Kapkemin Sakari Rahtu ja Mika Kultti haluavat panostaa asiakaspalveluun.

Kapkemin Sakari Rahtu ja Mika Kultti haluavat panostaa asiakaspalveluun.

Hygieniasta täytyy huolehtia

1.4.2020

Aleksi Mansikkamäki

Kapkem Oy on vaasalainen ammattisiivousaineiden, -välineiden, papereiden, jätesäkkien, koneiden ja hygieniatuotteiden jälleenmyyntiin erikoistunut yritys. Viimeiset kolme viikkoa Suomessa vallinnut koronavirusepidemia on vaikuttanut yrityksen toimintaan hurjasti ja peräti kymmenkertaistanut asiakasmäärän. Erityisesti hygieniatuotteiden kysyntä on kasvanut ja tuotteille riittää ostajia ympäri maata. Kapkemissä on tällä hetkellä positiivinen ongelma, sillä kauppa käy kovempana kuin koskaan, mutta tuotteita on vaikea saada myytäväksi.

-Tuotteiden saatavuus on laskenut ja hinnat ovat nousseet. Esimerkiksi käsidesiä olemme saaneet viimeisen kahden viikon aikana vain yhden erän myyntiin, kertoo yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Sakari Rahtu.

Perjantaina 3.4. myyntiin tulee lisää käsidesiä, joka tulee varmasti tekemään kauppansa nopeasti sillä kysyntä on edelleen kova.

-Tilanne on hurja, sillä osa tavarantoimittajista on sanonut että käsidesiä saa vain pieniä eriä kerrallaan, ja joidenkin desinfioivien aineiden toimitus on mahdollista vasta loppuvuodesta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mika Kultti.

Hamstraus kuriin

Käsidesin lisäksi ihmiset ovat ostaneet hurjia määriä muitakin tuotteita, esimerkiksi erilaiset saippuat, kumihanskat ja vessapaperi ovat tehneet kauppansa. Viime viikolla Kapkem osti jälleenmyyntiin täyden rekkalastin vessapaperia, eli yli 50 000 rullaa. Koko rekallinen myytiin tyhjäksi kahdessa päivässä.

-Myimme jopa ruokakaupoille vessapaperia, sillä ihmiset olivat ostaneet kauppojen varastot tyhjiksi, Rahtu kertoo.

Kapkem on joutunut rajoittamaan tilauksia, eikä kenenkään anneta hamstrata. Yritys hoitaa ensisijaisesti paikallisten asiakkaiden tilaukset.      

-Paljon tulee sellaisia asiakkaita, jotka sanovat haluavansa ostaa jonkin tuotteen jokaisen kappaleen, mutta pyrimme kuitenkin siihen että mahdollisimman moni asiakas saa meiltä tuotteita, Rahtu kertoo.

 

Samassa veneessä

Käsienpesu ja hygieniasta huolehtiminen ovat aina tärkeitä toimenpiteitä, mutta nyt kun epidemia leviää on kosketuspintojen ja käsien puhtaanapito sekä desinfiointi ensiarvoisen tärkeää. Kapkemissä asiakkaita neuvotaan sekä opastetaan erilaisten tuotteiden käytössä.

                     -Asiakkaiden palveleminen on meille tärkeää ja haluamme ohjeillamme varmistaa sen ettei erilaisia desinfiointi- ja pesuaineita käytetä väärin, Kultti kertoo.

Vaikka epidemian myötä yrityksen myynti kasvoi hurjasti, ovat Rahtu ja Kultti silti huolissaan tulevasta. Eri alojen yritykset ja yrittäjät ovat Kapkemin tärkeimmät asiakkaat, mutta nyt erilaisten rajoitteiden vuoksi on monen yrityksen tulevaisuus vaakalaudalla ja omakin myynti on alkanut hiipumaan useiden tuotteiden osalta.

-Toivotan tsemppiä jokaiselle yritykselle sekä yrittäjälle, ja kuluttajat muistakaa tukea paikallisia yrityksiä. Yhdessä tästä selvitään, Kultti toteaa.

-Toivotaan että kaikki pysyvät terveinä ja epidemian leviäminen saadaan loppumaan, lisää Rahtu.

« Takaisin