Rallisprintin asfalttisarjan kärkikahinoihin paluun tehnyt Kauhavan Mika Perttula ja 143 muuta kuljettajaa kisaavat viikonloppuna Botniaringillä.

Rallisprintin asfalttisarjan kärkikahinoihin paluun tehnyt Kauhavan Mika Perttula ja 143 muuta kuljettajaa kisaavat viikonloppuna Botniaringillä.

Asfalttisarjan Future Cupia Botniaringillä nyt lauantaina ja sunnuntaina

9.6.2016

Rallisprintin asfalttisarjan kärkikahinoihin paluun tehnyt Kauhavan Mika Perttula ja 143 muuta kuljettajaa kisaavat viikonloppuna Botniaringillä.

 

Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

Asfalttipinnoilla kurvailtava rallisprint-sarja, Future Cup, maastoutuu tulevana viikonloppuna Jurvan Botniaringille. Kyseessä on sarjan toinen kisaviikonloppu. Asfalttisprinttien erikoiskuljettajien suosima sarja vierailee nyt ensimmäistä kertaa Botniaringin moottoriradalla.

  Team Botnian isännöimään tuplakisaan on ilmoittautunut 144 kilpailijaa. Mukana ovat kaikki sarjan vakiokasvot höystettynä rallisprintin SM-sarjan asfalttikisoissa menestyneillä kuljettajilla.

  -Botniaringin moottoriradalle rakentuva asfalttisprintin reitti on pituudeltaan karvan alle kolme kilometriä. Reitti käyttää hyväkseen radan huoltoteitä ja testiradan osuutta, valaisee kilpailun johtava Laihian Juha Pensas.

  Ensimmäisen kilpailupäivän, lauantain, jälkeen reitti kääntyy yön aikana päinvastaiseksi. Sunnuntaina reitti sivalletaan ”vastakarvaan”.

  Kilpailun ratamestari Teemu Syväoja paljastaa, että vajaa kaksi viikkoa sitten ajetulla Kauhajoen SM-rallisprintillä ja Botniaringin kisalla on jotakin yhteistä.

  -Radan muoto viimeistellään samoilla paaleilla, mitkä olivat käytössä Kauhajoella. Ringillä on joskus ajettu rallisprinttiä. Silloin reitti kulki radan alittavan tunnelin kautta. Nyt ei tunnelissa kurvailla.

Sadasosat pelissä

  Future Cup -sarjassa ajetaan viitenä viikonloppuna kymmenen kilpailua eri paikkakunnilla pitkin suomenniemeä. Sarjassa on tällä kaudella ehditty vierailla Karkkilassa toukokuulla. Botniaringillä päästellään nyt viikonloppuna kauden kolmas ja neljäs osakilpailu.

  Karkkilan tulosten valossa on selvää, että titteleistä otellaan tänäkin vuonna sekunnin sadasosien eroilla. Yksi on kuitenkin varmaa. Nelivetoisten luokassa mestarin nimi tulee vaihtumaan. Kahden edellisen kauden mestari, Ylihärmän Hannu Mäki-Ikola, ei puolusta titteliään. Uusia mestariehdokkaita on useita.

  Kaksivetoisten laitteiden puolella mennään samoilla eväillä kuin nelikoissa. Viime kauden mestarin, Aki Sahilan, tontti on monen tähtäimessä. Avauskilpailun perusteella asfalttikehiin palannut Kauhavan Mika Perttula on kova pala muille. Perttula kepittää iloisesti liikkuvaa asfalttisprintteihin ja rallicrossiin rakennettua Toyota Corollaa. Botniaringillä Perttulaa haastaa sarjan vakiokiertäjien lisäksi keikkakuskina Futuressa vieraileva sarjan parin vuoden takainen hopeamitalisti Tervajoen Jarmo Suokko.

  Nuorten osastolla mennään vuoden takaisen kaavan mukaan. Hallitseva mestari, Laihian Jere Pensas, pitää piikkipaikkaa. Laihialainen on hankkinut lisää kokemusta rattihommiin ralliteiltä ja vauhti on kasvussa.

Toimiva kisakeskus

  Botniaringin moottorirata on toimiva kokonaisuus Future Cup -sarjan osakilpailulle. Moottoriradan asfalttipinnalta ei turhia rytkyjä löydy hakemallakaan. Paaleilla radasta rakentuu sprinttikäyttöön joustava lenkki, jossa turvallisuusasiat ovat valmiiksi kohdallaan. Riittävät varikkotilat sijaitsevat reitin kupeessa ja monipuoliset ravintolapalvelut kattavat niin kilpailijoiden kuin yleisönkin tarpeet.

  Botniaringin radan ympäristö on uudistunut reippaasti viimeisten kuukausien aikana. Yleisöllä en entistä paremmat olosuhteet seurata kilpailuja useista eri paikoista ja parkkitilaa löytyy aivan radan tuntumasta isollekin yleisömäärälle.

  Future Cupin Botniaringin viikonlopun ensimmäinen kilpailu käynnistyy lauantaina 11. kesäkuuta klo 14:00. Sunnuntaina kahinat alkavat klo 12:00. Päiväliput kilvanajoihin maksavat aikuisilta 10 euroa ja alle 12-vuotiaat kulkevat aikuisten mukana ilmaiseksi. Kahden päivän piletti kustantaa 15 euroa.

 

 

« Takaisin