja kaikkea sellaista, vastaa hyväntuulinen ja kielitaitoinen rallilähettiläämme.

« Takaisin