Vesa Keskinen on ollut Kyläkaupan toimitusjohtajana 25 vuotta.

Vesa Keskinen on ollut Kyläkaupan toimitusjohtajana 25 vuotta.

25 vuotta Kyläkaupan visionäärinä - ja joskus hieman veitikkanakin

25.4.2019

Kyläkaupan valtikka ja kruunu - toimitusjohtajuus ja hallituksen puheenjohtajuus - vaihtuivat minulle vuonna 1994 huhtikuun 27. päivänä. Siitä tulee lauantaina kuluneeksi 25 vuotta. Takana oli seitsemän vuotta ja tarkalleen yksi kuukausi Kyläkaupan palveluksessa. Minulla oli jo niiden vuosien aikana kehittynyt selkeä visio - tulevaisuuden näkemys - millaisen haluan Kyläkaupan olevan. Minulla on edelleen se visio ja olen jo osan silloisesta visiostani saanut toteuttaa työkavereideni, tavarantoimittajiemme, muiden yhteistyökumppaniemme ja asiakkaidemme kanssa. Kaikille kiitos näistä vuosista!

Visioni koin silloin liian suuruudenhulluksi esitettäväksi, sillä olin vasta 26-vuotias ja lisäksi vailla mitään virallista kaupallista koulutusta, takanani vain lukio. Kiteytin visioni kahteen sanaan, mitkä eivät oikein kenellekään sanoneet mitään, mutta kuitenkin sisälsivät kaiken oleellisen: Kyläkaupasta matkailunähtävyydeksi. Kun nyt katsotte pienempää ilmavalokuvaa kyseiseltä vuodelta, niin voitte kuvitella uskoni vahvuuden ja mielikuvitukseni voiman. Punaiseksi maalattu aaltopeltikokonaisuus keskellään Toivo-pappani alkuperäinen, tiilinen kyläkauppa vaatii tavallista enemmän uskoa ja mielikuvitusta, että siitä saa rakennettua tulevaisuuteen näkemyksen edes nykyisestä Kyläkaupasta, joka on toisessa ilmakuvassa. Visio ei ole vielä valmis!

Saadakseni Kyläkaupan arkeen hieman konkretiaa visioni kiteytyksen Kyläkaupasta matkailunähtävyydeksi abstraktisuuden häivyttämiseksi käytin hyväkseni erään kaupallisen alan lehden julkista Suomen suurimmat tavaratalot -tilastoa. Näytin siitä läheisimmille työkavereilleni, että nyt olemme tavaratalotilastossa sijaluvulla 12 ja kerroin melko mahtipontisesti, että vuonna 2000 olemme Suomen toiseksi suurin tavaratalo. Silloin moni heistä ajatteli, että voi poikaparkaa, kun joutuu pettymään. Heidän epäuskonsa muuttui kuitenkin vuosien varrella lujaksi uskoksi ja siitä teoiksi. Vuonna 2000 Kyläkauppa oli Suomen toiseksi suurin tavaratalo edellisen vuoden myynniltään.

Näiden kuuden (1994-1999) vuoden aikana ehdin hioa Kyläkaupasta matkailunähtävyydeksi -visiokiteytystäni erilaisin Miljoona-tapahtumin, joista kuuluisin on Miljoona Pilkki. Monet ovat kysyneet, mistä miljoona-sana on tullut tapahtumiemme nimien etuosaksi. Se juontaa yksinkertaisesta nuoruuden pohdinnastani ihmisen kiinnostuksesta suurta rahasummaa kohtaan ja havainnostani, että miljoona on paras todella suuri summa, jonka pystyy vielä jokainen hahmottamaan.

Muita nuoruuden havaintojani on ihmisten kiinnostus superlatiiveja ja ainutlaatuisuutta kohtaan. Superlatiivien voiman huomaa melko helposti, kun miettii kuka kävi toisena kuussa. Ensimmäisen tietää lähes jokainen ja toisen ehkä joka miljoonas.

