Arto Uusi-Rannan vuoden 1974 Escort BDA on ainoa laatuaan kotimaan Historic-rallisarjan kisoissa.

Arto Uusi-Rannan vuoden 1974 Escort BDA on ainoa laatuaan kotimaan Historic-rallisarjan kisoissa.

Arto Uusi-Ranta nosti tavoitteet Historic-rallisarjan EM-osakilpailuun

7.4.2016

Arto Uusi-Rannan vuoden 1974 Escort BDA on ainoa laatuaan kotimaan Historic-rallisarjan kisoissa.

Kerran rallimies – aina rallimies, -sanonta pätee 54-vuotiaaseen Arto Uusi-Rantaan. 1980-luvun rallihuumassa ensimmäiset rallinsa kurvaillut ilmajokelainen viihtyi ralliteillä kymmenen vuotta, aina vuoteen 1996 saakka. Seuraavat 14 vuotta Uusi-Ranta katseli muiden kurvailuja, mutta palasi sitten kuskin paikalle Historic-rallisarjan kahinoissa

  Pari vuotta mies päästeli sarjassa ”tavallisella” Escortilla, mutta kun ruokahalu vauhtiin kasvoi, hankki ilmajokelainen oikean ralliteiden kilpa-auton, Escort BDA:n. Päättyneen talvikauden hieno menestys Historic-rallien nuottisarjassa on nostanut Uusi-Rannan kauden ykköstavoitteeksi kesällä ajettavan Historic-rallisarjan EM-osakilpailun Lahdessa.

 

BDA:lla menoksi

  Jos jotakin ralliautoa sanotaan legendaariseksi kilpa-autoksi, niin se on juuri Uusi-Rannan omistama ykköskorimallin 2-litraisella BDA-koneella varustettu Ford Escort vuosimallia 1974. Koneesta on talven päätteeksi ulosmitattu 252 hevosvoimaa.

  -Viime vuonna SM-rallien yhteydessä ajettiin Historic-autoilla nuottisarjan kisoja. Olin mukana Pohjanmaa Rallissa talvella ja voitin siellä oman luokan. Se innosti nuottisarjan kisoihin.

  Tälle vuodelle Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailuihin liitettiin mukaan nuottisarja. Uusi-Ranta lähti mukaan sarjaan, eikä laihialaista Jouni Näsmania tarvinnut kahta kertaa kartturiksi kysyä.

  Talven ensimmäisessä osakilpailussa Oulussa Uusi-Ranta ja Näsman olivat heti mukana kärkikahinoissa sijoittuen rallin kolmanneksi.

  Toisessa osakilpailussa Pohjanmaa Rallissa helmikuulla oli sitten Uusi-Rannan vuoro kuitata voitto.

  -Vedettiin heti ensimmäiselle pätkälle 12,5 sekunnin pohjat. Oulussa meidät voittanut Petri Tiikkala otti meitä kiinni kisan aikana, mutta voitettiin kuitenkin ralli reilulla kolmella sekunnilla, valaisi Uusi-Ranta sarjan talvikisat.

 

Kolmospaikalta Lahteen

  Historic Rally Trophy -sarjan pisteet lasketaan luokittain. Laihian Urheiluautoilijoita edustava kaksikko on talvikauden jälkeen sarjassa kolmantena. Omassa luokassaan Laihian UA:n miehet ovat piikkipaikalla. Tavoitteet ovat kesän sorakauden ralleissa. Ykköstavoite on Lahden osakilpailu, jossa jaossa on Historic-sarjan EM-pisteitä.

  -Tallipaikat on jo jaettu. Niitä me ei enää tällä ikää tavoitella. Yritämme kuitenkin vähän myös menestyä, kun on kerran leikkiin ryhdytty. Paineita emme kuitenkaan ralleista ota. Ralli on meille vain harrastus. Se tiedetään, että Lahdessa ollaan kovassa seurassa. Euroopasta tulee nopeita kuljettajia ja saattaa joukosta löytyä myös BDA:lla Historic-kisoja ajellut Mikko Hirvonen.

  Lahden EM-kisan on kolmen päivän kilvanajo, joka pitää sisällään 16 erikoiskoetta yhteispituudeltaan 150 kilometriä.

  -Kisa on rankka miehille ja vanhoille autoille. Me kuitenkin luotamme omaan autoomme. Olen ajanut BDA:lla 21 kisaa ja ilman omaa syytä matka on jäänyt kesken teknisen vian vuoksi vain kaksi kertaa. Auto on alusta alkaen ollut Jari Matalamäen hoidossa Koskenkorvalla. Huollot ja osien vaihdot tehdään aina ajallaan. Niissä ei tingitä, Uusi-Ranta painottaa.

  -Nuottihommaa meidän pitää treenata kesän aikana. Jounilta se sujuu kokemuksesta hyvin, mutta minulle varsinkin jarrutuspaikat ja etäisyyksien lukeminen tuottaa vielä vähän ongelmia. Toivottavasti päästään vetämään joku ralli ennen Lahden kisaa.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin