Mies, auto ja pytyt. Näitä kuljettaja hamuaa lisää ensi vuonna. Kuva: Vesa Rauhala

Mies, auto ja pytyt. Näitä kuljettaja hamuaa lisää ensi vuonna. Kuva: Vesa Rauhala

Juha Lusa vaihtoi 2-vetoisista turbotettuihin nelikkoihin

24.10.2019

Ilmajokelainen Juha Lusa on tuttu nimi autourheilun saralla ja kisaa mielellään rallisprinttiä, jossa on ollut mukana muun muassa Toitsun MR2- ja Corolla GT-mallien ratissa. Noin vuosi sitten hän päätti kuitenkin, että meno sinänsä nopeiden 2-vetoisten kanssa saa ainakin toistaiseksi riittää ja perään kuulutti  turboahdettua 4-vetoista kaudelle 2019.

Eikä sellaisen etsimiseen tarvinnutkaan lopulta lähteä maan ääriin, sillä saman kylän kasvatti Timo Mäenpää oli valmis myymään rallisprintissä luokkaan 7 soveltuvan Mitsibishi Lancer Evo 6 -laitteensa.

Joensuuhun jo vakavissaan

Parin harrastekilpailun ja -kokeilun jälkeen Lusa sai ottaa uutukaisellaan muista mittaa tosissaan Joensuun SM-pakkasissa, jossa oli luokan kahdeksas opetelleessaan vielä autolle. Seuraavaksi Tornion kansallisessa kilpailussa häiritsi nokka-akselin asentoanturin liitäntä ja kelvollinen aika tuli vain toisessa lähdössä ykkösen ja kolmosen mennessä ketuille. Seuraavaksi Säkylässä ajetussa kansallisessa paikalla oli käytännössä jo koko maan kerma, koska siellä oli hyvä testata ajokkia SM-sarjan seuraavaan osakilpailuun Ruovedelle. Säkylässä Lusa oli jo yleisen yleiskilpailun ja nelikkojen neljäs edellään vain kuusinkertainen 4-vetoisten suomenmestari Tomi Hallia Kellokoskelta, Samuli Pokela Lappajärveltä (+4,46) ja Jari Lamminsivu Hämeenkyröstä (+5,53). Lusa jäi Halliasta 7,11 sekuntia.

Sitten Ruovesi  

Ruovedellä kilpailun nimi oli Helvetti SM-rallispint, jossa Lancerien ylvästä rintamaa oli hajottamassa jo kaksi Skodaakin. Yleisen yleiskilpailun 4-vetoisten viiden kärjessä Lusa oli vihdoin voittaja, toisena Jyväskylän Ville Pynnönen (Fabia R5/+0,15), kolmantena Hallia (+0,35), neljäntenä Keuruun Juuso Metsälä (Fabia R5/+0,85) ja viidentenä Parkanon Kristian Kiviniemi (Lancer/+2,04). Heistä Lusa siis nelivetoisten yleiskilpailun ja seiskaluokan ykkönen, Pynnönen 1-luokan nopein ja Metsälä samoin 8-luokassa.

- Tulihan se sieltä. Ehkä kuitenkin yllättäen, sillä en itsekään tahtonut uskoa, että aika paranee tuonkin verran (-4,53)toisella lenkillä, vastaa Lusa tunnoistaan kysyttäessä.

- Kai se oli samalla jokin signaali, että lähtisin oikein tosissani kisaamaan SM-sarjaa ensi vuonna, hän jatkaa.

- Tai oikeammin se ratkaisu on jo tehty, jos saisin taustalle yhtäänkään tukea, tulee lisää jatkoa suoraan ja rehellisesti.

SM-sarja päättyi tältä kaudelta Anjalankoskelle 6. lokakuuta, jossa ilmajokelainen joutui keskeyttämään.  Kolmesta SM-osakilpailusta tuli kuitenkin pisteitä sen verran, että sijoitus lopputuloksissa oli sentään 14. 

- Mielestäni tulos saa kelvata 4-vetoryhmän tulokkaalle, Lusa tuumii ja kiittelee kaudesta huoltoa sekä tietysti myös yhteistyötahoja. Mainitussa huollossa häärivät Pekka Hannuksela, Juha Peippola ja Ari Paulasaari.

« Takaisin