Tuurin Pyörän valikoimista löytyy mm. Sami Pasasen esittelemä Rocky Mountain -täysjoustomaastopyörä, joka kelpaa vaativammankin mtb-kuskin ajovälineeksi.

Tuurin Pyörän valikoimista löytyy mm. Sami Pasasen esittelemä Rocky Mountain -täysjoustomaastopyörä, joka kelpaa vaativammankin mtb-kuskin ajovälineeksi.

Tuurin Pyörän valikoimista löytyy mm. Sami Pasasen esittelemä Rocky Mountain -täysjoustomaastopyörä, joka kelpaa vaativammankin mtb-kuskin ajovälineeksi.

Tuurin Pyörän valikoimista löytyy mm. Sami Pasasen esittelemä Rocky Mountain -täysjoustomaastopyörä, joka kelpaa vaativammankin mtb-kuskin ajovälineeksi.

Tuurin Pyörän valikoimista ajokalusto jokaiseen lähtöön

2.5.2024

Kuusi vuotta pyöräkauppaa Tuurissa

Taisto Järvinen

Kun Sami Pasanen aloitti yrittäjänä kuusi vuotta sitten perustamalla pyöräilyn erikoisliikkeen, olivat hänen ajatuksensa toiveikkaat. Toisaalta mieltä kaihersivat riskit ja epävarmuus tulevasta. Pyöräilyn erikoisliikkeen tarjottimella nimittäin pitää olla runsaasti tuotteita, ja tuotteista iso määrä erilaisia vaihtoehtoja.

Nyt, kun kuusi vuotta yrittäjyyttä on jäänyt selän taakse, sanoo Sami tehtyjen ratkaisujen olleen oikeaan osuneita. Yrittäjyys sinällään on hänen juttunsa, ja kauppa on käynyt kivasti. Sujuvasta kaupankäynnistä hän antaa kiitokset uskollisille asiakkaille.

- Tiesin, että liikepaikka Tuurissa on hyvä tämän alan yrittäjyydelle. Epävarmuustekijöitä oli silti ilmassa, vaikka lähdin matkaan mahdollisuuksien mukaan varman päälle. Kuuden vuoden kohdalla voin sanoa, että kivasti on mennyt ja toiminta on kasvanut. Varastoissa on nyt yli 200 myytävää pyörää.

- Huhti-toukokuun vaihteen tilanne näyttää hyvältä. Pyöräkauppa on käynnistynyt, vaikka joitakin uhkakuvia silloin-tällöin ilmaantuu. Pyörien ja komponenttien saatavuus on nyt hyvä verrattaessa korona-ajan tilanteisiin. Verkkokauppaa en ole perustanut, mutta pyöriä menee silti ympäri Suomea, ja pyörä on lähtenyt juuri myös Ruotsiin, toimitusjohtaja Sami Pasanen juttelee.

Sähköavusteinen noussut kärkeen

Kuusi vuotta sitten olivat sähköavusteiset polkupyörät melko harvinainen näky näillä leveysasteilla. Tuolloin vietiin pyörää eteenpäin lähinnä reisilihasten ja hapenoton voimin. Tänä päivänä tilanne on kääntynyt siten, että Tuurin Pyörän myymistä pyöristä yli puolet on sähköavusteisia.

- Jäykkäperäiset ns. perusmaastopyörät olivat myynnin ykkösiä vielä viime vuosikymmenen vaihteessa. Sähköavusteisten pyörien suosio on lisääntynyt paljon viimeisten kolmen vuoden aikana. Suosituimpia ovat sähkömaastopyörät, hyvä kakkosena tulevat ns. matalarunkoiset sähköpyörät. Kaikista pyörätyypeistä löytyy sähköavusteisia versioita.

- Sähköavusteinen pyörä on hyvin suosittu työmatkapyörä, kun sillä ajettaessa ei tarvitse välttämättä tehdä ”hikilenkkiä”. Työsuhdepyöräetu on ollut hyvä asiamies. Sähköavusteinen pyörä myös tavallaan madaltaa kynnystä aloittaa kuntoilu, ja ajaminen luonnistuu helpommin myös erilaisista vaivoista kärsivillä henkilöillä, Sami sanoo.

Enemmän pyöräilyyn vihkiytyneiden ajovälineitä ovat toki edelleen ilman sähköä, siis ”reisiväännöllä” kulkevat pyörät.

Tuurin Pyörän valikoimissa on perinteisiä maastopyöriä sekä jäykkäperäisinä, että täysjoustopyörinä. Erityyppisille ajoalustoille sopivat gravel-pyörät ovat nyt monien suosikkeja, ja niitä liikkeessä on hyvä valikoima. Gravel-pyörä on hyvä valinta silloin, kun ajoreitillä on esimerkiksi asvaltti- ja soratietä sekä mahdollisesti polkuja.

Pyörä pitää huoltaa

Pyörä on sellainen kapine, että se pitää puhdistaa ja huoltaa, mikäli sen halutaan palvelevan kuljettajaansa nuhteettomasti. Perushuollot, kuten pesut ja ketjujen ravaukset voi jokainen tehdä itse. Sen sijaan säädöt ja komponenttien vaihtamiset vaativat hieman osaamista. Tuurin Pyörä tekee myös huolto- ja kunnostustöitä.

- Huoltopuoli on merkittävä osa Tuurin Pyörän toimintaa. Itse kannattaa huolehtia ainakin pyörän pesu ja puhtaanapito. Voidaan sanoa, että mitä parempi ja teknisempi pyörä, sitä tärkeämpää huoltotyö on.

- Ketjujen ja rattaiden pesu ja puhtaanapito sekä ketjujen rasvaus ovat myös helppoja töitä. Kun ketjut puhdistetaan ja jokaiseen niveleen laitetaan yksi tippaa öljyä, niin homma on hoidossa. Ei ketju sinällään tarvitse öljyä, vaan ketjun jokainen nivel.

Sami muistuttaa, että kesän ajokauden jälkeen on yleensä hyvää aikaa pyörien huolto- ja kunnostustöihin. Tällöin pyörät välttyvät jonotuksista.

Pyöräkauppias Sami on ison luokan kuntopyöräilijä. Tulevan kesän tavoite hänellä on Tour Divide -maastoajo Kanadasta Calcaryn läheltä läpi USA:n osavaltioiden päätyen Mexicon rajalle. Kalliovuorten yli ajettava reitti on maailman pisin MTB-reitti, pituudeltaan noin 4400 kilometriä. Aikaa reitillä arvioidaan menevän noin 25 päivää. Osanottajia Tour Dividellä oli viime vuonna 200. Reitti ajetaan yksilö- tai pariajona. Sami ajaa yksilönä teltat ja yöpymisvarusteet mukana pyörässä. Reitillä on peesauskielto.

« Takaisin