Reilu puolen vuoden urakka uuden kisapirssin kimpussa on takana kun Joni Hiipakka (takana) ja Pasi Penttilä räjäyttävät Bemarin pääkoneen tulille nyt lauantaina F-Rallisarjan kauden avauksessa Hankasalmella.

Reilu puolen vuoden urakka uuden kisapirssin kimpussa on takana kun Joni Hiipakka (takana) ja Pasi Penttilä räjäyttävät Bemarin pääkoneen tulille nyt lauantaina F-Rallisarjan kauden avauksessa Hankasalmella.

Joni Hiipakka uudella sykkeellä rallin F-sarjaan

31.1.2019

Rallin F-sarjan kausi 2019 käynnistyy tulevana lauantaina Hankasalmella. Yleisessä luokassa kilpaileva jurvalaisen Dragon Racingin Joni Hiipakka jätti viime vuonna sarjan kesken kesäkaudella. Reilun puolen vuoden rakentelun jälkeen Hiipakka starttaa alkavaan kauteen uudella BMW M3 -ralliautolla. Uudistunut kisapirssi tuo uutta sykettä Hiipakan ja kartturi Pasi Penttilän alkavalle ralliturneelle.

  -Entiseen autoon verrattuna uusi laite on monella tapaa erilainen. Auto on nyt entistä kevyempi ja painopiste on saatu alemmaksi. Alustan joustovarat ovat pidemmät ja auton akselinväliä on lyhennetty sääntöjen sallimissa rajoissa, listaa Hiipakka auton ominaisuuksia.

  Dragon Racingin kalusto on tunnettu raakasti parkuvista koneista ja muhkeista määristä hevosvoimia. Onko uuden Bemarin voimalaitos vielä entistäkin brutaalimpi?

  -Tässä on pakko tuottaa faneille pieni pettymys. Bemarin äänen pitäisi olla niin kuin repisi lautoja irti seinästä, mutta nyt ei siihen päästä. Tehoa on kirpun verran yli 370 heppaa ja äänet on pakosarjan muutosten ja imutorven erilaisen nousuvoiman vuoksi edellistä autoa miedommat. Näillä muutoksilla auto on hyvin toimiva laite ja se on tärkeintä.

  -Jos joku sitä raakaa ääntä jää kaipaamaan, niin sitä löytyy tiimikaveri Hannulan autosta oikeen isän kärestä.

 

Nuottiluokassa

  Hiipakka ja Penttilä kilpailevat F-rallisarjan nuottiluokassa. Se tuo runsaasti haastetta ainakin kauden alussa.

  -Seitsemän kuukautta on pelkästään pajootettu autoa. Nuottitreenit ovat jääneet tosi vähiin. Pitkän tauon jälkeen ensimmäinen nuottihomma oli tosi kankeaa. Muutenkaan uudella autolla ei ole vielä ehditty vetää oikeita erikoiskokeiden tapaisia treenejä. Ensimmäisessä kisassa on paljon uutta opeteltavaa. Yksi iso muuttuja on uuden säännön mukaiset 15-tuumaiset rallirenkaat.

  -Parasta emme varmaan pysty heti ensimmäisessä rallissa antamaan, mutta ei Hankasalmelle ihan turpaankaan lähdetä ottamaan. Sillä mielellä ei ole ollut tapana kisoihin mennä. Turhia ei kuitenkaan hullutella. Yritetään päästä nopeasti kiinni oikeasta rallin rytmistä niin, että vauhti ja varmuus kasvavat kisan edetessä, Hiipakka suunnittelee kuuden erikoiskokeen rallin juonta.

  Dragon Racing esiintyy Hankasalmella täydellä miehityksellä kun tiimin nuorempi ykköskuljettaja Juha-Mikael Hannulla ajaa F-rallisarjassa nyt ensimmäistä kauttaan yleisessä luokassa. Viime kaudella F-rallisarjan junnumestariksi päästellyt Hannula ja isokyröläinen kartturi Jussi-Pekka Tiilikka kisaavat klassikkoluokassa, eli ajavat rallit ilma nuotteja.

 

                                                                              Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin