Moto-Seinäjoen toisesta kerroksesta Seinäjoen Lieskatieltä  löytyy vain loppiaiseen asti auki oleva ilmainen moottoripyöränäyttely, jossa on esillä muun muassa vuoden 1927 Harley-Davidson.

Moto-Seinäjoen toisesta kerroksesta Seinäjoen Lieskatieltä löytyy vain loppiaiseen asti auki oleva ilmainen moottoripyöränäyttely, jossa on esillä muun muassa vuoden 1927 Harley-Davidson.

Välipäivien moottoripyöränäyttely esittelee harvinaisuuksia

3.1.2020

Teksti ja kuva: Jussi Mustikkamaa

Loppiaiseen asti esillä oleva välipäivien moottoripyöränäyttely Moto-Seinäjoen tiloissa tuo yleisön ihailtavaksi harvinaisia kaksipyöräisiä menopelejä.

 Hannu Pennalalla on ollut pitkään haaveissa toteuttaa joulun välipäiville Moto-Seinäjokeen näyttely, jossa esitellään mielenkiintoisia moottoripyöriä. Tänä vuonna tuo ajatus toteutui.

– Lähipiirissäni on hyvin mielenkiintoista kalustoa, joka ei ole ollut missään esillä. Ajatus lähti siitä, että olisi kiva saada niitä näytille, Pennala sanoo.

Välipäivien moottoripyöränäyttelystä on tarkoitus tehdä joulun välipäivien perinne, näyttely, jonne kerättäisiin pohjalaismaakunnista mielenkiintoisia ja erikoisia moottoripyöriä, niin vanhoja kuin uusiakin, yleisön ihailtavaksi. Tällä kertaa esillä ovat 20- ja 40-luvun Harrikat sekä brittipyöriä, ja upeasti entisöity harvinainen Excelsior.

– Nyt esillä on myös paikallisten keräilijöiden off-road-pyöriä, joita onnistuimme saamaan näyttelyyn.

 Vetonaulana 1920-luvun Harley-Davidson

 Tällä kertaa välipäivien moottoripyöränäyttelyn ehdottomana vetonaulana on täysin ajokuntoinen Harley-Davidson vuodelta 1927, joka tilattiin uutena lähes sata vuotta sitten Lapväärttiin. Perikunta myi 345 kuutioisen Harrikan vuonna 1967 naapuriin, ja sittemmin pyörä siirtyi seinäjokelaiseen omistukseen pari vuotta sitten. Harley-Davidson oli ennen Seinäjoelle siirtymistään pysynyt vuodesta 1928 Lapväärtin rajojen sisäpuolella.

– Yksisylinterisen Harley-Davidsonin öljytankissa on käsipumppu, jolla pitää pumpata öljyä moottoriin ennen käynnistystä ja ajon aikana moottoria rasitettaessa, esimerkiksi ylämäessä, Pennala kertoo.

Näyttelystä löytyy myös suomalainen Winhan enduropyörä, joita tehtiin aikoinaan Puolustusvoimien käyttöön. Winhassa on kaksitahtimoottori, jonka idea oli olla siirrettävissä nopeasti suoraan moottoripyörästä Winhan moottorikelkkaan. Winhan toimivuus oli kuitenkin huono, ja laitteita otettiin käyttöön vain 30 kappaletta.

– Ensi vuoden näyttelyyn voi vinkata meille näytille mielenkiintoisia laitteita, kuten vaikka vanhoja mönkijöitä, jos niitä jostain löytyy.

 

« Takaisin