Sunnuntaina saksalaiset Junker- vuoristoradan rakentajat koekäyttivät valtavalla vauhdilla eteneviä kabiineja. Teollisuusneuvos ja PowerParkin ideanikkari Jorma Lillbacka houkutteli toimittajaa kokeilemaan vauhdin hurmaa, mutta keiltäydyin kohteliaasti, vedoten heikkoon vatsaan. Lillbacka lupasi mennä kyytiin.

Sunnuntaina saksalaiset Junker- vuoristoradan rakentajat koekäyttivät valtavalla vauhdilla eteneviä kabiineja. Teollisuusneuvos ja PowerParkin ideanikkari Jorma Lillbacka houkutteli toimittajaa kokeilemaan vauhdin hurmaa, mutta keiltäydyin kohteliaasti, vedoten heikkoon vatsaan. Lillbacka lupasi mennä kyytiin.

Alahärmän PowerParkin Junker antaa hurjat kyydit

26.5.2015

Alahärmän PowerParkin Junker antaa hurjat kyydit

Sunnuntaina saksalaiset Junker- vuoristoradan rakentajat koekäyttivät valtavalla vauhdilla eteneviä kabiineja. Teollisuusneuvos ja PowerParkin ideanikkari Jorma Lillbacka houkutteli toimittajaa kokeilemaan vauhdin hurmaa, mutta keiltäydyin kohteliaasti, vedoten heikkoon vatsaan. Lillbacka lupasi mennä kyytiin.

Teksti ja kuvat:

Masa Kojola

Kauhavan Alahärmään on pystytetty Pohjois-Euroopan hurjin vuoristorata, joka ottaa ensimmäiset vauhdin hurmasta nauttivat kesän kynnyksellä kabiiniinsa. Junker- nimen saanut vauhtilaite kiiihdyttää matkalaisensa 0-100 kilometrin huippuvauhtiin vain1,9 sekunnissa. Maailman nopeimmat FI- autot tarvitsevat samaan reilut kaksi sekuntia, kehaisee PowerParkin Huvivaltion tirehtööri Mikko Kiviluoma.

-Alkukiihdytyksen jälkeen noustaan maanvetovoimaa uhmaten lähespystysuoraan 40 metrinkorkeuteen laakean ja tasaisen Etelä Pohjanmaan lakeuksien ylle.Korkeuksista syöksytään noin 100 km/t huippunopeudella parin silmukan kautta suoraan alapuolella olevan lammen läpi pimeään tunneliin maan alle ja sieltä ylös. Huippuradalla on mittaa 860 metriä ja parhaimmillaan koetaan jopa hävittäjälentäjien 4,5 G:N voimat, selvittää vauhdin huumasta pyörryksiin mennyt Kiviluoma.

Seitsemän rekallista tavaraa

Junkerin koeajot olivat sunnuntaina viimeistely vaiheessa PowerParkissa. Tyhjiä kabiineja koeajettiin yli 800 metrin radalla hirmuvauhdilla. Rata-alue on valmis, mutta jonkun verran on vielä viimeistelytöitä jäljellä, kertoo Kiviluoma.

-Massiivisesta kasaamisurakasta kertoo se, että saksalaiselta valmistajalta on vuoristoradanosia tuotu seitsemällä rekalla. Suunnitelmien mukaan uutuus avataan yleisölle kesäkuun puolivälissä. Junkerista tulee PowerParkin kuudes vuoristorata, joten tarjontaa riittää Suomen parhaaksi arvostetulla huvipuistoylpeydellä, kehuu Mikko Kiviluoma.

-On pakko ohimennen kehaista, että meidän ylpeys ja kaikkien suosikki puuvuoristorata Thunderbird on rankattu maailman kymmenen joukkoon puuvuoristoradoissa koko maailmassa. Thunderbird  on maapallon pohjoisin puuvuoristorata.

Junker on uniikki lajissaan

Junker on räätälöity nimen omaan vain PowerParkiin ja on siten uniikki rata koko maailmassa. 

Uskomme,että siitä tulee sellainen unohtumaton elämys, jota lähdetään kokeilemaan Suomen

rajojen ulkopuoleltakin. Kesään se tuo todella tärkeän lisämausteen, PowerParkin johtaja Mikko Kiviluoma hehkuttaa.

-Junkerin kyyti ei todellakaan jätä ketään kylmäksi oli kyseessä kuinka huimapäinen vuoristoratojen valloittaja tahansa.Vaikka kyyti on hurjaa ja G-voimat puristavat matkustajat rajusti penkkiä vasten, tapahtuu kaikki turvallisesti turvarajojen sekä tarkkojen sääntöjen mukaan.Laitteessa noudatetaan 

kokeneen ja arvostetun valmistajan turvamäärityksiä. Rata testataan huolella ennen käyttöönottoa, lupaa Kiviluoma.

Yhteystiedot: Puh:.0503836651, (Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen) www.powerpark.fi

 

« Takaisin