Kyläkaupasta matkailunähtävyydeksi -ajatusta seuraten kehitin myös ensimmäisenä maailmassa karavaanarialueen tavaratalon yhteyteen. 20 vuotta myöhemmin (2014) Onnela-karavaanarialueemme valittiin Suomen parhaaksi. Nykyään siellä yöpyy vuosittain reilusti yli 70000 henkilöä ja Miljoona Tivolin ajan sen 313 paikkaa ovat koko ajan täynnä.

Vuonna 2000 tuli totta yhdestä eniten ennakkoon ja jälkeenpäin ihmetystä aiheuttaneista loogisten huomioideni toteutuksista: OnnenKenkä-monumentti. Edellisen vuoden yhtenä iltana kuin sama kirkkaalta taivaalta mieleeni iskeytyi kysymys: mistä maailman tunnetuimmat matkailukaupungit ovat tunnettuja? Aloin miettimään Pariisia ja New Yorkia vailla tietoa, olivatko ne lähelläkään maailman tunnetuimpia matkailukaupunkeja. Toinen oli tunnettu tornista ja toinen patsaasta. Lisäksi mieleeni tuli lukuisia muita matkailukaupunkeja, joita yhdisti yksi yhteinen nimittäjä, joka oli vastaus mieleeni iskeytyneeseen kysymykseen: monumentti. Päätin, että Kyläkauppa on saava monumenttinsa.

Aiemmin olin jo saanut voimakkaan, nopean luomisaallon kirjoittaa Kyläkaupan faktatarinan lisäksi fiktiivisen tarinan Tuurin kylän nimen synonyymistä onni. OnnenKylä, jossa asuu Onnetar - OnnenEnkeleistä kaunein. Hänellä on ratsu, johon ei missään kulttuurissa tai uskonnossa liity mitään negatiivista: yksisarvinen. Yksisarvisella on kultaiset kengät - OnnenKengät - kiinnitettynä molemmin puolin seitsemällä timantilla sen kavioihin. Tämä tarina syntyi luomisaallon aikana muutamassa minuutissa.

OnnenKylä-tarinan yksi elementti oli yksisarvisen kenkä. Hevosenkenkä on ruosteinen ja se asetetaan suu ylöspäin. Asennolla halutaan varmistaa onnen pysyminen itsekkäästi hevosenkengän omistajalla. Yksisarvisen kenkä - OnnenKenkä - on kultainen ja sen asento on päinvastainen kuin hevosenkengän. OnnenKengän asento viestittää sen omistajan vilpittömästä halusta toivoa kaikille onnekkuutta elämässä - niin pelissä kuin rakkaudessakin.

Kyläkaupan OnnenKenkä-monumentista tuli totta 3.7.2000. Ensi vuonna on sen 20-vuotisjuhla. Ennen ja jälkeen OnnenKenkä-monumentin valmistumista esitetyt ivalliset puheet hiljenivät nopeasti ja loogista huomiotani monumentin voimasta alettiin ymmärtää. Ei ehkä niinkään suoranaisesti, mutta alitajuntaisesti.

Vieläkään koko maailmassa ei millään toisella tavaratalolla ole monumenttia. Siitä olen samalla sekä onnellinen että ylpeä. Koen, että olen onnistunut luomaan jotain sellaista, jota kenenkään ei kannata edes yrittää matkia onnistuneesti. Muilla ei ole näin vahvaa ja kaikkea koskettava tarinaa takana. Onnekkuus on koko ihmiskuntaa kiehtova asia. OnnenKenkä-monumentin jälkeen on alueelle ilmestynyt niin yksisarvisia kuin OnnenEnkeleitäkin. Vielä on tulossa tärkein hahmo: Onnetar - OnnenEnkeleistä kaunein.

Liittyen edellä mainitsemiini kahteen asiaan mainittakoon, että Kyläkauppa saavutti vuonna 2002 aseman Suomen suosituimpana matkailukohteena (MEK). Vuonna 2016 Kyläkauppa saavutti aseman Suomen suurimpana tavaratalona.

Näiden 25 vuoden aikana Kyläkauppa on kasvanut alle 6000 neliöstä yli 86000 neliöön. Jokainen vuoden 1995 neliömetri punaista aaltopeltiä on hävinnyt ja alkuperäinen tiilirakennus on saanut alkuperäisen värityksensä. Jokaisen viime vuotta edeltävien neljän vuoden aikana Kyläkauppa kasvoi pinta-alaltaan 5000 neliötä. Viime vuosi oli laajentamisen suhteen poikkeuksellinen välivuosi.

