Toimitusjohtaja Arto Ulvinen uskoo, että uusien autojen markkinoissa tullaan näkemään seuraavan viiden vuoden aikana melkoinen muutos. "Plug in -hybridejä myydään varmasti tosi paljon ja täyssähköautojen osuus lisääntyy koko ajan", hän toteaa.

Toimitusjohtaja Arto Ulvinen uskoo, että uusien autojen markkinoissa tullaan näkemään seuraavan viiden vuoden aikana melkoinen muutos. "Plug in -hybridejä myydään varmasti tosi paljon ja täyssähköautojen osuus lisääntyy koko ajan", hän toteaa.

Arton Auto ennakoi vuodesta 2020 sähköautojen läpimurtovuotta

27.2.2020

Toimitusjohtaja Arto Ulvinen saapuu haastatteluun ruokatauoltaan yhdellä liikkeen kolmesta koeajoihin varatuista sähköautoista. Tervajoella vuodesta 1989 lähtien Arto Autoa vetänyt mies on innoissaan. Intoa selittää täyssähköauto Hyundai Ionic Electricillä diplomin arvoisesti sujunut koeajo lounaalle ja takaisin.

Sähköautoa kokeilemaan tulevien "ekologista kaasujalkaa" ei tarvitse arvoida mutu-tuntumalla. Kyse on heitä varten juuri liikkeessä käyttöön otetusta mahdollisuudesta päästä testaamaan miten pienellä kulutuksella kukin onnistuu ajamaan.

Liikkeen tietokoneesta on yhteys auton obd-väylään. Testauksen jälkeen kuljettaja näkee läppärin näytölle piirtyneet kartan ajolenkistään ja lisäksi varsin yksityiskohtaista tietoa siitä, miten taloudellisesti hän on reitin onnistunut ajamaan.

Tuloksista ilmenee, että kauppias käytti 20 kilometrin koeajoonsa 21 minuuttia. Reitistä noin kolmannes oli alhaisen nopeusrajoituksen aluetta. Samalla tyylillä ajellessa säästö sadalla kilometrillä olisi keskiverto bensa-autoon verrattuna peräti 7,9 euroa.

Dataa katsellessa syntyykin idea järjestää kisa siitä, kuka asiakkaista onnistuu ajamaan Arton Auton koeajo-autoilla edullisimmin. 

 

Pienempi autovero kannustaa ekoautoiluun


Ulvinen uskoo, että vähäpäästöiset täyssähkö-, hybridi- ja plug in -hybridiautot tekevät läpimurtonsa alkaneen vuoden 2020 aikana. Tähän kannustavat pelkästään polttomoottoreilla varustettuja autoja selkeästi maltillisemmat ajoneuvo- ja käyttövoimaverot.
Ekoautoilu.fi-sivuston mukaan sähköautot ovat edelleen hankintahinnaltaan vielä jonkin verran kalliimpia kuin vastaavat perinteiset, mutta niiden matalat käyttökulut voivat kääntää kokonaisuuden sähköauton eduksi.
Ulvisen mukaanhHieman merkistä ja mallista riippuen hinta voi olla jo täysin samakin.
- Esimerkiksi Hyundain suositun Kona Hybridin hinta on 27 900 euroa eli se maksaa saman minkä 1,6 turbomoottorilla varustettu bensa-automaatti. Seuraavan viiden vuoden aikana koemme aikamoisen muutoksen. Plug in -hybridejä myydään varmasti tosi paljon ja täyssähköautojen osuus lisääntyy koko ajan, Ulvinen sanoo.
"Plug in" eli pistokehybridit liikkuvat  tavallisen hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyöllä. Niiden akut voi ladata myös ulkoisesti mikä kasvattaa sähköllä ajamisen osuutta.
- Kerrostaloissa asuvat ja pääasiassa 50-60 kilometrin tuntinopeudella kaupungeissa ajavat ostavat varmasti suurimmaksi osaksi hybridejä, koska ne lataavat itse itsensä, toimivat hyvin ja ovat huolettomia.

 

"Kahdeksan tankkausta 23 000 kilometrillä"

Haastattelupäivän aamuna Ulvinen oli saanut huoltoon tulleelta asiakkaalta tyytyväistä palautetta asiakkaalta, joka oli ajanut plug in-hybridiautolla 23 000 kilometriä.

- Hän oli tankannut tuona aikana vain kahdeksan kertaa ja keskikulutus oli ollut 1,3 litraa satasella. Se on jo taloudellista.

Edullisuutta selittää Ulvisen mukaan muun muassa se, että plug-in -hybridin voi pakottaa käyttämään pelkästään sähköä. Hieman merkistä ja mallista riippuen sitä riittää 45-55 kilometrin matkalle.

Aivan kaikkina vuodenaikoina plug-in ei tosin täysin selviä ilman bensaa, koska auton sisätilan lämmitykseen tarvitaan polttomoottoria. Silloin keskikulutus nousee Ulvisen mukaan 1,9 litraan sadalla edellyttäen, että auton akku on ajoon lähdettäessä täyteen ladattu. Toki polttoaineen kulutus kasvaa mitä suuremmilla nopeuksilla ajetaan.

- Plug in-tyyppien etu on kuitenkin se, että ne hyödyntävät tavallisiin hybrideihin verrattuna paremmin sähköä myös suuremmissa nopeuksissa.

Ensimmäinen hybridiauto Hyundai Ionic tuli myyntiin Arton Autossa kolmisen vuotta sitten. Ulvinen arvioi, että vielä tähän saakka täyssähkö-, plug in -hybridien ja tavallisten hybridien osuus yhteensä laskettua eivtä ole edustaneet uusista myytävistä autoista edes viittä prosenttia.

- Uskon kuitenkin, että niiden osuus on jo vuoden kuluttua 60 prosenttia, hän arvioi.
 

« Takaisin