Juha Mäkelän Toyota Starlet on liikkunut liukkaasti talven testeissä.

Juha Mäkelän Toyota Starlet on liikkunut liukkaasti talven testeissä.

Hopeamitalisti Mäkelää kiinnostaa kirkkaampi saalis

27.2.2020

Kurikkalainen Juha Mäkelä pokkasi viime kauden päätteeksi hopeaa rallisprintin SM-sarjan kaksivetoisten autojen luokasta. Kun tulevalle sunnuntaille merkitty SM-kauden avaus Laukaalla peruuntui kehnojen olosuhteiden vuoksi, uuden mitalijahdin avaus siirtyi maaliskuun puoleen väliin.

  Viime kaudella jahti oli tiukimpia mitä koskaan on rallisprintin SM-sarjassa ajettu. Mäkelän hopea varmistui samalla pistemäärällä kultamitalistin ja pronssille yltäneen kuljettajan kanssa. Eri luokkien osallistujamäärillä oli ratkaiseva tekijä mitalijärjestykseen.

  -Tiukkaa se oli koko kauden. Olisi vain pitänyt ajaa sekuntia kovempaa, niin olisi tullut mestaruus, Mäkelä kuittasi uuden kauden alla.

 Kurikkalainen on noussut nopealla tahdilla rallisprintin eliittiin. Ensimmäiset vedot Escortilla osuivat vuosien 2007 – 2009 väliin. Virus iski uudelleen Toyotan myötä kaudella 2017. Totutteluvuosi toi kurikkalaiselle SM-sarjasta sijan 17. Seuraavana vuonna sijoitus oli mitalin kyljessä – neljäs. Tähän kauteen hopeamitalisti on virittänyt Toyotat voittovauhtiin.

  -Kalustoa on kehitetty syksyn ja talven aikana. Omassa metallialan yrityksessä pystyn tekemään uusia osia ja sillä tavalla voin parantaa auton suorituskykyä. Myös alustan kanssa on menty joka vuosi parempaan suuntaan.

  -Talvella ja kesän sorakilpailuissa ajan Starletilla. Kesän asfalttikisoihin on eri kalusto, Toyota Corolla GT. Se on rakennettu pelkästään asfalttikisoja varten, Mäkelä kertoo.

 

Vauhtia testikisasta

  Kulunut talvi on ollut kaikkea muuta kuin herkkua niin rallisprintin kuin rallin harrastajille. Kisoja on peruttu ja harjoittelu on Rovaniemen alapuolella rajoittunut muutamiin harvoihin pakkaspäiviin.

  -Kävin heti tammikuun alussa ajamassa Rantasalmella perinteisen kauden avauksen, Lipposen rallisprintin. Lunta ei ollut paljoa, mutta muuten ihan ajettava keli. Olin siellä kaksivetoisten nopein reilulla kolmella sekunnilla. Kasivetoisissa oli 60 kilpailijaa. Se kisa oli tähän mennessä talven ainoa. Mäkelä valaisee.

  SM-sarjassa pisteitä kertyy vain uuden säännön mukaisilla leveämmillä nastarenkailla ajaville kuljettajille.

  -Rantasalmella alla olivat vanhemmat, kapeammat ja paremmin tiehen purevat renkaat. Leveämpiä renkaita olen päässyt testaamaan muutamalla eri treenipätkällä. Puhtaalla pinnalla pito on mahtava, mutta kun menee hötölle, niin heti lähtee ote tiestä. Entistä tarkempana pitää olla, ettei lähde auto lapasesta.

  Rallisprintin SM-kauden avaus piti olla jo tammikuulla Lahdessa, mutta se siirtyi lumikelien puutteen vuoksi tulevan kuun puoleen väliin.  Mäkelää kiinnostaa ajaa heti alusta alkaen sitä viime kauden ratkaisevaa sekuntia kovempaa.

  -Kun hopea on jo ajettuna, ei tähtäin voi olla muualla kuin mestaruudessa.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin