ämsän Äijiä edustava Joni Viitala avasi pistetilinsä Tahkon SM-rallin SM3 -luokan kolmannella sijalla. (Kuva: Hannu Rainamo)

ämsän Äijiä edustava Joni Viitala avasi pistetilinsä Tahkon SM-rallin SM3 -luokan kolmannella sijalla. (Kuva: Hannu Rainamo)

Joni Viitalan paluu rallin SM-sarjaan tietää kilpakumppaneille kiireitä

16.3.2017

Joni Viitalan paluu rallin SM-sarjaan tietää kilpakumppaneille kiireitä

 

Jämsän Äijiä edustava Joni Viitala kurvaili viime kaudella rallisprintin SM-sarjassa. Rallimiehen veri veti kuitenkin takaisin ralliteille. Viime viikonloppuna Viitala kaappasi kauden ensimmäiset pisteet Nilsiän SM-rallista. Kolmanneksi SM3 -luokassa sijoittunut jyväskyläläinen ilmoittautui mukaan luokan mitalikahinoihin.

  Laihialta viime vuonna Jyväskylään muuttanut tunnetun jämsäläisen rallisuvun jäsen aloitti rallin SM-sarjan vasta kauden toisesta osakilpailusta Mikkelistä. Siellä kisa jäi kesken neljännellä erikoiskokeella auton sähkövian vuoksi. Sijoitus oli tuossa vaiheessa luokan neljäs.

  Nilsiän kuuden erikoiskokeen Tahko Rallissa Viitala puski nousujohteisen kisan. Ensimmäiselle tauolle tullessa Citroën C2 R2 -autoa kuskaava jyväskyläläinen oli luokan viidentenä. Toisella tauolla neljän pätkän jälkeen sijoitus oli neljäs ja maaliin Viitala kurvasi kolmantena.

  -Ilman isompia virheitä tultiin koko reitti. Vähän oli matkan varrella penkkaan nojailua, mutta sehän kuuluu asiaan, varsinkin kun Tahkon reitillä oli paikoin kunnon penkat. Viimeisellä pätkällä oli jännät paikat. Rengas iski johonkin kovaan ja auto alkoi täristää. Selvittiin kuitenkin maaliin ja pidettiin kolmas sija, Viitala tiivisti Tahkon tapahtumat.

 

Uusin nuotein

  Viime vuoden viides sija rallisprintin SM-sarjan kaksivetoisten laitteiden luokassa ei innostanut Viitalaa jatkamaan rallisprinteissä. Paluu takaisin ralleihin toi uusia haasteita. Kartturiksi valikoitui pieksämäkeläinen Topi Luhtinen, joka on ollut mukana AKK:n rallivalmennusryhmässä.

  -Minulla meni nuotitustyyli uusiksi. Käytin ennen numeraalisia nuotteja. Nyt Topin kanssa käytämme verbaalista nuottikieltä. Se on juuri sitä mitä ralleissa enimmäkseen käytetään. Olemme nuotittaneet teitä noin tuhannen kilometrin verran. Molemmissa kauden ralleissa nuottipuoli on toiminut hienosti, Viitala kehuu.

  Viitalan kotipuolessa Jämsän suunnalla on paljon haastavia ralliteitä nuotittamiseen ja ajoharjoitteluun.

  -Asuin välillä jonkin aikaa Laihialla. Silloinkin kilpakalusto oli aina Jämsässä. Sieltä löytyvät hyvät tiet nuotti- ja ajoharjoitteluun. Kehitämme nuotteja paremmaksi vielä ennen kesäkauden ralleja.

 

Pienellä budjetilla

  Rallin SM-sarjan SM3 -luokassa kärkisijoille on kova tungos. Yhä useampi kuljettaja on hankkinut alleen luokan viimeisintä kehitystä olevan kisapirssin. Viitala kuitenkin tykittää joukossa kymmenen vuoden ikäisellä Sitikalla.

  -En ole uudemmilla autoilla päässyt kokeilemaan. Ehkä on parempikin niin. Osaan helpommin tyytyä tähän mitä on tarjolla.  Varmasti uudemmat autot ovat tehokkaampia ja niissä on paremmin toimiva alusta. Kalusto on kuitenkin rahakysymys. Nyt vain pitää mennä Sitikalla sen mitä osaa.

  Rallin SM-sarjan soraralleihin isketään kiinni jo kahden kuukauden kuluttua toukokuulla. Viitala ja Luhtinen mielivät kesän kisoista Nilsiän rallin tapaisia sijoituksia.

  -Hiotaan lisää nuotteja ja tehdään kaikki muutkin valmistelut niin hyvin kuin osataan. Palkintopalli on tähtäimessä kun kesäkausi käynnistyy Riihimäellä. Kun emme olleet mukana Tunturirallissa, kesän kisoista pitää kerätä paljon pisteitä, Viitala laskee.

« Takaisin