Kahden edellisen kauden mestari Toni Reunanen taitaa lajin niksit ja osaa taktikoida starteissakin. Vilppulassa hän sanomansa mukaan jopa varoitti kanssakilpailijoita, että varaslähtö on hyvinkin mahdollinen A-finaalissa. Ja oli myös. Ajotilanne Kauhajoen Sotkasta vuodelta 2015. Kuva: Timo Tuovinen

Kahden edellisen kauden mestari Toni Reunanen taitaa lajin niksit ja osaa taktikoida starteissakin. Vilppulassa hän sanomansa mukaan jopa varoitti kanssakilpailijoita, että varaslähtö on hyvinkin mahdollinen A-finaalissa. Ja oli myös. Ajotilanne Kauhajoen Sotkasta vuodelta 2015. Kuva: Timo Tuovinen

Crosskart SM-osakilpailu ja kansallinen rallicross lauantaina Kauhajoen Sotkassa

20.7.2017

Crosskart SM-osakilpailu ja kansallinen rallicross lauantaina Kauhajoen Sotkassa

Karisamuli Korpela, teksti

Finnish Crosskart Challengen (FCC) SM-sarja rantautuu ensi lauantaina Sotkan Moottoristadionille Kauhajoelle ja samalla kilpaillaan myös tuotantoautojen kansallinen rallicross. FCC:n kotimaiset sarjaluokitukset ovat luokassa 1 Mini, luokassa 2 moottoritilavuudeltaan max 85 kuutiota, luokassa 3 max 125 kuutiota  ja isoin luokka 4 eli Xtrem, jossa voimanlähteenä on 750 cc:n Suzukin moottori. Viimemainituilla kisataan lisäksi pohjoismaiden, Balttian ja Venäjän alueiden yhteistä NEZ – luokkaa, jossa kuten edellä mainituissa muissakin luokissa saavat sarjaan ilmoittautuneiden lisäksi sen ulkopuolisetkin koetella voimiaan ja taitojaan.

Viimeksi mainittu on Kauhajoella myös FCC:n osallistujamäärältään suurin, jota johtaa kahden edellisen kauden mestari, FCA -kerhon Toni Reunanen. Hän osaa jo laittaa Sotkassakin muut tiukille mm. tämän jm/rallicross -radan asfaltoidussa varikon yläkaarteen nousussa.

Kauhajoelle saapuu myös itänaapurin ykkösmies, SM-sarjassa Kouvolan FK-kerhoa edustava, Xtrem -luokkaa ylivoimaisesti neljällä osakilpailuvoitolla johtava Alexander Shengeliya, joka kisaa myös NEZ –sarjaa, jossa on edellisen, Vilppulassa ajetun SM-kilpailun jälkeen neljäs.

Pienemmissä luokissa pistetilaston ykkösiä ovat Oriveden Konsta Saarinen (125cc), Valkeakosken Ilari Sääskilahti (85cc) ja ilahduttavasti Pohjois-Hämeen UA:n Minnea Perämäki, joka pitää tyttönä valtikkaa Mini-luokassa.

 

Kisaorganisaatio varmoissa käsissä

 

Kilpailu on Autourheilun Kansallisen Keskusliiton (AKK) alainen, jonka kilpailujohtajina toimii järjestävän seuran, Kauhajoen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jarkko Hautala ja 2. kilpailujohtajana Timo Haapaniemi. Muut vastuuhenkilöt ja samalla lohkoaan johtavat ovat turvallisuuspäällikkö Juha Heikkilä, kilpailusihteeri Iina Tikka, ratatuomareiden päällikkö Henry Korpela, ratamestari Reijo Välimäki, tuloslaskentapäällikkö Heli Lahti-Saloranta, katsastuspäällikkö Reijo Salo ja varikkopäällikkö Marko Natri.

Tuomariston puheenjohtajan toimii Aulis Kivimäki Merikaarrosta ja hänen laillaan Sotkan Moottoristadionin sekä järjestävän seuran toimitsijat jo hyvin tuntevat Tuomo Liedes (Virrat) sekä Martti Keskinen (Jalasjärvi) ovat muut tuomaristoon kuuluvat. Tuomariston raportit sekä isäntäseuralle että keskusliittoon kirjaa Katariina Kivimäki (Merikaarto).

Lauantaina 22. heinäkuuta ajettava IKH-Cross alkaa vapailla harjoituksilla 9.00 ja varsinainen kilpailu11.00.

 

Myös IKH-Crossissa rautaista naisenergiaa

 

Samalla organisaatio hoitaa myös kilpailun toisen osion, joka on siis perinteinen rallicross koppiautoille kansallisena. IKH-Cross nimellä AKK:n kilpailukalenteriin listatussa ryhmässä on ennakkoon ilmoittuneina myös kaksi isäntäseuran kuljettajaa. He ovat rallicrossin SM-sarjassa SRC -luokkaa kisaava Kai Uusi-Äijö S40- mallin Volvollaan ja jonkin aikaa rospuuttoa pitänyt Mika Jalava, joka ohjastaa Renault Clio`ta. Ensimainittu kisaa luokassa 2 ja jälkimmäinen luokassa 3. Herkkuna sekä varikolla että radalla on hienoa seurata naisissa ratalajeja niin asfaltilla, soralla kuin jäällä varsin voimakkaasti dominoivan Turun Urheiluautoilijoiden Laura Suvannon otteita miehisten miesten joukossa. Aikaisemmat kilpailut ovat todistaneet, että Ähtärin Urheiluautoilijoiden Tuuli-Joanna Rusila pystyy hyvänä päivänä samaan. Kaksikolla nolattavia riittää, sillä Sotkan herruudesta rallicross-luokassa 3 kisaa heidän lisäkseen myös yhdeksän miespuolista kuljettajaa. Suvanto ohjastaa VAG Motorsportin ilmoittamana tyypillisesti VW Golfia ja Rusila samalla lailla Koskimaan tallin suosimaa Opel Astraa. Mikään yllätys ei olisi, jos finaalien jälkeen podiumille nousisi myös kuljettaja, joka punaa huulensa ennen palkintojen jakoa. Parhaassa tapauksessa jopa kaksi kuljettajaa.

« Takaisin