Välivuosi Kyläkaupan rakentamiselta oli minulle todella hyvä asia, sillä silloin opin antamaan paljon enemmän aikaa Jane-vaimolleni ja silloin 4-vuotiaalle Maria-tyttärellemme ja 2-vuotiaalle Toivo-pojallemme. Tänä vuonna tulen jatkamaan ja kehittämään viime vuonna omaksumaani tapaa lähteä Kyläkaupalta ajoissa kotiin. Ainahan voin tarvittaessa palata sinne lasten nukahdettua. Niin monet sadat henkilöt ovat minulle sanoneet, että muista nyt antaa aikaa perheellesi, kun lapset ovat vielä pieniä. Se aika on niin lyhyt. Useimmat näin sanoneista henkilöistä olivat itse eläneet työlle omien lastensa lapsuuden ja nyt iloitsivat lapsenlapsistaan täysin rinnoin. Olen ottanut heidän neuvonsa vakavasti.

Lapset ovat olleet lähellä sydäntäni jo pitkään ja heistä muodostuikin Kyläkaupan päähyväntekeväisyyskohde vuonna 2007 ensimmäisen Miljoona Tivolin myötä. Tänä vuonna on 13. Miljoona Tivoli -vuosi. Myös lapsille suunnatut tapahtumat ovat Kyläkaupalla lisääntyneet vuosi vuodelta. Niiden lisäksi tänä kesänä avautuu lasten sisäseikkailupuisto. Sitä rakennetaan koko ajan ja seinät alkavat olla jo pystyssä. Muutaman viikon päästä on edessä erilaisilla elementeillä yli 600 neliön tilojen sisustaminen, joka kestää kuukaudesta kahteen riippuen tekijöiden määrästä. Sisäleikkipuisto tulee olemaan minun matematiikallani ilmainen: pääsymaksulla saa samanarvoisen lahjakortin.

Rakentamista ja Kyläkaupan kehittämistä en muutenkaan ole unohtanut. Tänä vuonna alkuvuodesta on laajennettu Ruokapuotia 800 neliöllä. Sen osastot ovat muuttaneet paikkojaan, käytävät laajentuneet ja valikoimat parantuneet ja jatkavat paranemistaan myös tulevaisuudessa asiakkaiden toivomusten mukaisesti. Tavarapuotia on laajennettu yli 300 neliöllä. Tavarapuotia erityisesti on selkiytetty ja selkiytetään vielä ennen kesäkuun ensimmäistä päivää monella tavalla. Tärkeimpinä uudistuksia kaarevien ja vinojen käytävien poistaminen kokonaan lukuunottamatta pyöreää tapahtuma-aluettamme Keskustoria.

Lisäksi Pihamyymälämme laajentui noin viikko sitten 1750 lisäneliöllä. Se on nyt täysin erilainen kokonaisuus tilan tuplaantumisen myötä. Niin näitä laajennettuja ja uudelleen järjestettyjä alueita kuin myös ravintola- ja kahvilapalveluitamme olemme hioneet niin tiloiltaan, valikoimaltaan kuin myös palveluiltaan ja kaikki nämä ovat valmiina kesäkuun 1. päivä ottamaan vastaan ennätysmäisen kesävierailijamäärän.

Myös noin kymmenen yksikön mökkikylä on suunnitteilla ja toteutuksen tulisi olla valmiina juhannukseen mennessä. Syyskuussa on tavoite aloittaa OnnenTähti-hotellin laajennus. Nyt keltaisen julkisivun puolesta välistä toinen ja kolmas kerros ovat hotellihuoneita. Ensi keväänä toinen puoli on tarkoitus olla uusia hotellihuoneita.

25 vuodessa on tapahtunut paljon asioita. Muistan silloin tällöin suhteuttaa asioita eli esimerkiksi sen, että Tuuri on vain noin 500 asukkaan kylä keskellä metsiä pienessä Suomi-nimisessä maassa, jossa on vain hieman yli 5,5 miljoonaa asukasta.

