Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Enemmän kuin joka kymmenes suomalaisista on sitä mieltä, että mopon virittäminen on vain lievä liikennerikkomus*. Liikenneturva muistuttaa, että mopolla ajetaan useimmiten teini-iässä, jolloin riskinotto ja näyttämisen tarve on korkea.

Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Enemmän kuin joka kymmenes suomalaisista on sitä mieltä, että mopon virittäminen on vain lievä liikennerikkomus*. Liikenneturva muistuttaa, että mopolla ajetaan useimmiten teini-iässä, jolloin riskinotto ja näyttämisen tarve on korkea.

Fiksu mopoilija jättää mopon virittämättä

18.5.2022

Mopojen virittäminen kulkemaan sallittua kovempaa on edelleen valitettavan yleistä. Vanhempien on hyvä muistaa, että vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole. Mopo on aina joko laillinen tai laiton.

Monesti vanhemmat saattavat uskoa oman lapsensa olevan paljon muita taitavampi ajaja ja sen takia katsovat virittämistä läpi sormien.

”Teknisesti taitava ajaja ei välttämättä ole liikennetaidollisesti taitava” ohjeistaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen. ”Piha-alueella, pelloilla ja radalla on harvemmin vastaantulijoita ja risteävää liikennettä, joiden huomiointia tulee myös opetella” Savolainen jatkaa.

Keuliminen vaarantaa liikenneturvallisuuden

Lähes viidennes suomalaisista pitää mopolla keulimistakin vain lievänä liikennerikkomuksena*. Keuliminen millä tahansa kaksipyöräisellä vaarantaa liikenneturvallisuuden, koska ajoneuvon kääntäminen katoaa keulimisen ajaksi. Lisäksi keuliessaan kuljettaa keskittyy vain keulimiseen ja muun liikenteen huomiointi jää pois.

Liialliset ajonopeudet ja keuliminen ovat usein niitä liikennerikkomuksia, joihin nuoret yllyttävät toisiaan. Valitettavan usein kuski lähtee ryhmäpaineen myötä leikkiin mukaan. Myös liian usein näillä ”leikeillä” on ikävät seuraamukset.

Ryhmäpaine vaikuttaa merkittävästi nuorten liikennekäyttäytymiseen ja voi johtaa riskinottoon. Myös kapinointi sääntöjä vastaan kuuluu monesti tähän kehitysvaiheeseen. On tärkeä välittämisen merkki kysellä mopoilevalta nuorelta ylipäätään liikkumisen sujumisesta, ja virittäminenkin on hyvä ottaa puheeksi samalla.

”Jos arveluttaa tai pelottaa muiden hölmöily, niin todennäköisesti joku muukin kaveriporukassa ajattelee samoin” muistuttaa Liikenneturvan Savolainen. ”On aina oikeus sanoa ääneen, jos pelottaa. Ja hölmöilyt kannattaa jättää hölmöilemättä” Savolainen jatkaa.

« Takaisin