Tänä vuonna Suomen MM-rallissa myös autokunta Röyhkiö & Mannisenmäki sai kokeilla, kuinka kauan auto tosiaan pysyy ilmassa, kun vauhtia on tarpeeksi. Tässä 30 metriä lähestyy uhkaavasti. Kuva: M-Sport.

Tänä vuonna Suomen MM-rallissa myös autokunta Röyhkiö & Mannisenmäki sai kokeilla, kuinka kauan auto tosiaan pysyy ilmassa, kun vauhtia on tarpeeksi. Tässä 30 metriä lähestyy uhkaavasti. Kuva: M-Sport.

Aleksi Röyhkiö on mukana Flying Finn Future Star Academyssä 2020

4.12.2019

Teksti: Karisamuli Korpela

Ylöjärveläinen Aleksi Röyhkiö (19) on toisen polven autourheilija, jolla on vielä matkaa perheen sisäisessä ”pyttykilpailussa” isänsä Teron vuosien mittaan todella mittavaksi paisuneeseen palkintomäärään. Sinänsä juniorilla on se etu, että seniori ei enää kisaa aktiivisesti, ja hänellä itsellä on ura oikeastaan vasta aluillaan, vaikka takana on jo useita vuosia alan harrastusta. Näistä viimeiset kolme vuotta AKK:n tukemana Flying Finn Academyn stipendiaattikuljettajana rallin junioriluokissa.

Aluksi tamperelaisen PR Racingin kuljettajalisenssillä kisaava Aleksi käskytti Renaultin Twingo -mallia, mutta siirtyi sitten nykyiseen Ford Fiesta R2 T19 -mallin ohjaksiin. Sillä hän Uuraisten UA:n Ville Mannisenmäki kartturinaan olivat SM 3 (R2) -luokassa viime vuonna puolen kauden saavutuksilla sijalla 17, mutta tällä kaudella täyden sarjan ajaneena jo neljäs, vain kolme pistettä SM-pronssia napannutta autokuntaa Henri Hokkala (Autoliitto Tikkakoski) & Kimmo Pahkala (Petäjäveden UA) jäljessä luvuin 89 vs 86. SM 3-luokan voittoon ylsi tänä vuonna autokunta Sami Pajari (Heinolan UA) & Antti Haapala (KR TEAM).

Vuonna 2020 kaksikko kisaa edelleen samaa luokkaa samalla autolla, mutta tähtäimessä on vahvasti jo kausi 2021.

- AKK:n alaisuudessa Flying Finn Future Star Academyn autokunnat kisaavat ensi vuonnakin tiukasti ja kauden lopuksi järjestetään vielä testit, joista voittajaa odottaa junnujen MM-sarja seuraavana vuonna, hän kertoo.

Toimittajalle käy heti mielessä, että ensi vuonna kaudesta tulee siis entisiä rankempi, kun tavoite on niinkin kova, kuin tuo stipendiaatti MM-sarjaan.

- Toisaalta kyllä tänäkin vuonna on oltu asialla, eikä laiskoteltu, Aleksi muistuttaa.

- Kuusi SM-rallia, pari pienempää ja sokerina pohjalla Neste MM-ralli, jossa jouduimme kuitenkin keskeyttämään. hän jatkaa.

- Yksistään SM-ralliviikonloput vievät käytännössä neljä vuorokautta ja onhan jossain vaiheessa -tai oikeammin aika usein- päästävä myös harjoittelemaan, tulee ajatuksia lisää.

Yksi harjoitussetti koettiin Norjassa, jossa Röyhkiö juniori sai testata M-Sport World Rally Teamin  MM-tykkiä. 

Ensi vuonna SM-rallit kisataan Rovaniemellä, Mikkelissä, Joensuussa, Kouvolassa, Oulussa ja Seinäjoella.

Näihin matkaa myös autokunta Röyhkiö & Mannisenmäki. Ja huollossa tietenkin tuttu UHM Racing Jalasjärveltä.

On annettu ymmärtää, että lyhenne tulee sanoista Uupuneet Huolto Miehet.

« Takaisin