Hyvällä idealla voi voittaa palan Tuuria

24.3.2016

Taisto Järvinen

Kilpailulla haetaan eväitä Tuurin ja Alavuden keskustan välisen alueen kaavoitukseen

Alavuden kaupunki on hankkinut omistukseensa noin 60 hehtaarin kokoisen alueen Tuurin ja Alavuden keskustaajaman väliltä, kantatie 18 varrelta. Etäisyyttä alueelta Tuurin puuronsilmään on 1 - 2 kilometriä. Alavuden keskustaan etäisyys on noin 5 kilometriä. Alueen yleiskaavoitus käynnistyy vielä kuluvan vuoden aikana. Rakentaminen alueella on mahdollista 3 – 4 vuoden kuluttua.

Alavuden kaupunki käynnistää ideakilpailun, jonka tavoitteena on saada luovia ideoita kyseisen Toppilan alueen kaavoitusta varten. Ideakilpailun kohteena oleva alue on pääosin metsää. Alueen kaavoituksen lähtökohtana ovat yrityselämän tarpeet.

Hallintojohtaja Terttu Liesmäki kannustaa osallistumaan vapaamuotoiseen ideakilpailuun.

  • Ideakilpailuun voi osallistua piirtämällä, kirjoittamalla tai muilla keinoilla. Tavoitteena on saada hyviä ideoita, joiden pohjalta voitaisiin toteuttaa uusi dynaaminen alue Tuuriin, lähelle kaupungin keskustaajamaa.
  • Kilpailun palkinto on varsin tasokas, kun kaupunki palkitsee parhaan idean omakotitalon tontilla. Osallistumalla ideakilpailuun voi siis voittaa palan Tuuria. Kilpailuun voivat osallistua kaikki 18 vuotta täyttäneet. Kilpailuideat pitää palauttaa 30.9. mennessä os. www.alavus.fi. Paras idea julkistetaan ensi marraskuun alussa.

Alavus tunnetuksi

Kaikki Alavuden tietävät, ja tietävät sen, että Alavus sijaitsee Etelä-Pohjanmaan itälaidalla. Sen ihmiset ainakin tietävät, että Tuurissa on koko seutukunnan kaupallinen keskittymä. Monet muut Alavuden vahvuustekijät sen sijaan ovat monille hieman hämärän peitossa.

Terttu Liesmäki sanoo Alavuden viestintä- ja markkinointisektorilla olevan meneillään merkittävä vaihe, jotta Alavus tulisi tutummaksi ja houkuttelevammaksi.

  • Alavudella on paljon hienoja ja kokonaisvaltaisesti elämiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä, joiden tunnettuus on jäänyt hieman ohueksi. Olemme havainneet, että edes oman paikkakunnan asukkaat eivät huomaa niitä hyviä asioita ja elementtejä, jotka päivittäin ovat nähtävänä ja koettavana.
  • Tuurin kauppakylä toki tunnetaan, ja on yrityselämän tukipylväs. Lisäksi mm. rakentaminen ja rakennusteollisuus ovat vahvaa alavutelaista osaamista.

Alavuden tunnetuksi tekemisen välineenä on ollut Alavus-lehti, joka menee myös paikkakunnalta pois muuttaneille. Alavuden kaupungin facebook-sivut ovat tavoittaneet lyhyellä aikavälillä noin 180 000 henkilöä. Sivuilla oleva video on nähty noin viikon aikana 61 000 kertaa ja tykkäyksiä on tullut ympäri Suomea yli 1200.

Toukokuussa tulee kaupungin nettisivuille vielä toinen lyhytelokuva ”Viljapelto”, jossa pureudutaan matkailuun. Myös Alavus-kesälehti ilmestyy toukokuussa. Alavuden noin 2000 loma-asunnolle saapuvat asukkaat kevään myötä.

« Takaisin