Finaalilähdön voitto Honkajoella varmisti Rajalalle ensimmäisen mestaruuden rallicrossin Autokrossi -luokasta. Juhlaa täydensi SuperCar -luokan hopea ja SRC:n pronssi.

Finaalilähdön voitto Honkajoella varmisti Rajalalle ensimmäisen mestaruuden rallicrossin Autokrossi -luokasta. Juhlaa täydensi SuperCar -luokan hopea ja SRC:n pronssi.

Joni-Pekka Rajala kirjoitti uuden sivun rallicrossin historiaan

19.9.2019

Rallicrossin SM-sarjan kauden viimeiset finaalit päästeltiin viime lauantaina Honkajoen Pesämäen rallicross-radalla. Noormarkun UA:n riveissä kilpaileva 35-vuotias Joni-Pekka ”Jonttu” Rajala laittoi finaaleissa lajin historian tilastot uuteen järjestykseen. Rajala ajoi tunnin sisällä mitalin kaikista kolmesta SM-luokasta.

  Autokrossi-luokasta Rajalalle napsahti mestaruus, nelivetoisten SuperCar -luokka tarjosi hopeaa ja SRC-luokasta lähti matkaan pronssia.

  Yhdenkin luokan läpivieminen teettää täyden päivätyön, mutta Rajalan urakka vaati mieheltä täydellistä onnistumista 15:ta startissa.

  -Kaikki sujui pirun hyvin. Kun sarja käynnistyi keväällä, en osannut haaveilla kaudelle tällaista päätöstä. Jokaisessa luokassa oli vastassa kovat kaverit ja arvostan paljon jokaista mitalia. Autokrossin mestaruus on tietenkin erityinen, koska siitä luokasta mestaruus vielä puuttui, Rajala listasi.

  -SRC-luokkaan tehtiin tälle kaudelle kilpakäytössä vähän harvinaisempi farkkumallinen Escort. Kiitos siitä koko tiimille, kun silläkin saavutettiin mitali.

  Rajalan kolmen luokan urakointia on ihmetelty kauden mittaan. Millä mies pysyy terävänä koko rankan kisapäivän? Se selvisi allekirjoittaneelle Honkajoella.  Mies hörppi erien välillä Muumi-limsaa.

 

SuperCar Vaaranmaalta

  Autokrossin ja SRC-luokan autot ovat Rajalan omia, ja oman tiimin ylläpitämiä. SuperCar -luokan Mitsubishi Miragen kohdalla mitalirohmu luotti jalasjärveläisen Vaaranmaa Racingin palveluihin.

  -Auto ja palvelut pelasivat hienosti koko kauden. Pari testiajoa ajettiin kauden aikana. Ne muutokset mitä autoon haluttiin, ne myös saatiin. Auton kilpailukyky parani kauden aikana, mutta ei millään hipo. hipo -osilla, Rajala virnisti.

  Mitsubishin rakentanut Mika Vaaranmaa heittää kiitokset hopeamitalista suoraan kuljettajan suuntaan.

  -Ei tuota poikaa tarvitse, eikä voi, ajamisessa neuvoa. Kun tuolla sikalassa rakennetulla autolla vetää SM-hopeaa, se on kova juttu.

  Ja kova juttu on myös se, että Rajalan saavuttamien SM-mitalien määrä kauden päätyttyä on nyt 49. Tänä vuonna määrä kasvoi kuudella SM-mitalilla.

  -Pari kertaa aiemmin olen päässyt viiteen mitaliin vuodessa. Nyt tuli vähän parempi kausi. Kultaa, hopeaa ja pronssia tuli kaikkia kaksin kappalein. Jääradoilta kultaa ja hopeaa. Rallicrossista kaikkia värejä ja jokamiesluokan henkilökohtaisesta SM:stä pronssia, Rajala laski.

  Mikä on sellainen startti, mitä 49-kertainen SM-mitalisti jännittää eniten?

  -Nyt se on tämä kotiinlähtö täältä Honkajoelta. Jos poliisit pysäyttävät matkalla, niin takuulla joudun puhallustestiin. Koko auto lemuaa viinalta kun tulin moneen kertaan pestyksi samppanjalla, Rajala nauraa.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin