Jukka Kasi ja Henri Ania riipaisevat Tunturirallin kairoihin SM1 -luokan Ford Fiesta S2000 -autolla.

Jukka Kasi ja Henri Ania riipaisevat Tunturirallin kairoihin SM1 -luokan Ford Fiesta S2000 -autolla.

Jukka Kasi haastaa tunturit Arctic Lapland rallissa nyt viikonloppuna

28.1.2016

Jukka Kasi ja Henri Ania riipaisevat Tunturirallin kairoihin SM1 -luokan Ford Fiesta S2000 -autolla.

Rallin SM-sarjan kauden avaus on tosiasia nyt alkavan viikonlopun perjantaina kun Arctic Lapland Rally käynnistyy Rovaniemeltä 51. kerran. Kaksipäiväiseen ralliin osallistuu mahtavat 145 autokuntaa. SM-sarjan kansainvälisimmässä rallissa on kilpailijoita aina Kiinasta asti.

  Laihialainen Jukka Kasi osallistuu tuntureiden kiertoon rallin ykköskuumien kastissa, SM1 -luokassa. Toiseen Tunturiralliinsa, kuten kilpailua kotoisemmin kutsutaan, Kasi starttaa Ford Fiesta S2000 -kisapirssillään. Kartturin penkille istuu tutu kaveri viime kaudelta, Seinäjoen Henri Ania.

  Ensimmäisessä Tunturirallissaan viime vuonna Kasi päästeli SM2 -luokan Mitsubishillä ja sijoittui rengas- ja vannerikon hidastamana luokkansa kahdeksanneksi. Laihialaisen kausi jatkui Mitsubishillä, mutta kahteen viimeisimpään SM-ralliin työkalu oli vaihtunut SM1 -luokan Ford Fiestaan.

 

Terävästi matkaan

  Vuoden takaisesta kauden avauksesta viisastuneena Kasi lähtee Tunturin reitille terävällä asenteella.

  -Viime vuosi oli opintomatka Tunturiralliin. Kaikki oli uutta. Lähdimme matkaan varovasti tunnustellen. Jäimme heti ensimmäisellä erikoiskokeella luokan kärjelle puoli minuuttia. Sitä eroa oli illan pätkillä melkein toivoton kaventaa.

  -Nyt lähdemme matkaan heti täysillä. Olemme kehittäneet ja yksinkertaistaneet nuotittamista. Parempi luotto nuotteihin antaa enemmän itseluottamusta ajoon ja sitä kautta pystymme nostamaan vauhtia, Kasi uskoo.

  Tunturin tavoitteena Kasilla on sijoittua nopean nuorisojoukon tuntumaan.

  -Ei tällainen viittäkymppiä lähestyvä, välillä vuosikymmenien ajotauon pitänyt ikämies noiden nuorien ja nälkäisten vauhtiin ehdi. Siihen kuitenkin heti heidän selän taakse tähdätään. Jos selviämme tällä kertaa ilman viime vuoden tapaisia rengasrikkoja, niin viiden sakkiin yritetään mahtua, Kasi järkeilee.

  -Nuottien teossa olemme vuoden aikana menneet ison askeleen eteenpäin. Erityisesti olemme panostaneet nyppyjen ylityksiin. Nypyissä ei saa turhaa jarrutella, varsinkaan Fiestalla, jossa huippunopeus ei ole nopeimpien autojen tasolla, kartturi Ania perustelee.

 

Loppukirissä kuntotesti

  Perinteisesti kaksipäiväisenä kurvailtava Tunturiralli on alkuperäisen reitin mukaan yli 250 erikoiskoekilometrin mittainen rypistys. Jotakin pätkää on kuitenkin tietöiden vuoksi jouduttu lyhentämään. Siitäkin huolimatta Rovaniemen ympäristön kairojen kiertoa riittää vielä kolmen tavallisen SM-rallin verran.

  Sekä rallin aloituspäivänä perjantaina, että lauantaina ajetaan viisi erikoiskoetta. Kisan viimeinen kiirustaival lauantaina illansuussa on miehekäs kuntotesti, 51-kilometrinen Ristilammen kierto.

  Kasille Ristilampi sopii hyvin rallin finaalipätkäksi. Mies pitää kauden aikana kuntoa yllä juoksemalla vähintään yhtä paljon kuin ralleista kertyy erikoiskoekilometrejä.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin