2)	Louko näyttää kuvaa missä hän on juttusilla Jari-Matti Latvalan kanssa viime kevään Portugalin MM-rallin testierikoiskokeen aikana.

2) Louko näyttää kuvaa missä hän on juttusilla Jari-Matti Latvalan kanssa viime kevään Portugalin MM-rallin testierikoiskokeen aikana.

Jari Loukon rallin MM-sarja alkaa tammikuulla Monte Carlosta

8.12.2016

Jari Loukon rallin MM-sarja alkaa tammikuulla Monte Carlosta

 

Rallin MM-sarja 2017 käynnistyy tammikuulla Monte Carlosta. Ylistarolainen Jari Louko (56) merkitsi Monte Carlon rallikalenteriinsa viime syksynä Katalonian MM-rallissa. Tuo kisa Kataloniassa oli Loukon sadas MM-ralli paikan päältä seurattuna. Kauden 2017 Monte Carlo kääntää ylistarolaisen rallifanin matkat uudelle sataluvulle.

  Mikä saa itsekin jokamiestä, jääratoja ja ralleja kurvailleen rekkakuskin monta kertaa vuodessa usein vaikeasti tavoitettaviin paikkoihin MM-rallien pikataipaleiden varsille?

  -Ralleihin on vain pakko päästä. Yleensä olen matkassa yhden tai parin hyvän kaverin kanssa. Ralleihin ajetaan sisään kisaviikolla tutustumalla erikoiskokeisiin. Tunnelma tiivistyy kun ralli alkaa. Rallin Service Park on se paikka minne pitää päästä huoltotauoilla. Siellä on tunnelmaa ja jännitystä.

  Pikataipaleille pääsy ei kaikkialla onnistu yhtä helposti kuin mihin täällä kotosuomessa on totuttu.

  -Portugalissa kävimme etukäteen katsomassa sopivat sivutiet mistä olisi ollut helppo siirtyä reitin varteen. Rallin alkaessa niille teille ei ollut mitään asiaa. Suljettuja teitä vartioivat asemiehet. Oli vain tiettyjä paikkoja minne yleisö ohjattiin.

 

Jyväskylä innosti

  Rallikuume nousi Loukolle jo pikkupoikana 1970-luvun alussa kun Jyväskylän MM-rallin reitti kiersi ylistarolaisen kotikulmilla. Vuodesta 1975 alkaen Louko on joka vuosi hankkinut rallipassin Suomen MM-ralliin. Pian ajokortin hankittuaan mies alkoi myös itse kilpailla.

  -Oma kilpaura on ollut enemmän sellaista harrastamista omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Jokamieskisoja tuli ajettua vajaa sata, ja ralleja joku 50 – 60 kisaa. Kun ralleista puolet on ajettu ”Warrella”, niin eikö se jo kerro, että ihan MM-tasolle en ole omalla uralla tavoitellut. Toisen puolikkaan ralleista olen ajanut Opel Asconalla.

  1990-luvun loppupuolella kun Louko alkoi aktiivisesti kiertää Euroopan MM-ralleja, omiin kisatouhuihin tuli 12 vuoden tauko. Rallittelu jatkui vasta myöhemmin kun kaverit porukalla rakensivat Loukolle 50-vuotislahjaksi ralliauton. Se oli tietenkin tuttu merkki, Wartburg.

  -Reilut 20 vuotta olen aktiivisesti kiertänyt MM-ralleja. Ne innostavat nykyään paljon enemmän kuin rallien ajaminen. MM-ralleista on jäänyt mukavia muistoja. Toivottavasti niitä tulee jatkossa lisää.

 

Eurooppa tutuksi

  Louko on retkillään katsastanut kaikki Euroopassa ajetut MM-rallit. Matkojen varrella mies on kolunnut läpi 13 eri maata. Jotkut rallit ovat jääneet miehelle mieleen muita paremmin.

  -Suomen MM-ralli on oma lukunsa. Kyproksella rallia on ajettu kauheissa kivikoissa. Rallina se ei ole ollut häävinen. Ympäristö on kuitenkin hieno ja Kyproksella asuu myös tuttuja suomalaisia. Olen ollut Kyproksella kuusi kertaa. Englannissa taas on aina kuraista, mutta siellä eletään rallin alkulähteillä. Siellä olen viihtynyt.

  -Monte Carlo vuoristoteineen on hieno kokemus. Ei haittaa vaikka siellä joutuu joskus kävelemään kymmeniä kilometrejä. Monte Carlo on ensi vuoden ensimmäisen rallimatkan kohde. Haluan nähdä mitenkä Toyota menestyy paluussa MM-ralleihin.

  Volkswagenilta ”työttömäksi” jäänyt Jari-Matti Latvala on auttanut Loukoa tutustumaan retkillään myös MM-rallien sisäpiireihin. Ylistarolaisella on rallitallien työntekijöiden joukossa monta hyvää ystävää.

  -Tästä lähtee kiitokset Töysään. Se samppanjapullo minkä sain muistoksi Jari-Matin Englannin MM-rallin kakkostilan kunniaksi, tulee vielä täyttymään. Uskon, että Jari-Matti ajaa vielä rallien ykköstiloja.

  Ylistaron rallimatkaaja lähettää jouluterveiset kaikille tutuille – tavataan kisoissa myös kotimaan ralliteiden varsilla!

 

                                                                              Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

« Takaisin