Yksi tärkeä voimavarani on positiivinen, lapsenomaisesti innostunut elämänasenne. Vuonna 2000 minut valittiin Suomen positiivisimmaksi henkilöksi. Rohkeus ja periksiantamattomuus kuuluvat myös luonteenpiirteisiini. Minulla on myös luja kilpailuvietti. Vuonna 2003 voitin kansainvälisen Ernst & Young -tilintarkastusyrityksen kasvuyrittäjäkilpailun. Kilpailu järjestettiin silloin ensimmäistä kertaa Suomessa. Seuraavana vuonna 2004 osallistuin kyseisen kilpailun (World Entrepreneur of Year) kansainväliseen kilpailuun Monte Carlossa. Sijoituin kuudenneksi. Maavoittajia oli 31 maasta. Näistä maista osallistujia oli ollut 23 miljoonaa kilpailijaa. Olin joukon ylivoimaisesti nuorin henkilö ja varmasti myös värikkäin persoona.

Värikkyyttäni kuvaa melko hyvin kansainvälisin yrittäjäkilpailun tiivistelmäosion, jonka kahdeksasta eri maasta olevat tuomarit lukivat ensimmäisenä. Aloitin sen satujen alkusanoilla: ”Olipa kerran...” Muut 30 kilpailijaa aloittivat sen asiallisesti, mutta minä halusin aloittaa erottuvasti sanoilla, jotka vetosivat kaikkien tuomareiden tunteisiin. Niillä sanoilla jäin heidän mieleensä, kun he tutkivat myöhemmin kaikkien kilpailijoiden kahta monisivuista osiota, jotka olivat vähintäänkin puuduttavia. Olen melko varma, etten olisi sijoittunut kilpailussa kuudenneksi, jos en olisi tehnyt näin rohkeaa ja mieleenpainuvaa aloitusta. Ensivaikutelma on aina tärkeä.

Alla olevasta tekstistä emme suinkaan päässeet Suomen Ernst& Youngin johtajiston kanssa sopuun aivan helposti ja sitä kuvasi myös puhelinlaskuni suuruus. Olin juuri silloin kilpailua varten englannin tehokurssilla pari viikkoa Maltalla ja sen jälkeen Kyläkaupalla odotti yli 6000 euron puhelinlasku. Toki ei se täysin ollut alla olevasta tiivistelmäosiosta johtuvaa. Olin Ernst&Youngin johtajiston kanssa tyytyväinen kaikkiin kolmeen laatimaamme raporttiosioon kuin myös sijoitukseeni. Se on jäänyt Suomen yrittäjien parhaaksi sijoitukseksi tähän päivään saakka.

 

Executive Summary

Nominee: Vesa Keskinen                   Company: Veljekset Keskinen Oy

Once upon a time...there was a young boy with a unique dream and a seemingly hopeless vision. Everybody regarded his dream as silly, especially because of the location: a tiny backwoods village of 500 inhabitants. Strong belief in uniqueness and a confident attitude together with unbelievable innovation have been some of the ingredients in creating this miracle: from a Village Shop to the most visited ”shopping attraction” in Finland. After taking over the business from his father ten years ago, Vesa has almost quadrupled the sales.

His dream has now come true. The Financial Times has ranked him as one of the most talented Europeans. Still this same boy has a new bright dream. The new Vision. And seemingly hopeless again! The new Vision is to make this family business, the Village Shop, an international tourist attraction eventually becoming the most visited one.

Vesa’s growth strategy is based on attracting clients to travel long distances to shop by generating them superior experiences. Today, Vesa also holds the Guinness World Record of attracting crowds: he organizes the world’s largest fishing event, the latest attracting over 26,000 participants. Continuous innovation is the core of Vesa’s business strategy.

Vesa is a great inspiration to entrepreneurs. He supports the people in need and is recognized as the most positive person in Finland. His business employs directly and indirectly a remarkable proportion of his co-villagers.

"If you trust your conscience and believe in fairness, you will succeed in your life and business. Listen to your heart!"

 

Tähän tiivistelmään on hyvä lopettaa. 

Kiitos vielä kerran kaikille näistä mielenkiintoisista 25 vuodesta!

Vesa Keskinen

« Takaisin